۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۰۴۴۳۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

به حکم شرع مردم را به پرداخت زکات تشویق کنید

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: باید زاویه نگاه خود را به امر معنوی زکات تغییر دهیم و با تبیین وجوه شرعی پرداخت زکات مردم را به این امر تشویق کنیم.
امام جمعه اروميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی امروز در نشست شورای زکات استان آذربایجان غربی که در استانداری ارومیه برگزار شد، با بیان این که جلسات شورای زکات باید به صورت مرتب برگزار شود اظهار داشت: مسئله زکات یک مسئله واجب شرعی است و باید با تبیین وجوه شرعی مردم به این کار تشویق شوند.

 

وی تشریح اقدامات انجام گرفته از محل پرداخت زکات را مورد انتقاد قرار داد و گفت: پرداختن به موضوعات عمران و آبادانی و احداث مساجد را در اولویت های بعدی فرهنگ سازی زکات قرار دهیم.
امام جمعه ارومیه تأکید کرد: در مسئله زکات باید تبلیغ قرآنی و دینی صورت بگیرد ایجاد مساجد و سایر اماکن با پول زکات فایده ای نخواهد داشت، مسؤولان امر باید در جهت تشویق مردم به امر پرداخت مالیات شرعی تلاش های گسترده ای را انجام دهند.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: مسؤولان نباید گزارش دهند که چه کاری کرده اند بلکه باید عمل به این امر را وظیفه شرعی، دینی و هدف اصلی خود بدانند تا مردم را با آن آشنا کنند که اگر این مشکل حل شود سایر مشکلات نیز حل می شود.
 
وی اضافه کرد: دین مبین اسلام تاکید بسیار زیادی بر کسب روزی حلال کرده است که اگر در جهت اجرای این امر فرهنگ سازی مناسب صورت نگیرد شبهه گذاری در تربیت فرزندان به وجود می آید.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که ما باید زاویه نگاه خود را به امر معنوی زکات تغییر دهیم تا بتوانیم بسیاری از مشکلاتی را که در امر فرهنگی و تربیتی جامعه به وجود آمده است، اصلاح کنیم، تصریح کرد: در صحرای کربلا امام حسین (ع) چندین بار به عمر بن سعد تذکر داد تا از جنگ خودداری کند ولی وی به سخنان امام حسین گوش نداد و ایشان در پاسخ به عمر بن سعد گفت حرف فرزند زهرا تاثیری ندارد چرا که شکم ها از حرام پر شده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی متذکر شد: مسئله عمران و آبادانی و تشویق در جهت این فریضه الهی باید در حواشی قرار بگیرد و هدف اصلی کسب روزی حلال و ارتقاء آن باشد چرا که آیات قرآنی بیشماری نیز در این جهت آمده است که مردم را به دادن زکات تشویق می کند.
 
وی به آیه از قرآن اشاره کرد و خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن مؤومنین را افرادی معرفی کرده که هیچ کاری آنان را از یاد خدا، نماز و زکات منع نمی کند بلکه هر موجود و چیزی را نشانه ای از آیات خدا می داند.
 
امام جمعه ارومیه اظهار داشت: مردم را باید تشویق کرد ولی نباید این امر را شرطی قرار دهیم که اگر مسئله زکات را شرطی کنیم از بحث اصلی زکات دور شده و صدمات زیادی را می بینیم.
 
وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب می فرمایند "باید جبهه فرهنگی تشکیل دهیم" ما هم باید در زکات جبهه فرهنگی را تشکیل و به قولی که به مردم می دهیم عمل کنیم.
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که بدقولی اثرات مخرب بسیار بالایی دارد، گفت: باید تلاش کنیم تا در مسیری قرار بگیریم که حدید و حدود واجبات و محرمات را رعایت و مردم را به انجام آن تشویق کنیم.
 
گفتنی است در این جلسه حسین نبی لو، دبیر شورای مرکزی زکات کشور با اعطای حکم مقام معظم رهبری، حجت  الاسلام والمسلمین قریشی را به عنوان رییس شورای زکات آذربایجان غربی معرفی کرد./1302/پ202/ب
ارسال نظرات