۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۰۴۹۸۶
بیستم اردیبهشت ماه؛

همایش بزرگداشت علی بن مهزیار در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: بیستم اردیبهشت ماه امسال نخستین همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن مهزیار، صحابی ویژه امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در جاجرم برگزار می شود.
بقعه علي بن مهزيار حجت الاسلام سهرابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری نخستین همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن مهزیار معروف به خواجه مهزیار، صحابی خاص امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) به میزبانی شهر جاجرم در خراسان شمالی خبر داد و اظهار کرد: این همایش بیستم اردیبهشت ماه جاری برگزار خواهد شد.

 

ابوالحسن علی بن مهزیار فقیه، مفسر و محدث بزرگ قرن سوم هجری، صحابی خاص امام رضا(ع) و نماینده ویژه امام جواد(ع) در جاجرم بود که مقبره وی نیز اکنون در دو کیلومتری شهر جاجرم فعلی قرار دارد.

 

حجت الاسلام سهرابی، مدیرکل اوقاف خراسان شمالی امروز با اشاره به این که امسال نخستین همایش بزرگداشت خواجه مهزیار به صورت استانی تدارک دیده شده است، اظهار داشت: تلاش می شود برگزاری این همایش در سال های آتی با رویکردی علمی و پژوهشی و به صورت ملی و فراملی تداوم داشته باشد.

 

وی هدف از برگزاری این همایش را معرفی شخصیت و نقش ابوالحسن علی بن مهزیار به جامعه و زمینه سازی برای تبدیل بقعه متبرک این صحابی به قطبی فرهنگی بر اساس رهنمون مقام معظم رهبری ذکر کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: همایش مذکور با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، دفتر امام جمعه، فرمانداری و دیگر دستگاه های شهرستان جاجرم صبح روز شنبه بیستم ماه جاری در سالن حجاب برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که ابوالحسن علی بن مهزیار از یاران خاص ائمه اطهار(ع) بود، اظهار داشت: این صحابی که جزء وکلای ویژه امام جواد(ع) محسوب می شد؛ حضور پر نور امام رضا(ع) و امام هادی(ع) را نیز دریافته و از اصحاب ایشان بود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی بر اساس اسناد تاریخی، خواجه مهزیار نماینده ویژه امام جواد(ع) در جاجرم بود و با داشتن وکالت ائمه اطهار، به اخذ حقوق و ابلاغ تکلیف اقدام می کرد.

 

 

گفتنی است، ابوالحسن علی بن مهزیار از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعه و از نزدیکان امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بوده که در قرن سوم هجری می زیسته و در برخی از مناطق ایران به عنوان نماینده این دو امام معصوم انجام وظیفه می کرده است.

 

وی در طول مدت عمرش بیش از 30 کتاب تألیف کرده که از آن جمله می توان به کتاب های الوضوءالصلـوة، الزکوة، الصوم، الحج، الحدود، الدیات، النذر والایمان و الکفارا، الحروف، القائم و ... اشاره کرد.

 

بقعه و مدفن علی بن مهزیار که در دو کیلومتری شهر جاجرم در مجاورت جاده جاجرم - سبزوار در استان خراسان شمالی قرار دارد؛ با شماره ثبت 16583 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

روی بنا در ضلع شمالی دارای پلانی مربع شکل و شامل یک اتاق با ارتفاع 405 متر است که با معماری خاص در بالای سقف با اضافه شدن چهار طاق نمای تزیینی به هشت ضلعی تبدیل و گنبد بنا بر روی آن استوار شده است.

 

با توجه به گچبری، رنگ آجرها و هم چنین شکل گنبد، ساخت اولیه این بنا مربوط به قرن هفتم تا دوره تیموری است.

 

بنای خواجه مهزیار در سال 1357 مرمت و در سال 1371 نیز نمای بیرونی آن با استفاده از آجر سفال بازسازی شده و گنبد بنا نیز در سال 1378 عایق کاری، فضای داخلی آن در سال 1379 گچ اندود و در چند سال اخیر نیز مرمت این بنا با مشارکت دو دستگاه اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی استان انجام شده است.

 

اگر چه اهالی خراسان معتقدند که مقبره ابوالحسن علی بن مهزیار در شهر جاجرم در استان خراسان شمالی قرار دارد اما در شهر اهواز استان خوزستان نیز زیارتگاهی وجود دارد که به آرامگاه علی بن مهزیار معروف است.

 

در رابطه با این دوگانگی و این که کدام یک از این دو بقعه آرامگاه واقعی علی بن مهزیار است مورخان و علما نظرات مختلفی ارائه داده اند اما تمامی آنها متفق القولند که با توجه به مدارک و اسناد به احتمال زیاد مقبره واقعی این صحابی ائمه معصومین(ع) در جاجرم واقع شده است.

 

لازم به یادآوری است، پارسال شورای فرهنگ عمومی شهرستان جاجرم، سالروز میلاد امام جواد(ع) را در تقویم این شهرستان به نام روز «ابوالحسن علی بن مهزیار» نامگذاری کرد./9314/پ203/ب

ارسال نظرات