۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۰۴۰۸۵
در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛

کارنامه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ اقدامات و فعالیت‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از قبیل «تاسیس دانشکده‌های موضوعی» «تشکیل حلقه‌های فکر» «برگزاری کنفرانس‌های هدفمند» «تدوین تک‌ نگاشت‌ها» «برگزاری کنگره‌های پیشرفت برای جوانان» و «برپایی نشست‌های اندیشه‌ورزی»در نمایشگاه کتاب معرفی شد.
الگوي اسلامي ايراني پيشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی «کارنامه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به همت مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت امروز پنجشنبه یازدهم اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.


هادی اکبرزاده، معاون علمی و تهذیب کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سابقه بحث «پیشرفت» را مربوط به زمان مشروطه خواند که این واژه از آن دوران وارد ادبیات جامعه ایران شد و ابتدا به نوسازی جامعه براساس مدل‌های غربی می‌پرداخت و افزود: آنچه اکنون محققین دینی در سر دارند و در افق فکری خود خواستار آن هستند ارایه الگویی است که خیر دنیا و آخرت در آن باشد البته در افق اجتماعی نوسازی و پیشرفت بحث در تحول‌سازی برپایه و اساس تمدن نوین غربی مطرح است.


اکبرزاده اوج ارایه الگوی اسلامی ایرانی را مربوط به انقلاب اسلامی ایران معرفی کرد که انقلاب اسلامی ایران به دنبال پیشرفت خاص اسلام بوده و اذعان داشت: جامعه‌ای را در حال پیشرفت می‌توان نامید که یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم داشته باشد تا از افت و خیز جلوگیری کند.


وی همه جوامع و به خصوص جامعه اسلامی ایران را نیازمند به طراحی، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری دانست که ضرورت لزوم وجودش در هرجامعه‌ای محرز است و تصریح کرد: الگوهای رایج در اجتماعات مختلف که در حال حاضر در عرصه حیات بوده و روش علمی دارند و اجرا می‌شوند تنها محدود به دنیای حاضر است و آینده‌نگری در آخرت ندارند پس باید به دنبال الگوی اسلامی ـ ایرانی باشیم که هر دو جهان را مدنظر داشته باشد هرچند که برای پیشرفت و تکمیل این الگو از تجارب و دستاوردهای بشر در تمام قرون و ملل دیگر بی‌نیاز نخواهیم بود.


معاون علمی و تهذیب کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با اشاره به سند چشم‌انداز و وجود قانون اساسی به عنوان الگوهای حاضر در ایران اظهار داشت: در هرکدام از الگوهای حاضر نظری یکپارچه و مورد اتفاق نخبگان و اندیشمندان وجود ندارد و با آن‌که مجموع مقالات آمده در آن مفید است اما هماهنگی و نظم مورد نظر را ندارد و آن هم به این دلیل است که جمعی از فرهیختگان علمی را برای تدوین و نظارت بر اجرای آن مشخص نکرده‌اند.


وی وجود مرکزی مستقل و منسجم همچون «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» را از سوی رهبری یک الزام برای کشور معرفی کرد و اذعان داشت: از اهداف مهم این مرکز که با دستور رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای و نیز با نظر مستقیم ایشان اساسنامه و اعضای شورای‌عالی آن شکل گرفت و شروع به فعالیت کرد «تولید علم و بسترسازی جهت ترویج گفتمان» است.


اکبرزاده از دیگر اهداف این مرکز را تجمیع مغز متفکر «جامعه علمی» و موتور محرک «جوانان» اعلام کرد و گفت: برای تحقق اهداف مرکز و عملی کردن هدف‌های مطرح شده آن در بطن جامعه و نیز مشاهده پیشرفت براساس الگوی اسلامی ایرانی نیازمند تجمیع جامعه علمی و جوانان در کنار هم هستیم.


وی در پایان این نشست سند پیش‌روی ایران که در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حال تدوین است را بستر رفیع و جامع برای کشور خواند و تصریح کرد: سند پیش‌روی تنها سندی است که یک مرکز مستقل برای تدوین آن زیرنظر مستقیم رهبری فعالیت می‌کند و آن هم به دلیل اهمیت و استمرار در این موضوع است.


لازم به ذکر است «تاسیس دانشکده‌های موضوعی» «تشکیل حلقه‌های فکر» «برگزاری کنفرانس‌های هدفمند» «تدوین تک‌ نگاشت‌ها» «برگزاری کنگره‌های پیشرفت برای جوانان» و «برپایی نشست‌های اندیشه‌ورزی» از سایر اقدامات و فعالیت‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.


در پایان این نشست از دو کتاب «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری» و «مجموعه مقالات دومین کنفرانس الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» رو نمایی شد./9667/پ202/ص

ارسال نظرات