۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۰۴۵۷۳
به همت بسیج طلاب شهرستان دامغان؛

مراسم اربعین طلبه شهید علی خلیلی در دامغان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به همت بسیج طلاب حوزه علمیه امام باقر(ع) شهرستان دامغان مراسم اربعین شهید امر به معروف و نهی از منکر، علی خلیلی در این شهرستان برگزار شد.
مراسم اربعين شعيد علي خليلي در دامغان حجت الاسلام رستميان در مراسم اربعين شعيد علي خليلي در دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، امام جمعه موقت این شهر، صبح امروز در این مراسم که با حضور طلاب و روحانیان، بسیجیان و اقشار مختلف مردم شهید پرور دامغان در مسجد امیر‌المؤمنین این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: حادثه تأسف بار مجروح کردن و شهادت این طلبه شهید نشان دهنده لزوم تبیین جایگاه آمران به معروف و ناهیان از منکر در اسلام و جامعه اسلامی و برخورد قاطع با این‌گونه اعمال است.

 

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) دامغان با یادآوری ضرب و جرح شهید علی خلیلی توسط عده‌ای از متعرضان به ناموس مردم هنگام انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: این مسئله و حوادث مشابه ننگ و هشداری بزرگ برای جامعه اسلامی ما است در حالی که رسول خدا(ص) بهترین افراد نزد خداوند را کسانی معرفی می‌کند که بیشترین توجه به امر به معروف و نهی از منکر و جلب رضایت خداوند را در طول حیات خود داشته باشند. 

 

وی با بیان اینکه هیچ آیین و مکتبی برای موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌ای ندارد، جز اسلام که این فریضه را در دفاع از انسان‌های مظلوم، حقوق ضایع شده و ناهنجاری‌های دینی و اجتماعی واجب می‌داند، افزود: بر اساس آموزه‌های سیره نبوی و علوی ما باید انسان‌ها را در ترازوی امر به معروف و نهی از منکر بشناسیم و بسنجیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان اضافه کرد: وقتی خداوند در فلسفه خلقت انسان را خلیفه خود بر روی زمین می‌نامد، بی تردید این خلیفه باید دارای خصایص و معیار‌هایی باشد و این ویژگی همان اهل امر به معروف و نهی‌از منکر بودن است تا آنجا که اگر انسانی در مواجهه با منکرات بی‌تفاوت باشد شایستگی صفت خلیفه خدا در زمین را ندارد.

 

امام جمعه موقت دامغان با ذکر روایتی از امام باقر(ع)، امر به معروف و نهی از منکر را ادامه دادن راه انبیاء الهی دانست و خاطر‌نشان کرد: کلام این امام همام بر این معنی دلالت دارد که هزینه شهادت دادن ما بر رسالت پیامبر در هر صبح و ظهر و شام ادامه دادن راه ایشان در امر مردمان به معارف و نهی آنان از منکرات است وگرنه شهادت ما جز سخنی توخالی ارزش دیگری ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم تبیین جایگاه آمران به معروف و ناهیان از منکر در پیشگاه حضرت حق و جامعه اسلامی، گفت: این امر موجب جلوگیری از جسارت یافتن متعرضان به ناموس مردم و بزهکاران اجتماعی و رخ دادن حوادثی همچون مجروح کردن شهید علی خلیلی می‌شود حال آنکه دیگر مسئله قابل توجه در باب امر به معروف و نهی از منکر عدم آگاهی بسیاری از علاقه مندان به انجام این فریضه از راه و روش درست آن و لزوم آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان خاطر نشان کرد: رعایت جامعیت در مسئله امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است زیرا تکلیف شناسی در هر موقعیت بدون شک شرایط را بهبود می‌بخشد و در واقع آمر به معروف در جامعه نباید تنها منکر را بدحجابی یا موارد مشابه بداند بلکه باید منکرات زمینه‌ساز و تضییع حقوق را نیز در شمار تذکرات خود قرار دهد.

 

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) نخستین و مهم ترین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را خانواده هر فرد بیان کرد و افزود: اگر بتوانیم این مهم را نهادینه کنیم که برادر به خواهر، پدر به فرزندان، شوهر به همسر خود و بالعکس تذکر دهند و امر به معروف نمایند بسیاری از منکرات موجود در جامعه ریشه کن شود.

 

گفتنی است، شرکت کنندگان در این مراسم ضمن بهره بردن از مداحی ذاکر اهل بیت جواد خسروی شاهد بخش فیلم کوتاه مستند شرح واقعه مجروح شدن طلبه شهید علی خلیلی از زبان خود او که مدتی قبل از شهادت وی ساخته شده بودند./977/پ202/ب

ارسال نظرات