۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۰۳۱۸۷
حجت‏الاسلام والمسلمین رجبی:

علامه طباطبایی اهتمام ویژه‏ای به تفاسیر روایی داشته است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سومین پیش همایش، همایش اندیشه‏های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفت: شفاف سازی منابع استفاده شده در تفسیر المیزان، زمینه بسیاری از ابهامات و مخالفت‏هایی که با روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی شده است را برطرف می‏کند.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمود رجبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‏الاسلام والمسلمین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سومین پیش همایش، همایش بین‏المللی اندیشه‏های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، با اشاره به برخی ابهامات در زمینه منابع استفاده شده در تفسیر المیزان اظهار داشت: شفاف سازی منابع استفاده شده در تفسیر المیزان، زمینه بسیاری از ابهامات و مخالفت‏هایی که با روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی شده است را برطرف می‏کند.

وی در ادامه، تلاش برای رفع ابهامات منابع را امری ضروری برشمرد و گفت اگر بتوانیم دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی را در زمینه منابع روشن و تبیین کنیم بسیاری از اختلافات از بین می‏رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به استفاده به منابع غیری در تفسیر قرآن تصریح کرد: نیاز به فهم قرآن مفسر را به غیر رجوع می‏دهد و الا قرآن کلام مبهمی نیست و بی‏نیازی قرآن به غیر دلیل منبع نبودن روایات نمی‏شود.

وی داده‏های یقینی را ابزار مورد استفاده در تفسیر توسط علامه دانست و گفت: مرحوم علامه طباطبایی بر این نکته تأکید دارند که در تفسیر قرآن باید از داده‏های یقینی استفاده کنیم و آنچه یقینی نیست نمی‏تواند تکیه‏گاه قابل اعتنایی برای تفسیر قرآن باشد و در تفسیر باید به تبیین مفاهیم پرداخته شود.

حجت‏الاسلام والمسلمین محمود رجبی، با اشاره به روشن بودن تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اولین منبعی که علامه آن را روشن و شفاف می‏داند خود قرآن است چرا که در منابع تفسیری جایگاه برتری دارد و در میان مفسرین استفاده از این منبع رایج است، ولی آنچه  ویژه ایشان است برهانی کردن این منبع و استفاده زیاد از آن است.

وی با اشاره به آیات محکم و متشابه و معانی آنها افزود: آیات قرآن را می‏توان در سه دسته محکم، متشابه و خارج از محکم و متشابه تعریف کرد، پس اگر کسی قرآن را به درستی بررسی کند، آیه‏ای را نمی‏بیند که مدلولی داشته باشد و فهم آن مبهم باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این نکته که مرحوم علامه در تفسیر المیزان بر استفاده از منابع قرآنی عنایت ویژه‏ای به روایات داشته است، گفت: در تفسیر المیزان روایاتی است که در هیچ یک از تفسیر‏های روایی موجود آورده نشده و این مطلب اهتمام ویژه ایشان را به تفاسیر روایی می‏رساند./922/پ202/ج

 

ارسال نظرات