۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۰۳۰۳۸
رییس انجمن علمی حوزه تبیین کرد؛

فرهنگ مقتدر زمینه ساز اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ رئیس انجمن­های علمی حوزه علمیه قم گفت: اگر فرهنگ پویایی داشته باشیم، می­توانیم به اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی دست پیدا کنیم.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا
حجت‏الاسلام محسن مهاجرنیا، رییس انجمن­های علمی حوزه علمیه قم، در گفت­وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اگر فرهنگ پویایی داشته باشیم، ­می­توانیم به اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی دست پیدا کنیم چون اقتصاد مقاومتی امری فرهنگی است.
وی اقتصاد مقاومتی را زیر مجموعه امر فرهنگ توصیف کرد و اظهار داشت: کشور ما اگر می‏خواهد در عرصه بین­المللی و در رقابت با دنیای غرب روی پای خود بایستد، ابتدا باید به بازشناسی، بازنگری و بازسازی فرهنگی خود توجه کند، کیستی و چیستی خود را مورد تأمل قرار دهد و متناسب با آن به تولید در عرصه­های مختلف زندگی بپردازد.
حجت‏الاسلام مهاجرنیا نقش فرهنگ را در اقتدار یک ملت، محوری برشمرد و در این ­باره تأکید کرد: هیچ ملتی به شکوه، شوکت، عظمت و اقتدار نمی­رسد مگر آن­که فرهنگ خود را قبل از آن سامان داده باشد.
وی با اشاره به تعریف فرهنگ از دید اهل فرهنگ ابراز داشت: فرهنگ در اصطلاح اهل فرهنگ، مجموعه باورها، معارف، عقاید، زبان، هنر، اخلاق، قوانین، مقررات، آداب و رسوم و عادات اکتسابی انسان در جامعه و حتی هر نوع نظام تولید و توزیع اقتصادی و هر نوع نظام، سازمان سیاسی، مذهبی، خانوادگی، قضایی و نظایر آن است.
رییس انجمن­های علمی حوزه علمیه قم با اشاره به تعبیر برخی از متفکران از اصل فرهنگ، به الگوی رفتار و سبک زندگی گفت: اندیشه‏ها، اعمال، بایدها و نبایدها، هنجارها، ارزش­ها و نظام اعتقادات همه در دایره فرهنگ قرار می­گیرند.
وی با بیان اینکه سنت­ها و آداب و رسوم، تشریفات ملی و مذهبی و کلیه عادت­های اجتماعی به حوزه فرهنگ ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: فرهنگ کلیتی است که از خصوصیات متفاوت روحی، مادی، فکری و احساسی ترکیب یافته و  شاخصه اصلی یک جامعه است.
حجت­الاسلام مهاجرنیا نقش فرهنگ در ارزش پیدا کردن جامعه را یادآور شد و افزود: از طریق فرهنگ است که یک جامعه ارزش‏های خود را تشخیص می­دهد و انتخاب می­کند و از ضعف­ها و موفقیت­های خود به ابزارهای جدید دست می­یابد و کارهای جدید تولید می­کند و از طریق آن­ها محدودیت‏های خود را رفع می­کند.
وی فرهنگ را زیر بنای تمدن جامعه دانست و اظهار داشت: طبیعی است که با یک فرهنگ پویا و دینامیک، همه ابعاد زندگی یک ملت فعال می‏شود. اقتدار یک ملت در حقیقت باور آن­ها به هویت، مشروعیت، توانایی، ابتکار و اتحاد، خلاقیت و تدبیر و امید آن ها به آینده است. این­ها همه از یک فرهنگ بالنده بر می­آید و هیچ ملتی به شکوه، شوکت و عظمت و اقتدار نمی­رسد مگر آن که فرهنگ خود را قبل از آن سامان داده باشد.
رییس انجمن­های علمی حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به موضوعاتی که جنبه ملی و عمومی دارند گفت: چنین موضوعاتی مورد توجه نخبگان و فرهیختگان حوزوی است. برخی از انجمن‏ها به دلیل قرابت تخصصی و علمی با موضوع،  ورود پیدا می­کنند، به عنوان مثال انجمن اقتصاد اسلامی، انجمن مطالعات اجتماعی، انجمن مطالعات سیاسی و انجمن مدیریت اسلامی که با موضوع ارتباط مستقیم دارند، حتماً برنامه­هایی در این زمینه خواهند داشت.

/922/‍‍‍‍پ202/ن

ارسال نظرات