۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۰۳۱۲۴
آیت‌الله اراکی:

مسلمانان متحد باشند قوی ترین شبکه اقتصادی و فرهنگی شکل می گیرد

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: هم از راه عقل و هم تجربه و ادله شرعی راه حل مشکلات جوامع اسلامی از طریق وحدت امکان پذیر است.
آيت الله اراکي، دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه بیان کرد: مسأله وحدت اسلامی به عنوان یک تاکتیک از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح نمی شود بلکه بنیان نظام اسلامی ایران بر این اساس برپا شده است.

 

وی ادامه داد: در قانون اساسی یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایجاد امت واحده اسلامی تعریف شده است، وحدت اسلامی آرزوی تمام مصلحان اسلام از گذشته تا به امروز است.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: شخصیت های نظیر سید جمال الدین اسد آبادی، شیخ محمد عبدو در مصر، جناب کاشف الغطا، امام موسی صدر و سایر بزرگان روشن ضمیر اسلام و در رأس آن ها امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره به دنبال ایجاد وحدت و یکپارچگی جامعه مسلمین بوده و هستند.

 

وی افزود: مشکلات جامعه اسلامی از قبیل عقب ماندگی، جهل، بی سوادی، فقر و استضعاف سیاسی و اقتصادی و نیز وجود جنگ و اختلاف در بین جوامع اسلامی یکی از علت های اصلی آن وجود تفرقه در پیکره جوامع اسلامی است.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر جوامع اسلامی دست به دست هم دهند چه در عرصه سیاسی و چه در اقتصاد با همکاری و تفاهم می توانند بزرگ ترین اقتصاد جهان و قدرت سیاسی را در کنار غنی ترین فرهنگ داشته باشند.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: مأموریت مجمع تقریب زمینه سازی برای ایجاد وحدت در تمام جوامع اسلامی است و در طول دو دهه از آغاز به کار این مجمع فعالیت های گسترده ای در سه مرحله برنامه ریزی و عملیاتی شده است.

 


وی افزود: فاز اول برنامه های این مجمع، تئوری سازی وحدت اسلامی بوده است که در این عرصه با یاری گرفتن از نخبگان و بزرگان دینی عمیق ترین تحقیقات و راهکارها مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

 

آیت الله اراکی گفت: در مرحله دوم فعالیت های مجمع، ترویج گفتمان تقریب در جوامع اسلامی در دست کار قرار گرفت، با وجود حاکمیت ستمگران در کشور های اسلامی بسیاری از مفاهیم و ارزش های اصیل اسلامی به فراموشی سپرده شده بود و گفتمان تقریب بین مذاهب وجود نداشت و به همین علت زمینه ای برای وحدت نبود و یا بسیار دشوار بود، این مجمع توانست گفتمان تقریب را به تمام کشورهای اسلامی و حتی خارج از مرزهای اسلامی بکشاند.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در مرحله سوم از برنامه های مجمع جهانی تقریب قرار داریم و فعالیت های این مرحله در بخش تقریب میدانی و عملیاتی به اجرا در می آید، از جمله برنامه های ویژه بخش تقریب میدانی تشکیل کمیته مساعی حمیده است که این کمیته متشکل از نخبگان دینی جهان اسلام هستند.

 

وی تأکید کرد: نزدیک کردن طرفین اختلافات در سوریه، عراق، مصر و بحرین از جمله برنامه های عملیاتی مجمع در فاز سوم فعالیت خود است.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: اگر فعالیت های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نبود با وجود هجمه های متعدد امروز همه جوامع اسلامی دچار جنگ های داخلی بودند، قریب به 100 شبکه ماهواره ای در جهان تنها به اشاعه فتنه مذهبی و تحریک مسلمین بر علیه یکدیگر می پردازند و اوضاع فعلی مصر و سوریه نتیجه همین توطئه ها است./967/ت302/ج

 

ارسال نظرات