۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۰۳۲۵۵
با حضور بیش از سه هزار داوطلب؛

آزمون پذیرش حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آزمون کتبی پذیرش حوزه های علمیه استان خراسان شمالی با حضور بیش از سه هزار داوطلب خواهر و برادر در شهرستان های مختلف این استان برگزار شد.
آزمون پذيرش حوزه علميه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، صبح جمعه پنجم اردیبهشت ماه آزمون کتبی پذیرش حوزه های علمیه استان خراسان شمالی به صورت هماهنگ با استان های خراسان رضوی و جنوبی برگزار شد.

 

در این آزمون بیش از سه هزار داوطلب شامل هزار و 600 برادر و هزار و 400 خواهر متقاضی ورود به حوزه علمیه در هفت شهرستان از شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی حضور داشتند.

 

امروز در شهرستان های مختلف خراسان شمالی 100 ناظر و نیروی اجرایی برگزاری آزمون کتبی ورود به حوزه های علمیه را بر عهده داشتند که از این تعداد 70 نفر ناظر و 30 نفر نیز نیروی اجرایی بودند.

 

در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی آزمون پذیرش داوطلبان برادر در محل دانشگاه پیام نور و آزمون داوطلبان خواهر نیز در دبیرستان سمیه برگزار شد، همچنین آزمون داوطلبان ورود به حوزه های علمیه شهرستان گرمه، به صورت تجمیعی در شهر جاجرم برگزار شد.

 

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در حاشیه برگزاری آزمون پذیرش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عنوان کرد: داوطلبان ورود به مدارس علمیه در استان، از ابتدای اردیبهشت ماه با مراجعه به پورتال حوزه علمیه خراسان کارت های ورود به جلسه خود را دریافت می کردند و امروز نیز در شهرستان های مختلف خراسان شمالی بیش از سه هزار نفر در این آزمون شرکت کردند.

 

به گفته وی نتایج این آزمون کتبی خرداد ماه اعلام می شود و پس از آن داوطلبانی که مؤفق به کسب حدنصاب نمره قبولی شده باشند، به مرحله مصاحبه و گزینش راه می یابند.

 

حجت الاسلام سالاری اضافه کرد: پس از طی مراحل آزمون، مصاحبه و گزینش، متقاضیان ورود به حوزه علمیه دوره تثبیت را به منظور آشنایی با شرایط تحصیل در مدارس علمیه؛ در قالب یک طرح یا اردوی چند روزه می گذرانند و سپس از اواسط شهریور ماه؛ تحصیل در حوزه های علمیه استان را آغاز می کنند.

 

وی در ادامه در مورد شمار متقاضیان ورود به حوزه های علمیه خراسان شمالی در سال جاری اظهار داشت: امسال بیش از سه هزار خواهر و برادر در شهرستان های مختلف استان برای ورود به مدارس علمیه نام نویسی کردند که این تعداد؛ دو برابر پارسال بود.

 

به گفته مدیر حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در چند سال اخیر شمار متقاضیان ورود به مدارس علمیه استان روندی افزایشی داشته است.

 

وی اضافه کرد: با این وجود امسال از بین سه هزار متقاضی خواهر و برادر برای ورود به حوزه های علمیه خراسان شمالی در پایان پس از طی مراحل آزمون کتبی، مصاحبه و گزینش تنها 325 نفر شامل 185 برادر و 140 خواهر مجوز تحصیل در حوزه های علمیه خراسان شمالی را به دست می آورند.

 

گفتنی است؛ اکنون در استان 867 هزار نفری خراسان شمالی 14 حوزه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران در شهرستان های مختلف فعال است و امسال در این مدارس بیش از هزار و 700 طلبه مشغول تحصیل هستند.

 

مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلند مدت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی سیکل و سفیران هدایت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا طلبه می پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلند مدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می شوند.

 

همچنین پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران سطح استان تنها در مقطع سفیران هدایت طلبه می پذیرند؛ اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد علاوه بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلند مدت نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.

 

تا سال تحصیلی گذشته در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تا سطح یک و پایه شش تدریس می شد اما از امسال امکان تحصیل طلبه ها تا سطح دو و پایه هشت در برخی از مدارس علمیه خراسان شمالی فراهم شده و آن گونه که مسؤولان نمایندگی حوزه علمیه استان پیش تر گفته بودند در سال تحصیلی آتی این امکان برای تعداد بیشتری از مدارس علمیه خراسان شمالی مهیا می شود./9314/پ202/ب

ارسال نظرات