۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۰۲۷۸۳

معاون رییس جمهور آمریکا در اوکراین

خبرگزاری رسا ـ معاون رییس جمهور آمریکا برای انجام گفت وگو با مسؤولان دولت موقت اوکراین درباره اوضاع بحرانی مناطق شرقی آن کشور روز دوشنبه به این کشور سفر کرد.
معاون رييس جمهور آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای آمریکا در گزارشی از سفر معاون رییس جمهور آمریکا برای انجام گفت وگو با مسؤولان دولت موقت اوکراین درباره اوضاع بحرانی مناطق شرقی آن کشور روز دوشنبه خبر داد.

 

به گفته مقامات کاخ سفید، جو بایدن قرار است با رییس جمهور و نخست وزیر موقت اوکراین درباره تلاش های جامعه بین المللی برای کمک به پیشبرد اصلاحلات قانون اساسی در آن کشور و نیز آن چه که دولت آمریکا از آن به عنوان یک انتخابات آزاد و منصفانه در تاریخ 4 خرداد (2٥ ماه مه) یاد می کند، به گفت وگو بپردازد.

 

این گفت وگوها همچنین بحران در شرق اوکراین را نیز در بر خواهد گرفت، که به رغم توافق هفته گذشته ژنو برای کاستن از تنش ها در آن مناطق، آتش بس برقرار شده در روز یکشنبه به مناسب عید پاک با وقوع درگیری و تیراندازی در شهر اسلویانسک بیش از چند ساعت دوام نیاورد.

 

گفتنی است، اوکراین نیروهای ویژه روسیه را مسؤول حملات روز گذشته می داند، ولی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که تمایلی برای مهار تیراندازی عناصر افراطی به شهروندان عادی غیر مسلح ندارد.

 

شایان ذکر است، روز 28 فروردین (1٧ آوریل) وزیران امور خارجه ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین در شهر ژنو سوییس توافقی را امضا کردند تا با انجام اقداماتی مشخص، برای کاستن از بحران موجود در اوکراین، به ویژه در شرق آن کشور، گام بردارند.

     

معترضان طرفدار روسیه در اوکراین خواهان برگزاری همه پرسی برای جدا شدن از اوکراین و پیوستن به روسیه هستند.

 

در نتیجه برگزاری یک همه پرسی در ماه گذشته، شبه جزیره کریمه از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست./993/1409/ح

 

ارسال نظرات