۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۰۵۳۹۳
همزمان با فرخنده میلاد امام محمدتقی؛

همایش بزرگداشت علی بن مهزیار در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن مهزیار، صحابی ائمه معصومین(ع) و نماینده ویژه امام جواد(ع) در استان خراسان شمالی، همزمان با سالروز فرخنده میلاد امام محمدتقی جوادالائمه(ع)، در این استان برگزار شد.
همايش علي بن مهزيار در جاجرم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، روز شنبه بیستم اردیبهشت ماه مصادف با دهم رجب، سالروز فرخنده میلاد امام محمدتقی جوادالائمه(ع)، نخستین همایش بزرگداشت ابوالحسن علی بن مهزیار معروف به خواجه مهزیار، صحابی خاص امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) به میزبانی شهر جاجرم در استان خراسان شمالی برگزار شد.
ابوالحسن علی بن مهزیار فقیه، مفسر و محدث بزرگ قرن سوم هجری، صحابی خاص امام رضا(ع) و نماینده ویژه امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در جاجرم بود که مقبره وی نیز اکنون در دو کیلومتری شهر جاجرم فعلی قرار دارد.
در همایش امروز که در محل سالن حجاب شهر جاجرم برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و شماری دیگر از مسؤولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.
هدف همایش بزرگداشت مقام علی بن مهزیار که با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، دفتر امام جمعه، فرمانداری و دیگر دستگاه های شهرستان جاجرم برگزار شد؛ معرفی شخصیت و نقش ابوالحسن علی بن مهزیار به جامعه و زمینه سازی برای تبدیل بقعه متبرک این صحابی به قطبی فرهنگی بر اساس رهنمون مقام معظم رهبری اعلام شده است.
ابوالحسن علی بن مهزیار از یاران خاص ائمه اطهار(ع) و جزء وکلای ویژه امام جواد(ع) محسوب می شد که حضور پر نور امام رضا(ع) و امام هادی(ع) را نیز دریافته بود.
بر اساس اسناد تاریخی، خواجه مهزیار نماینده ویژه امام جواد(ع) در جاجرم بود و با داشتن وکالت ائمه اطهار، به اخذ حقوق و ابلاغ تکلیف اقدام می کرد.
وی در طول مدت عمرش بیش از 30 کتاب تألیف کرده که از آن جمله می توان به کتاب های الوضوءالصلـوة، الزکوة، الصوم، الحج، الحدود، الدیات، النذر والایمان و الکفارا، الحروف، القائم و ... اشاره کرد.
بقعه و مدفن علی بن مهزیار که در دو کیلومتری شهر جاجرم در مجاورت جاده جاجرم - سبزوار در استان خراسان شمالی قرار دارد؛ با شماره ثبت 16583 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
اگر چه اهالی خراسان معتقدند که مقبره ابوالحسن علی بن مهزیار در شهر جاجرم در استان خراسان شمالی قرار دارد اما در شهر اهواز استان خوزستان نیز زیارتگاهی وجود دارد که به آرامگاه علی بن مهزیار معروف است.
در رابطه با این دوگانگی و این که کدام یک از این دو بقعه آرامگاه واقعی علی بن مهزیار است مورخان و علما نظرات مختلفی ارائه داده اند اما تمامی آنها متفق القولند که با توجه به مدارک و اسناد به احتمال زیاد مقبره واقعی این صحابی ائمه معصومین(ع) در جاجرم واقع شده است.
لازم به یادآوری است، پارسال شورای فرهنگ عمومی شهرستان جاجرم، سالروز میلاد امام جواد(ع) را در تقویم این شهرستان به نام روز «ابوالحسن علی بن مهزیار» نامگذاری کرد.
حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی پیش تر گفته بود: اگر چه امسال نخستین همایش بزرگداشت خواجه مهزیار به صورت استانی برگزار می شود اما از سال های آینده این همایش با رویکردی علمی و پژوهشی و به صورت ملی و فراملی برگزار خواهد شد./9314/پ203/ب
ارسال نظرات