در قرآن عبارت الکن و مبهم وجود ندارد
حجتالاسلام عبدالکریم بهجتپور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به هندسه تفسیری علامه طباطبایی اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی با توجه به حساسیت فراوان، به کشف و تبیین آیات قرآن مبادرت ورزیده است.
وی در ادامه انواع فهم قرآنی را منحصر در سه دسته دانست و گفت: انواع فهم قرآن بر سه گونه مفهومی، مصداقی و تفصیلی منحصر است و بنای آیات قرآن بر موجزگویی است.
حجتالاسلام بهجتپور درباره فهم مفهومی قرآن تصریح کرد: فهم مفهومی سه دسته دارد که عبارتاند از تلاش مفسر برای رفع ابهامات در آیات و برداشتن غبار از روی الفاظ، مواجهه با شبهات کلامی و ارجاع آنها به محکمات و تلاش برای رسیدن به مقصود واقعی و مورد نظر آیات قرآن است.
این مفسر قرآن کریم درباره جری و تطبیق آیات قرآن خاطرنشان کرد: جری و تطبیق آیات قرآن به معنای خروج قرآن از انجماد مورد نزول و انطباق آن با افراد و مصادیق است و جناب علامه طباطبایی با وجود ورود در این زمینه، این مبحث را داخل در علم تفسیر نمیداند.
وی در ادامه یادآور شد: به نظر میرسد که علامه طباطبایی فهم مفهومی را داخل در علم تفسیر نمیداند و تأکید دارد که به وسیله مدلولهای عقلی، تضمنی و التزامی، مقصود خداوند را منکشف کند.
حجتالاسلام بهجتپور با اشاره به شفاف، صریح و رسا بودن آیات قرآن افزود: قرآن عبارت و آیه الکن و مبهم ندارد و رسا و شفاف بیان شده است و ما برای فهم آن به منابع رجوع میکنیم.
وی با اشاره به روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی ابراز داشت: علامه اصراری در فهم موارد نزول و اسباب آن ندارد، چرا که معتقد است که این مسایل در اهداف عالیه قرآن دخالتی ندارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان گفت: تفسیر قرآن نیاز به تبیین از جانب معصومین دارد و باید برای فهم دقیق مقصود آیات به تجربه تفسیر معصومانه معصومین(ع) رجوع کرد.