۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۲۰۴۴۶۷
دبیر شورای مرکزی زکات کشور مطرح کرد؛

ظرفیت 4هزار میلیارد ریالی زکات در کشور

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات کشور گفت: هیچ سازمانی اعم از دولتی و غیر دولتی حق ندارد زکات را جمع آوری کند چرا که صرفا دبیرخانه زکات متولی این امر است و پرداختن به این امر با داشتن مجوز از شورای زکات استان امکان پذیر است و در غیر اینصورت تخلف محسوب شده و برخورد قانونی صورت می گیرد.
دبير شوراي مرکزي زکات کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حسین نبی لو، دبیر شورای مرکزی زکات کشور امروز در نشست شورای زکات استان آذربایجان غربی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: چهار حکم در رابطه با زکات صادر کرده اند که ابلاغ قانون زکات از جمله حکم های پایانی ایشان در این رابطه بوده است.

 

دبیر شورای زکات کشور اضافه کرد: زکات از شئونات حاکم اسلامی است و در قانون مقام معظم رهبری شش نکته اساسی را مطرح کردند که شورای زکات ملزم به رعایت آن است که تعیین عناوین هزینه‌کرد درآمدهای زکات از سوی حاکم اسلامی، هزینه‌کرد درآمدهای زکات در همان منطقه که زکات جمع‌آوری شده از آن جمله هستند.

 

وی افزود: از تاکیدات مقام معظم رهبری این است که قید اول زکات به فقر است و ایشان مسجد محوری و محور بودن امامان جماعت را مورد اشاره قرار می دهند و آنان را محور اصلی در جمع آوری زکات در روستاها معرفی می کنند که ما نیز باید تلاش کنیم این امر پررنگ تر شود.

 

دبیر شورای زکات با بیا این که رهبر انقلاب بر این امر تاکید بسیار زیادی دارند که زکات جمع آوری شده در همان محل جمع آوری صرف شود، اضافه کرد: سومین نکته این است که چنان چه دولت تشویقی اختصاص دهد باید به محل زکات برسد و چهارمین موضوع این است که فقرا را باید عقلای محل و منطقه تشخیص دهند تا زکات عادلانه در میان آنان توزیع شود.

 

وی خاطر نشان کرد: هیچ سازمانی اعم از دولتی و غیر دولتی حق ندارد زکات را جمع آوری کند چرا که صرفا دبیرخانه زکات متولی این امر است و پرداختن به این امر با داشتن مجوز از شورای زکات استان امکان پذیر است و در غیر این صورت تخلف محسوب شده و برخورد قانونی صورت می گیرد.

 

نبی لو پرداختن به زکات را وظیفه ذاتی تمامی دستگاه ها به ویژه صدا و سیما دانست و گفت: به منظور ترویج فرهنگ زکات طراحی و اجرای برنامه های تفسیر آیات قرآن در باره زکات از طریق صدا و سیما موثر است و ما هر هزینه ای در رابطه با ساخت فیلم ویژه زکات و برنامه های این چنینی را تقبل می کنیم.

 

ساخت بیش از 10 هزار مسجد از پرداخت زکات در کشور

 

دبیر شورای مرکزی زکات کشور اظهار داشت: بیش از10 هزار مسجد کوچک در مدت 8 سال با اعتبارات زکات در کشور ساخته شده است که به ازای هر یک واحد تشویقی در سه واحد به فقرا زکات توزیع می شود که این امر یکی از ابلاغات شورای زکات در این راستا است.

 

وی اضافه کرد: قراردادی که با قرار گاه خاتم الانبیاء و فرمانده سپاه در 8 استان که آذربایجان غربی نیز جزء آن است بسته شده که اولویت با تکمیل پروژه های نیمه تمام و 50 درصد نیز برای پروژه های جدید آورده باشد.

 

نبی لو ادامه داد:از دیگر سیاست های شورای زکات این است که بخشی از اعتبارات دولتی برای امر زکات ابلاغ شود تا این فریضه دینی نهادینه شود.

 

ظرفیت 4000 میلیارد ریالی زکات در کشور

 

دبیر شورای مرکزی زکات تصریح کرد: مردم در پرداخت زکات مشکل ندارند بلکه مشکل از سوی مسؤولان است چراکه بالای چهار هزار میلیارد ریال ظرفیت زکات در کشور وجود دارد.

 

وی در ادامه با بیان این که دو هزار و700 میلیارد ریال زکات در کشور در سال گذشته جمع آوری شده است، خاطر نشان کرد: باید به اتفاق نظر در مدیریت و فرهنگ سازی در این امر توجه جدی شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

 

نبی لو افزود: امسال فرصتی فراهم شده است که کمیته امداد امام‌خمینی (ره) علاوه بر مستمری مددجویان، سایر مستمری ها را برای تشویق در مناطقی که زکات را پرداخت کرده اند، هزینه کند.

 

وی در پایان گفت: در راستای تحقق شعار سال و تأکیدات مقام مظعم رهبری در بحث اقتصاد و فرهنگ هر استان باید یک طرح کاربری جهت تحقق مطالبات رهبری ارائه کند.

 

گفتنی است، شورای زکات آذربایجان غربی در سالن جلسات استانداری برگزار شد و حکم ریاست شورای زکات استان از سوی نبی لو، دبیر شورای مرکزی زکات کشور به حجت الاسلام والمسلمین قریشی، امام جمعه ارومیه اهدا شد./1302/پ202/ب

 

ارسال نظرات