۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۰۴۴۴۸
آیت الله نمازی:

بسیاری از دانه درشت‏ها در آزمون الهی رفوزه شدند

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: تزکیه و تعلیم کار هرکسی نیست و این وظیفه سنگینی است که بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مجموعه پاسداران حوزه نهاد رهبری در سپاه است.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، امروز در دیدار با پاسداران حوزه نمایندگی سپاه کاشان با تبریک هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری اظهار داشت: کسی که می خواهد دیگران را ارشاد، هدایت و تعلیم بدهد باید قبلا آموخته باشد و عامل به علمش باشد. 

وی افزود: مسائل تربیتی شعاری نیست که بتوان با نوشتن مقاله و کتاب و یا سخنرانی انجام شود، مسائل تربیتی حقیقتی است که با جان اسلام گره خورده و با روح انسان آمیخته شده است تا بتواند تأثیر گذار باشد.

آیت الله نمازی با اشاره به این که تحقق تزکیه نفس و تهذیب نفس در نزد انسان ها با حقیقت آن خیلی فاصله دارد و این وظیفه سنگین کار هر کسی نیست، گفت: کار تزکیه و تعلیم اصالتاً و اولاً بالذات منتصب به اولیاء و صالحان الهی است که از خود رها شدند و محکوم هوای نفس خود نشدند.

به گفته وی، کسی که بر کرسی تزکیه و تعلیم می نشیند، باید با دیگران که از او می آموزند فاصله داشته باشد، مانند فاصله ای که بین دانش آموز و آموزگار به لحاظ جایگاه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جهاد با نفس و تعلیم و تزکیه را از مهم ترین مسائل زندگی انسان دانست و گفت: خداوند کار آموزش تعلیم و تزکیه را بر عهده رهبری جامعه که به سوی نور و کار خدا است گذاشته و بر عهده  هر صنفی نگذاشته است.

آیت الله نمازی گفت: هدایت انسانها از فضای ظلم به سوی فضای نور را کار خدا دانست و گفت: خداوند این کار را به انبیاء تفویض کرده است و بر عهده اصناف دیگر نگذاشته است.

وی افزود: کار تعلیم و تزکیه کار تخصصی و فوق العاده مهمی است که شعاری نیست، چرا که سخن و موعظه باید از جان واعظ تراوش کند و تمام سلول ها و گلبول های وجودی کسی که متصدی تعلیم و تربیت است را در بر داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه مبارزه هوای نفس و جهاد با نفس را کار مشکل و طاقت فرسایی دانست و یادآور شد: خود حقیقت نفس اولین کارش این است که خودش را بشناسد و الا معرفت نفس مقدمه ای برای شناخت ذات اقدس ربوبی است.

آیت الله نمازی اذعان داشت: با وجود پیشرفت های علمی بشر در حوزه مختلف اما انسان هنوز نتواسته تعریفی از نفس و هوای نفس داشته باشد و توانایی شناخت مقتضیات و مواضع حوزه فرماندهی هوای نفس را ندارد.

وی با اشاره به روایتی که علم وحشی است و باید دست و پای علم را با نوشتن بست تا فرار نکند، افزود: اگر آنچه را می آموزید بنویسید ماندگار می شود اما اگر متکی به حافظه خود شوید انسان موجود فراموش کاری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر مسلح شدن پاسداران حوزه نمایندگی ولی فقیه به سلاح علم گفت: علم را با نوشتن و یادداشت کردن باید حبس و بازداشت  کرد در غیر این صورت فرارخواهد کرد.       

آیت الله نمازی همچنین قبولی در آزمون الهی را سخت و مهم خواند و با اشاره به این که همه انسان ها در معرض آزمون الهی قرار دارند یادآور شد: خیلی از دانه درشت ها نیز از شبکه های آزمون الهی فرو افتادند.

وی افزود: همه انسان ها باید در آزمون و کنکور الهی شرکت کنند تا فاصله بین حرف تا عمل مشخص شود و تنها افرادی که محکم و پرو پا قرص در عرصه جهاد با نفس ایستاده اند از این عرصه سربلند خارج خواهند شد.

آیت الله نمازی گفت: عرصه زندگی بشر بی حکمت و بی فلسفه نیست و همه باید در آزمون الهی شرکت داشته باشند، حتی انبیاء الهی نیز مورد سؤال قرار می گیرند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تصمیم امام خمینی(ره) نسبت به تأسیس حوزه نمایندگی در سپاه برای تصدی کار تعلیم و تربیت گفت: تأسیس این دفتر در تمامی نیروهای مسلح نظام توحیدی براساس پاسداری از آرمان ها و ارزش های اسلامی این نظام است و دفاع از آرمان ها و ارزشها به عنوان یکی از شرح وظایف سپاه در قانون اساسی آمده است.

آیت الله نمازی همچنین دفاع نظامی در هنگام تهدید های نظامی دشمن و دفاع از ارزش های اسلامی هنگام تهدید های فرهنگی دشمن را دو وظیفه اصلی سپاه دانست و بر معرفت افزایی سپاه به ویژه در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه تأکید کرد و اظهار داشت: پاسداران در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه باید یک درجه از دیگران بالاتر باشند.

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به این که فتنه در همه عصرها بوده و هست و امروز نیز فتنه ها وجود دارند، بر فتنه شناسی تأکید کرد و گفت: انسان هم باید فتنه شناس و هم حادثه شناس باشد؛ از این رو پیامبر اسلام(ص) می فرماید وقتی فتنه آمد بندگان خدا را زیر و رو می کند.

آیت الله نمازی با اشاره به این سخن پیامبر که کسی که عالم است به برکت علمی که دارد از دام فتنه نجات پیدا می کند گفت: شما باید امروز راه گذر از فتنه را برای دیگران بیان کنید./1307/پ202/ج

ارسال نظرات