۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۰۴۷۲۸
آیت الله مکارم شیرازی:

امکان ندارد ایران به سمت سلاح های اتمی و شیمیایی برود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که ما به عنوان یک مسلمان هرگونه سلاح کشتار جمعی و استفاده از آنها را در جنگ ها ممنوع می دانیم، گفت: ممکن نیست ما به دنبال سلاح اتمی یا سلاح های مرگبار شیمیایی برویم.
 آيت الله مکارم شيرازي آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در دیدار دبیر کل صلیب سرخ جهانی، کار این نهاد بین المللی را مهم و حساس عنوان کرد و افزود: ما در عصری زندگی می کنیم که با وجود تصویب قوانین مربوط به حقوق بشر و علی رغم وجود نهادهای بین المللی و جهانی مشکلات جامعه انسانی هر روز بیشتر می شود و در چنین شرایطی وجود سازمان هایی مانند صلیب سرخ و هلال احمر روشن تر از هر زمانی است.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که ما معتقدیم که این گونه تشکیلات از وجدان بیدار بشری که در همه انسان ها کم و بیش وجود دارد سرچشمه گرفته است، تصریح کرد: ما معتقدیم تمام پیامبران الهی و تمام مذاهب مردم را به این گونه خدمات انسانی و نوع دوستانه دعوت کرده اند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآورشد: در قرآن مجید که کتاب آسمانی ما مسلمانان است صریحا پیغمبر اسلام مخاطب شده که تو مایه رحمت و محبت برای تمام جهانیان هستی؛ ما معتقدیم که هر مکان و هر زمانی در عمومیت این کلام جمع است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: بنابراین در هر زمان و هر مکان باید به سوی تقویت این نوع فعالیت ها و کمک های انسان دوستانه بدون تفاوت بین مذاهب پیش برویم و به آن اهتمام داشته باشیم.

این مرجع تقلید افزود: ما معتقدیم اگر از عقائد مذهبی در این راه استفاده شود بسیار مؤثر است؛ چراکه قوانین جهانی نتوانسته است این مهم را برای انسان ها تأمین کند. ما همیشه پیروان خودمان و مسلمان ها و غیر مسلمان هایی که در کشورمان هستند را به این مسأله دعوت می کنیم.

وی بیان کرد: هنگامی که می شنویم بعضی از مأموران صلیب سرخ و هلال احمر ربایش شده اند یا کشته شده اند بسیار ناراحت می شویم؛ این اتفاق نشان می دهد سطح اخلاق بشری متأسفانه تنزل یافته که به طوری که حامیان خودشان را هم هدف قرار می دهند.

مرجع عالیقدر شیعه بیان داشت: هدف قراردادن بیمارستان ها، مدارس، دانشگاه ها نشان می دهد که تا چه اندازه مشکلات جامعه بشری زیاد شده است؛ البته حجم آلام نباید باعث ناامیدی شود بلکه باید تلاش و کوشش را بیشتر کنیم و به آینده امیدوار باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که یکی از مشکلات مهمی که در عصر ما پیدا شده، مسأله سلاح های کشتار جمعی است، ابراز داشت: این مساله واقعاً به صورت وحشتناکی درآمده است. ما به عنوان یک مسلمان هرگونه سلاح کشتار جمعی و استفاده از آنها را در جنگ ها ممنوع می دانیم.

این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: ممکن نیست ما به دنبال سلاح اتمی یا سلاح های مرگبار شیمیایی برویم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بنابراین باید کاری کرد که وجدان عمومی مردم جهان افراد متخلف را منزوی کند و باید در این راستا به قدری تبلیغات و اطلاع رسانی شود تا افرادی که با این مسائل مخالفت می کنند، منزوی شوند و اگر ما به این نقطه برسیم کمک بزرگی به اهداف صلیب سرخ و هلال احمر کرده ایم.

وی افزود: ما در تاریخ اسلام این مسأله را به طور مسلم داریم که هر زمان جنگجویان اسلام برای دفاع آماده می شدند، پیغمبر اسلام مرتب دستور می داد که متعرض غیر نظامیان نشوید، آب های آشامیدنی را آلوده نکنید، محیط زنده و موجودات زنده را از بین نبرید، متعرض مجروحان نشوید؛ این دستورات که هزار و چهارصدسال قبل صادر شده برای ما امروز هم درخشنده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان خطاب به دبیرکل صلیب سرخ جهانی با بیان این که کار شما را بسیار مقدس و در راستای اهداف پیامبران الهی می دانیم، تصریح کرد: امیدواریم که بتوانید در راستای اهداف و ماموریت هایی که دارید موفق و مؤید باشید. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات