۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۱
کد خبر: ۲۰۴۲۳۹
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(5)؛

آیت الله موسوی جزایری: خانه پیامبر و اهل بیتش محل آرامش است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با بیان این که خانه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیتش مصداق کامل واژه «معدن الرحمه» است، ابراز داشت: خانه حضرت محمد(ص) و اهل بیتش محل آرمش است و محل غربت و نفرت نیست.
آيت الله موسوي جزايري ، نماينده ولي فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، شب گذشته در پنجمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که به زبان عربی در دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز برگزار شد، با تبین عبارت شریفه« وَمَعْدِنَ الرَّحْمَةِ »گفت: کلمه «معدن» از واژه «عدن» گرفته شده و به معنای استقرار چیزی در چیزی با آرامش و انس در یک محل خاص است.

 

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه شریفه«جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» بیان داشت: مراد از کلمه « جَنَّاتُ عَدْنٍ» بهشتی که از هر نظر امن و امان است وکسی که در آنجا باشد احساس نگرانی و پریشانی نمی‎کند.

 

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه  برخی از علما واژه «الرحمه» به رقت قلب و رئوفی انسان تفسیر کرده اند، اظهار داشت:  رقت قلب و رئوف بودن در شکتگی دل انسان هنگام مشاهده حادثههایی دردناک مثل ظلم کردن شخصی به یتیم بوجود می آید.

 

 استاد عالی حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: برخی مردم هنگام مشاهده حادثه های دردناک که قلب را بدرد می‎آورند هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند زیرا این اشخاص سنگ دل هستند و آیه شریفه« ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء» مصداق آنها است.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که متضاد سنگدلی، رقت قلب است، بیان داشت: جاری شدن اشک انسان در هنگام دیدن حادثه‎های درناک نشانه رئوف و رقت قلبی او است.

 

آیت الله موسوی جزایری معنی الرحمه و الرحیم را عطاء با همراه رقت قلب و رئوفی دانست و تصریح کرد: برخی یقین دارند که مترادف واژه« الرحمه»، از نظر لغوی رقت قلب و رئوفی است و این معنی تفاوت دارد زیرا وقتی انسان منظره دردناکی مثل ظلم کردن به یتیم مشاهده کند و تنها دل او بدرد آید و گریه کند انسان دل نازک است و واژه «رحیم» براو اطلاق نمی شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که خانه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیتش مصداق کامل واژه «معدن الرحمه» است، ابراز داشت: خانه حضرت محمد(ص) و اهل بیتش محل آرمش است و محل غربت و نفرت نیست.

 

وی با تأکید بر این که ذات اقدس الهی « معدن الرحمه» است، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) و اهل بیتش انسان‎های کاملی هستند و به سبب ذکر  بسیار صفات‎‎های پروردگار در منزل پیامبر و اهل بیتش، صفات باری تعالی در آنها تجلی شده است.

 

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان در پایان سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)« صل من قطعک واعف عمن ظلمک واحسن الی من آساء الیک» گفت: اهل بیت پیامبر (ص) بهما درسهای رحمت و مهربانی یاد داده اند که هر مسلمان بر او واجب است که دست برادر مسلمان ناتوان خود را با مهربانی ورحمت بگیرد./9456/پ202/ب

ارسال نظرات