الگودهی به کودکان در سبک زندگی بسیار مهم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی محمدی، عضو شورای حل اختلاف قزوین، شب گذشته در سلسله نشستهای سبک زندگی اسلامی مسجد احمد بیگ قزوین با بیان اینکه دین اسلام بهترین دین است گفت: اسلام نسبت به مکاتب دیگر جامعیت دارد و از تولد تا مرگ انسان برای وی برنامه تعریف کرده است.
کارشناس امور خانواده قزوین افزود: ریشه بسیاری از ناملایمات در فرزندان ریشه در رفتار والدین در خردسالی دارد مهم ترین و بزرگترین معضل جامعه ما این است که مهارتهای تربیتی به خانوادهها آموزش داده نمیشود و به صورت تقلیدی زندگی انجام میگیرد.
وی بیان داشت: پنج مرحله اعتمادسازی(تولد-1/5سالگی)، استقلال طلبی(1/5-3سالگی)، خلاقیت(3-6سالگی)، کارآمدی(3-6سالگی) و دوران بحران(12-20سالگی) دوران تربیتی فرزند است، امروزه که سن بلوغ جنسی زودتر از بلوغ عقلی و شهوت بر عقل حاکم است، باید بر مبنای تخصص رفتار کرد نه زور که نتیجه عکس دارد.
عضو شورای حل اختلاف استان قزوین نظر اسلام در روش تربیتی را سه دوره دانست و ابراز داشت: این دوران امیری(7سال اول زندگی)، غلامی(7سال دوم) و وزیری در(7سال سوم) است در هر مرحله باید با توجه به نیاز کودک رفتار کرد و بزرگترین معظل امروز نداشتن توجه کافی به روح و روان کودک است و به تغذیه او توجه بیشتری میشود.
استاد دانشگاه قزوین به توضیح نیازهای کودکان پرداخت و خاطرنشان کرد: نیاز به احترام، مهمترین دلایل بیاحترامی فرزندان به والدین، بیاحترامی کردن والدین به فرزندان است و ریشه در آن دارد و سرزنش، تحقیر و فریاد و ناسزا گفتن در روح و روان کودک تاثیر سوء دارد و بیاحترامی نسبت به والدین را در پی دارد.
حجت الاسلام محمدی نیاز به محبت را مورد دوم از نیازهای کودک برشمرد و گفت: محبت باید به مقدار کافی و در حد اعتدال باشد در غیر اینصورت اعتماد به نفس و عزت کودک پایین میآید.
کارشناس امور خانواده قزوین ادامه داد: امنیت خاطر نیاز مهمی است اگر کودک در محیط ناآرام رشد کند رفتارهای سوء از قبیل لجبازی، گستاخی، غیر منطقی در آینده خواهد داشت.
وی به تشریح چگونگی ابراز محبت در اصول تربیتی کودک پرداخت و تصریح کرد: اگر محبت انجام نگیرد تعادل و توجه انسان برهم میریزد روایتی از امام صادق(ع) است که خداوند بندهاش را به اندازهای که محبت به فرزندش دارد نگاه محبتآمیزی بیشتری به وی دارد.
عضو شورای حل اختلاف استان قزوین با تاکید بر اینکه باید محبت را ابراز کرد نه اینکه فقط در دل باشد اظهار داشت: پیامبر(ص) میفرماید، هرگاه یکی از شما کسی را دوست دارد لازم است که وی را آگاه سازد و محبت کردن به فرزند، وی را قدرشناس بار میآورد؛ در روایت داریم کسی از ارزش بیشتری برخوردار است که عواطف و احساسات زیادتری داشته باشد و در مهارت زندگی استفاده کند.
استاد دانشگاه قزوین یادآور شد: دوران بارداری و کودکی باید برطبق دستورات اسلام باشد و در محبت کردن باید حد اعتدال را رعایت کرد تا فرزند پرتوقع و لوس بار نیاید امام باقر(ع) میفرماید، بدترین پدران افرادیاند که در ابراز محبت زیادهروی میکنند همچنین امام کاظم(ع) فرمود، بهتر است که کودک در بچهگی با مشکلات و سختیها آشنا شود تا در جوانی و بزرگسالی بردبار و صبور باشد.
حجت الاسلام محمدی راهکارهای تربیتی کودک را برشمرد و گفت: مورد نخست تناسب قوانین با سن و شرایط است امام صادق(ع) فرمود، خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را در نیکی یاری دهد و آنچه که در توان کودک است از او پذیرا باشد و آنچه که سخت است از او نخواهد؛ نباید به کودک کاری که در تواناییاش نیست بسپاریم زیرا دروغگویی و انزواطلبی را در پی دارد.
کارشناس امور خانواده قزوین در ادامه افزود: استفاده از تشویق راه دوم است تشویق کردن در فرزندان شوق ایجاد کرده و رشددهنده عزت نفس است ادیسون دانشمند بزرگ با توجه به اینکه سر بزرگی داشت و همه مسخرهاش میکردند، عامل پیشرفتش را تشویقهای مادرش میدانست.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: تشویق باید مالی یا زبانی باشد و اگر فرزند درون خانواده وجه مثبت خود را ببیند رشد و پبشرفت میکند و جبران کمبودهایش را خواهد کرد آگاه ساختن فرزندان از کارهایشان، نقل آثار و پیامدهای کارهای مثبت و منفی که رسانه در این زمینه ضعیف کار میکند.
عضو شورای حل اختلاف استان قزوین با بیان سوالی مبنی بر اینکه چرا فرزندان نافرمانند؟ خاطرنشان کرد: ناآگاهی از فواید فرمانبری از دلایل این امر است زیرا لذت فرمانبری را یاد نداده و بیان نکردهایم که چه سودی دارد، صدور فرمان بدون توضیح، سختی فرمان و نداشتن گنجایش آن کار، ناآگاهی والدین از فرمان درست و صحیح و بلد نبودن طرز فرمان دادن مانند فرمان ماشین که اگر اشتباه بدهیم، ماشین چپ میکند از عوامل آن است.
استاد دانشگاه قزوین الگودهی به کودکان را مهم دانست و اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند با رفتارتان به بچهها الگودهی کنید؛ نخستین الگوهای رفتاری کودکان پدر و مادر هستند.
حجت الاسلام محمدی ادامه داد: شهید مطهری میگوید، هیچ چیزی بشر را جز عمل وی تحت تأثیر قرار نمیدهد دو صد گفتار به نیم کردار نمیارزد.... یک رفتار مناسب در جامعه میتواند سرنوشت فردی را تغییر دهد و از هزار کتاب و منبر ارزش والاتری دارد.
وی پرهیز از خشم و زورگوئی را مرحله مهم دیگر در تربیت دانست و تصریح کرد: خانهای که برپایهای سست بنا شده الگویی است که مانند اینکه بسیاری از خلافکاران در خانهای با خشم و زور بزرگ شدهاند امام کاظم(ع) فرمودند اگر فرزندان اشتباه کردن آنها را نزنید فقط برای مدت اندک به او بیاعتنایی کنید، سکوت کردن و بی اعتنایی بهترین رفتار است.
عضو شورای حل اختلاف استان قزوین با اشاره به ثبات و پرهیز از دودلی وشک در زندگی اظهار داشت: وقتی حرفی را میزنید سهلانگاری نکنید و سرحرفتان بمانید، رعایت اصل تدریج نیز باید رعایت شود این رفتار را از شیطان درس بگیرید که مؤمن را گام به گام و به تدریج به دام گناه میاندازد، همچنین پیامبر(ص) در طول 23سال و به تدریج معارف اسلامی را به انسانها آموزش دادند.
کارشناس امور خانواده قزوین تداوم در استوارسازی مباحث تربیتی را مهم دانست و ابراز داشت: در روایت است مداومت بر کار اندک برتر از کار بزرگی است که در آن مداومت نباشد همچنین استفاده از اصل تغافل مرحله دیگری است چشم پوشی از رفتار نادرست فرزندان که دو نتیجه حفظ قدر و منزلت خودمان و حرمت کودکان را در پی دارد.
استاد دانشگاه قزوین در پایان گفت: امام علی(ع) فرمودند تغافل موجب ستایش مربی است بهخصوص در اوایل کودکی که آگاهی زیادی ندارد بر عیبها و کوتاهیهایش باید چشم پوشید./955/پ202/ب