۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۰۲۷۱۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین:

عزم ملی و مدیریت جهادی شرط موفقیت و اصلاح وضعیت کشور است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با اظهار امیدواری از ایفای نقش مثبت خبرگزاری رسا در اشاعه‌ تفکرات فرهنگی و دینی گفت: قزوین به واسطه حوزه علمیه و جایگاه و پایگاه فرهنگی که داراست لازم است مراکز خبری و رسانه‌ای فرهنگی مستقر در استان داشته باشد.
محمدحسين شفيعي‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسادر قزوین، محمد حسین شفیعی‌ها، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، پیش از ظهر امروز، یکم اردیبهشت در دیدار خبرنگاران خبرگزاری رسادر قزوین با اظهار امیدواری از ایفای نقش مثبت این رسانه در اشاعه‌ تفکرات فرهنگی و دینی گفت: قزوین به واسطه حوزه علمیه و جایگاه و پایگاه فرهنگی که داراست لازم است مراکز خبری و رسانه‌ای فرهنگی مستقر در استان داشته باشد.

در حوزه فرهنگ باید برنامه ریزی به‌صورت هدفمندشکل بگیرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با بیان این‌که بازتاب‌ها در جامعه نشان می‌دهد فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته اثربخش نبوده است ابراز داشت: با توجه به مجموعه فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته و مجموع بازخوردها و فضایی که در جامعه در سطح کلان کشوری و در سطح استان وجود دارد و فعالیت‌هایی که نهاد‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌های متنوع و متکثری انجام دادند، آنچه از این میزان فعالیت‌ها انتظارمی‌رود به خوبی صورت نپذیرفته است.

وی در ادامه افزود: باید در حوزه فرهنگ برنامه‌ جدی بلند مدت و دارای افق روشن برای جامعه طراحی کنیم و کار فرهنگی به صورت هدفمند شکل بگیرد.

کارشناس فرهنگی قزوین با اشاره به این‌که سرمایه‌‌گذاری در حوزه فرهنگ بهره‌وری لازم را ندارد اظهار داشت: در حوزه فرهنگ پول هم خرج می‌شود اما نسبت به این سرمایه‌گذاری بهره‌وری کافی نبوده است و حوزه فرهنگ همچنان به تزریق مالی و اعتباری نیازمند است.

نگاه مسؤولان به حوزه فرهنگ نباید ویترینی و نمایشی باشد

شفیعی‌ها نگاه مسؤولان به فرهنگ را از نکات اصلی حوزه فرهنگ دانست و بیان داشت: بسیار مهم است که این نگاه، نگاه ضروری جدی و نیازمندانه بوده است یا نگاه ویترینی و نمایشی؛ اگر بخواهیم به تعبیر رهبر معظم انقلاب تکیه کنیم که تعبیر بسیار رسایی است فرمودند، فرهنگ به مثابه هوا و اکسیژن برای جامعه است، یکی از ضعف‌ها و بیماری‌ها در حوزه فرهنگ عدم این نگاه در عموم مسؤولان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین ادامه داد: برخی مسؤولان علی‌رغم اینکه وجهه‌ها و سوابق فرهنگی داشتند، اما تنگناها مشکلات و گرفتاری‌هایی که سر راه انقلاب بوده است منجر به این شده است که مدیران بلند پایه کشور این نگاه جدی را به حوزه فرهنگ نداشته باشند.

کارشناس فرهنگی قزوین اظهار داشت: وقتی گفته می‌شود فرهنگ به منزله هوا و اکسیژن است و همان طور که نمی‌شود در دنیا لحظه‌ای بدون هوا زنده ماند و زندگی کرد، اگر این نگاه پیدا شود در هیچ شرایطی از فرهنگ عقب نمی‌مانیم و منصرف نمی‌شویم، فرهنگ را در الویت‌های فرعی قرار نمی‌دهیم.

عدم فرهنگ‌سازی گرفتاری‌ها زیادی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی ایجاد کرده است

وی عمده گرفتاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و دیگر حوزه‌های را ناشی از عدم فرهنگ‌سازی دانست و تصریح کرد: علی‌رغم همه‌ تلاش‌های فراوانی که صورت گرفته است حل این گرفتاری‌ها دچار مشکل بوده و قطعا ناشی از این نکته بوده است که اصل ماجرا را رها شده است به این معنا که اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد، جامعه، خانواده و همه حوزه‌های عمومی و خصوصی جامعه بهبود ببخشیم ضرورت دارد در آن راستا فرهنگ‌سازی کنیم.

شفیعی‌ها با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: تا فرهنگ‌سازی نشود و اقتصاد مقاومتی برای مردم محسوس نشود و درک نکنند چه تفاوتی است بین نگاه مرفه هانه‌ی بی‌درد خوشگذران بدون توجه به عاقبت آن و نگاه دردمندانه و مسؤولانه‌ای که برای معیشت زندگی‌ خود برنامه‌ریزی می‌کند و دقت می‌کند که آسیب نبیند، به اهداف اقتصاد مقاوتی نخواهیم رسید.

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی پیش از این‌که یک بحث اقتصادی باشد یک بحث فرهنگی است گفت: باید نگاه جامعه و مردم را اصلاح کرد فرهنگ مدیران جامعه باید عوض شود که وقتی رهبر معظم انقلاب در مسائل معیشتی و زندگی تاکید می‌کند و تجملی زندگی کردن را برای مردم بد و برای مسؤولان حرام می‌داند این یک حکم است تحقق این حرف تا فرهنگ نشود تا مدیران باور نکنند در نظام اسلامی حق ندارند تجملی زندگی کنند، هر چقدر هم شعار داده شد به هدف نخواهیم ‌رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در ادامه افزود: از گذشته تا حال درباره فرهنگ زیاد صحبت شده است اما فرهنگ به معنای موضوعی که در لحظه به لحظه زندگی اجتماعی و فردی مسؤولان درگیر باشد، نبوده است و همواره مشکلات اقتصادی، سیاسی و بین المللی مسؤولان را بازداشته است.

عزم ملی و مدیریت جهادی شرط موفقیت و اصلاح  وضعیت کشور است

وی عزم ملی و مدیریت جهادی را شرط موفقیت و اصلاح  وضعیت کشور دانست و تصریح کرد: باید این اصلاح دیدگاه صورت بگیرد، کاری که رهبری امسال انجام و فرهنگ را در کنار اقتصاد قرار دادند و اگر در حال حاضر این اتفاق صورت نگیرد و بخواهیم خودمان را درگیر شعار، حمایت لفظی و تبلیغات کنیم به طور یقین باز نتیجه‌بخش نخواهد بود و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که معجزه‌‍ای اتفاق بیافتد.

شفیعی‌ها در ادامه افزود: تا مقوله فرهنگ در جامعه اصلاح نشود بخش‌های دیگر هم اصلاح شدنی نیستند، اگر اصلاح شود هم ظاهری است برای نمونه در مسائل اقتصادی تا چند سال گذشته مسؤولان می‌گفتند وضعیت اقتصادی خوب است خودکفا شده‌ایم.

وی وجود مشکلات در جامعه را ناشی از برخورد مسکنی ظاهری دانست و گفت: اگر کار اساسی درست شود و بخواهیم در کشاورزی و غذا خودکفا باشیم باید فرهنگ‌ را درست کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با بیان این‌که در فرهنگ دینی قناعت به عنوان یک اصل است یادآور شد: این اصل در جمهوری اسلامی چقدر تبلیغ و به آن پرداخته شده است، چقدر سعی شده مردم را به این سطح برسانیم و چقدر مسؤولان در زندگی خود قانع بوده اند و براساس قناعت زندگی کرده‌اند، علائم و نشانه‌ها گویای این نیست.

اسراف در جامعه‌ ما به‌عنوان یک تابلو بسیار جدی است

وی اصلاح نگاه‌ها و برنامه های فرهنگی را کار سختی دانست و ابراز داشت: اسراف در جامعه‌ ما به‌عنوان یک تابلو بسیار جدی، در زندگی ما وجود دارد به عناوین مختلف در تاروپود زندگی هست و در بعضی جاها از اسراف گذشته به تبذیر رسیده است نباید انتظار داشته باشیم مسائل فرهنگی با حرف و توصیه و نصیحت به سرعت به نتیجه برسد استمرار، استقامت و صبوری داشتن در کار فرهنگی اصل است.

شفیعی‌ها در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این وضعیت رو به اصلاح برود باید با یک برنامه‌ریزی صحیح و منطقی و با یک همگرایی میان دستگاه‌ها و سازمان‌های متعدد فرهنگی، یک برنامه درازمدت فرهنگی طراحی شود که حداقل زمانش 5ساله است، برنامه‌های 20ساله و 50 ساله باید طراحی کرد.

کارشناس فرهنگی قزوین بحران فرهنگی فعلی را ناشی از برنامه‌های 100 ساله و 200 ساله‌ی دشمنان که در کشور ما اجرا کردند دانست و تصریح کرد: این مصیبتی که در حوزه فرهنگ دچارش هستیم ناشی از برنامه ریزی‌های درازمدت دشمنان از دوره قاجار و دوره پهلوی است.

انقلاب اسلامی یک زلزله در وضعیت فرهنگ بود

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی یک زلزله بود و ترلزلی در این وضعیت ایجاد کرد اظهار داشت: انقلاب در مردم هم تحولاتی ایجاد کرد اما چون برنامه‌ریزی بعد از پیروزی انقلاب به درستی طراحی نشده بود یعنی از مقولات فرهنگی غفلت شد، دوباره همان ساختارهایی که قبلا در ذهن همه ما ایرانی‌ها ساخته بودند خودش را بروز و ظهور داد، انقلاب و دفاع مقدس رخدادی بود که منجر شد این تربیت ما زیر پرده بماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین ابراز داشت: اگر ما فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس را برای دوران پس از این حوادث طراحی می‌کردیم که چگونه ادامه دهیم می‌توانستیم مصیبت‌های فرهنگی گذشته را کاهش دهیم و کم کم از بین ببریم.

وی در ادامه بیان داشت: غافل از این‌که چه بسا سختی‌های دوره پیروزی بیشتر از دوران دفاع و دوران انقلاب است تا یک کشوری مقاوم شود روی پای خود بایستد سرمایه های خود را احیا کند تا یک زمینه قوی صدساله داشته باشد، این حرف‌ها توسط چهره‌های موجه جامعه زده شد مردم و عوام پذیرفتند که همان زندگی قبلی باشد چه اشکالی دارد این مسأله منجر به این وضعیت شده است که اثراتش در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود.

شفیعی‌ها درباره مسؤولیت سازمان‌های فرهنگی تاکید کرد: نباید تصور شود هر ارگانی که عنوان فرهنگی دارد مسائل فرهنگی لزوما با آن ارگان است و دچار افراط و تفریط شد، مانند وزارت فرهنگ و ارشاد، همچنین این مسؤولیت به طور قطع هست و در آن تردید  نیست اما مخاطبین مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد از نظر درصد جمعیتی و کمی درصد زیادی نیست خیلی دستگاه‌های مختلفی در جامعه هست که تاثیر گذارند.

کارشناس فرهنگی قزوین در ادامه افزود: یکی از این سازمان‌ ها که از لحاظ کمی جدی ترین حوزه می‌تواند باشد آموزش و پرورش است در اجرای برنامه‌ها اگر آموزش و پرورش بتواند برنامه‌ریزی درستی داشته باشد  و دیگران هم کمک کنند، می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی دانش آموزان و دانشجویان را بدنه‌ی جامعه و آینده جامعه دانست و خاطرنشان کرد:  مسؤولیت‌ها و اداره جامعه در آینده به عهده کسانی است که در مدارس و دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صاحب سبک روی آموزش و پرورش بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند چه مثبت و چه منفی و می‌دانند اگر در آموزش و پرورش بر ذهن دانش آموزی که بستر آماده‌ای دارد و همه چیز را می‌پذیرد، خوب کار کند می‌تواند آینده جامعه را بیمه کند.

روحانیت یک عنصر غیر قابل تردید و موثر در جامعه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با بیان این‌که حوزه رسالتی را که می‌توانست و می‌بایست از لحاظ فرهنگی در جامعه ایفا بکند و نکرده است گفت: روحانیت و سازمان روحانیت که در حوزه تجلی پیدا می‌کند یک عنصر غیر قابل تردید و موثر در جامعه است و در عمق جامعه حضور دارد از زمان تولد تا زمان مرگ روحانیت تاثیرگذارند این سرمایه عظیمی است که نمی‌شود به راحتی از آن گذشت.

وی در ادامه ابراز داشت: روحانیت و حوزه با رسالت عظیمش در طول تاریخ تشیع نشان داده شده است و در پیروزی انقلاب نقش روحانیت انکارناپذیر است و اگر نقش روحانیت در انقلاب نبود به پیروزی نمی‌رسیدیم هر چند عوامل موثر دیگری وجود داشت، عناصر روحانی بودند که مردم را تهییج کردند و آگاه کردند و بیداری ایجاد شد این رسالت بعد از انقلاب کمتر اتفاق افتاده است.

شفیعی ها درباره ارتباط عرصه فرهنگ با روحانیت ابراز داشت: پیش از انقلاب روحانی‌ها بالای منابر با مردم راجع به اسلام و شیرینی و جذابیت حکومت دینی سخن می‌گفتند، منتها همه‌اش ذهنی و فرضی بود خدا عنایت کرد انقلاب به پیروزی رسید.

پیروزی انقلاب در گرو حضور دین‌شناسان و عالمان دینی بود

وی  با اشاره به این‌که پیروزی انقلاب در گرو حضور دین‌شناسان و عالمان دینی بود یادآور شد: قانون اساسی بر این مبنا شکل گرفت که ما تنها حکومت دینی مدعی بر اساس مبانی دینی هستیم رسالت سخت‌تر و سنگین‌تر حوزه پس از پیروزی انقلاب بود که البته کارهای بسیار عظیمی صورت گرفته است اما با سرعتی که در حوادث اجتماعی و زندگی رخ می‌‍دهد همخوان و هم‌سرعت نیست.

کارشناس فرهنگی قزوین افزود: باید مبانی دینی اجتماعی اسلام و سبک زندگی اسلامی که در تئوری‌های اسلام بوده است را به راهکارهای اجرایی و عملیاتی تبدیل کنیم تا زمانی که این تئوری ها عملیاتی نشوند کارساز نیستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در پایان گفت: با توجه به این‌که با حکومت اسلامی و دینی زندگی می‌کنیم این کار هم به‌خصوص در اختیار حوزه است حوزه باید به این عرصه ورود کند بخشی از قله‌های علمی حوزه این‌ها را تئوریزه و عملیاتی بکنند و بخشی از حوزه این ها را در جامعه نشر دهند و تبیین کنند تا مردم با آن به‌طور کامل آشنا بشوند./955/پ200/ب

ارسال نظرات