۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۲۰۴۱۵۰
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر ارتباطات:

دولت در بحث یارانه ها شجاعت بیشتری به خرج دهد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر رفع مشکلات اقتصادی کشور، گفت: برخی گرانی ها از جمله افزایش حامل های انرژی با شیب ملایم صورت نگرفته است.
آيت الله مکارم شيرازي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مسأله گرانی و تورم، اظهار داشت: باید کاری کرد که تورم بیش از این بالانرود؛ در بحث حامل های انرژی برخلاف آنچه که گفته شد افزایش قیمت ها با شیب ملایم نبوده است.

وی با بیان این که افزایش قیمت حامل های انرژی موجب افزایش قیمت در بخش های بسیار زیادی می شود، گفت: حتی قیمت چیزهایی که در ظاهر ربطی به حامل های انرژی ندارند نیز افزایش می یابد چراکه همه به نوعی با این انرژی ها سر و کار دارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دولت باید در بحث یارانه ها شجاعت بیشتری به خرج دهد، ابراز داشت: یارانه گرداب و باتلاق است؛ کاری است که در گذشته شده و برخی هم در برابر آن سکوت کردند، برای خلاصی از آن باید فکری کرد؛ بنده عقیده دارم به کسانی که احساس می شود نیاز ندارند یارانه ندهید و تنها به کسانی که نیازمند هستند پرداخت شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: این کار نیاز به مدیریت دارد و هزینه بر است؛ باید بحث یارانه ها سامان پیدا کند در غیر این صورت مشکلات فراوانی را برای کشور بوجود خواهد آورد؛ جامعه باید یکپارچه باشد نباید عده ای جلو بروند و عده ای عقب بمانند.

وی با بیان این که از موضع گیری خود در بحث یارانه ها پشیمان نیستم، گفت: افراد بسیاری با بنده تماس گرفتند و گفتند چرا گفتید کسانی که یارانه نیاز ندارند نگیرند، بنده در پاسخ گفتم این وظیفه شرعی من است که نسبت به مشکلات پیش روی جامعه هشدار دهم.

این مرجع تقلید ادامه داد: برخی تصور می کنند یارانه پول بیت المال است که باید همه از آن بهره مند باشند، بیت المال درآمد خراج های صدر اسلام بود؛ درآمدهای کشور و از جمله نفت و دیگر انفال باید در راستای مصالح عمومی کشور مصرف شود.

حل معضلات فرهنگی به موازات مسائل اقتصادی پیگیری شود

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت مسائل فرهنگی، ابراز داشت: به موازات اقتصاد و سایر مسائلی که دولت دنبال می کند باید به نسبت به مسائل فرهنگی نیز حساس باشید و به آن اهتمام داشته باشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد سیاست های خارجی کشور، گفت: در ارتباط با کشورهایی مسأله هسته ای ما را مورد هدف قرار داده اند امیدواری هایی پیدا شده که اگر آنها لجاجت نکنند، این مسأله حل خواهد شد؛ همه می دانند و بارها رهبر معظم انقلاب نیز تأکید فرمودند که در دین ما استفاده از بمب هسته ای حرام است و عقیده ما در این زمینه به گونه ای نیست که تغییر کند.

وی افزود: این واقعیتی است که باید آنها بپذیرند؛ همه تأسیسات و مراکز هسته ای ما همه روزه تحت نظارت و بازرسی آنان است بنابراین یا آنها گرفتار وسواس شده اند و یا بهانه جویی می کنند.

این مرجع تقلید با توجه به عملکرد دولت در امور خارجی، گفت: ادبیات دولت اصلاح شده و اهداف به سوی اعتدال و عدالت متوجه شده است؛ البته اقلیتی در این میان وجود دارند که باید برخورد شما به نحوی باشد که حرف های آنان نتواند آسیبی به حرکت کلی جامعه بزند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ریشه همه مشکلات را در سه بخش تقسیم بندی کرد و بیان داشت: بخشی از مشکلات  ناشی از تهاجمات و فشارهای خارجی است، برخی به خاطر سوء مدیرت ها و بخشی از مشکلات نیز در اثر سوء قصد برخی نفوذی ها است.

استفاده از تکنولوژی روز شمشیر دو دم است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی کار وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات را به شمشیر دو دم تشبیه کرد و گفت: همه امکانات و تکنولوژی روز همین طور است؛ باید به گونه ای اینها مدیریت شود که جنبه های مثبت حفظ و تقویت شود و جنبه های منفی از بین برود و یا به حداقل خود برسد.

وی با بیان این که قم به لحاظ ویژگی هایی که دارد با سایر استان ها متفاوت است، اظهار داشت: نباید برای پیشرفت اینجا را با شهرهای دیگر مقایسه کرد، قم به دلیل این که مراجعات گسترده ای دارد هر اندازه که امکانات به آن اختصاص داده شود بجا است؛ ما در برخی روزها بیش از 3000 تماس تلفنی داریم که تأسیسات مخابراتی اینجا پاسخ گو نیست در جاهای این حجم از تماس نیست؛ در ماه مبارک رمضان حجم این پرسش ها بیشتر می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به فعالیت های گسترده استان قم افزود: درقم حدود 20 کتاب در هفته به چاپ می رسد، شبکه ماهواره ای ولایت تقریبا تمام دنیا را پوشش داده است و کار صدا و سیما و برخی دیگر از مسؤولان را سبک تر کرده است، اخیرا در این شبکه به زبان عربی نیز راه اندازی شده و در آینده نزدیک امیدواریم زبان انگلیسی آن نیز مشغول به کار شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به دیدار خود با وزیر بهداشت، گفت: توجه دولت به مسأله سلامت کار بسیار خوبی است؛ ان شاء الله به گونه ای شود که گرفتاری های مردم بحث دارو و درمان به طور کامل حل شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان بیان داشت: یکی از دعاهای هر شب و سحر ما این است که مشکلات کشور و سایر ممالک اسلامی حل شود؛ وظیفه ما است که در این مسیر با فعالیت و دعای خود کار را پیش ببریم چراکه سرنوشت و آبروی ما به یکدیگر پیوند خورده است./928/پ202/ج

ارسال نظرات