۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۰۵۴۲۲
حجت الاسلام شکوری:

الگوگیری از غرب سبب غفلت از تبیین سیره اهل بیت می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه خوی الگوگیری از فرهنگ بیگانگان و پیروی از اصول فکری آنان را از عواقب غفلت از تبیین سیره اهل بیت (ع) دانست و گفت: مسؤولان آموزشی، والدین و روحانیون از جمله افرادی هستند که باید در راستای ترویج سیره و روش زندگی ائمه معصومین به رسالت خود عمل کنند.
امام جمعه خوي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، رییس حوزه های علمیه خوی امروز در جمع طلاب، اساتید و مدیران مدارس علمیه این شهرستان که به مناسبت سالروز میلاد امام جواد(ع) گردهم آمده بودند، به شرایط دوران امام جواد اشاره کرد و افزود: رشد و توسعه علمی و فرهنگی از جمله ویژگی‌ های علمی مسلمانان آن زمان بود.

 

وی با اشاره به سطح بالای علمی شهرهای اسلامی نظیر مدینه، کوفه، بصره به ویژه بغداد در آن زمان، گفت: سرعت توسعه علم و دانش در این شهرها به گونه‌ ای بود که عالمان، هنرمندان و ادیبان از ملیت ‌ها و نحله‌ های گوناگون مانند یونانیان، پارسیان، قبطیان و کلدانیان در راستای فراگیری دانش به بغداد سفر می‌ کردند.

 

رییس حوزه علمیه خوی، علوم قرآنی اعم از علم قرائت و علم تفسیر، علم حدیث یعنی قول، فعل و تقریر معصوم، علم فقه، علم اصول فقه، علم نحو یا ادبیات عرب، علم کلام، علم طب، علم کیمیا یا شیمی، علم هندسه و شهرسازی و علم فلک را از جمله این علوم یاد کرد و افزود: زادگاه اصلی بسیاری از علوم در میان ممالک اسلامی و دانشمندان مسلمان بوده و از آن شهرها به دیگر مناطق نشر یافته است.

 

وی با استناد به اسناد تاریخی معتبر، پاسخگویی به مسائل فقهی و علمی پرسشگران، تربیت ده‌ ها شاگرد در رشته‌ های مختلف علوم اسلامی، ارتباط مکاتبه‌ ای با پیروان و شیعیان اهل بیت(ع) در دیگر مناطق، اشراف کامل بر امور اجتماعی و رفع مشکلات مردم، تفسیر آیات قرآنی، پاسخگویی به شبهات دینی مردم، درمان برخی از بیماران از طریق طبابت را از جمله اقدامات ارزشمند امام جواد(ع) در طول دوران امامت ایشان یاد کرد.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی دانستن این مباحث را بر طلاب و مدیران حوزه‌های علمیه به عنوان علمای دینی و مروجان اصول فقهی در جامعه لازم و ضروری دانست و افزود: بر این اساس باید ضمن دعوت طلاب به تفکر و اندیشه، افرادی را تربیت کنیم که بتوانند بار دیگر نام ممالک اسلامی را در زمینه علوم در دنیا برجسته کنند.

 

حجت الاسلام شکوری همچنین با اشاره به شرایط سیاسی حاکم بر عصر امام جواد(ع)، بر ظلم و ستم حاکمان بنی عباس در حق مسلمانان اشاره کرد و افزود: دوران امامت این امام بزرگوار در یکی از دوران ‌های سخت حکومتی بوده و ائمه بزرگوار ما با قبول چنین سختی‌ هایی اسلام را به نسل‌ های بعدی منتقل کرده ‌اند.

 

خطیب جمعه خوی اثبات امامت و حقانیت خویش، زمینه ‌سازی برای تشکیل حکومت عدل، مبارزه با انحرافات و بدعت‌ های جامعه، آماده ‌سازی جامعه برای عصر غیبت، مبارزه با خلفای جور عباسی و حراست از علویان و شیعیان اهل بیت (ع) را از جمله مسؤولیت ‌های سنگین امام جواد در آن زمان اعلام کرد.

 

وی تبیین سیره اهل بیت را موجب گسترش فرهنگ دینی و اسلامی در میان مردم دانست و تصریح کرد: در این راستا طلاب  و اساتید حوزه‌ های علمیه و رسالت مضاعفی بر دوش دارند تا با مطالعه سیره و روش اهل بیت (ع)، پندها و نکات آموزنده زندگانی آن بزرگواران را فرا گرفته و در محافل مختلف به مردم بیان کنند.

 

حجت الاسلام شکوری فراگیری علوم و مباحث دینی و تبیین مناسب آنها در جامعه، دعوت مردم به توحید و یکتاپرستی و مبارزه جدی با ظالمان زمان را از جمله درس ‌های مهم و مشترک در مطالعه سیره اهل بیت (ع) عنوان کرد و افزود: باید مطالعه این مباحث در جامعه فرهنگ‌ سازی شود تا به الگوی حرکتی و رفتاری افراد جامعه تبدیل شود.

 

وی الگوگیری از فرهنگ بیگانگان و پیروی از اصول فکری آنان را از عواقب غفلت در این زمینه یاد کرد و افزود: مسؤولان آموزشی، والدین و روحانیان از جمله افرادی هستند که در این زمینه رسالتی مهم بر دوش دارند.

 

حجت الاسلام شکوری اظهار داشت: طلاب حوزه‌ های علمیه در مطالعه اسناد تاریخی معتبر سیره اهل بیت (ع) و تبیین آنها در جامعه به فراخور مخاطبان، نقش مهمی بر دوش دارند.

 

وی ضمن تأکید بر لزوم سرلوحه قرار دادن سیره و روش زندگی اهل بیت (ع) در زندگی فردی و اجتماعی، بر رسالت مهم حوزه ‌های علمیه در این راستا اشاره کرد./936/پ203/ب

ارسال نظرات