۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۲۰۵۴۴۶

ورود افغانستان به جرگه کشورهای صاحب ماهواره

خبرگزاری رسا ـ بر اساس قرارداد امضا شده دولت افغانستان سالانه چهار میلیون دلار به شرکت یوتل‌ست فرانسه می‌پردازد و این ماهواره تا هفت سال فعالیت خواهد کرد. کارشناسان انتقاد کردند که این ماهواره استهلاک شده، پهنای وسیع ندارد و همچنین زیاد عمر نخواهد کرد.
ماهواره

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: افغانستان نخستین ماهواره خود را که سه ماه پیش خریداری کرده بود، امروز عملا به بهره برداری رساند.


امیرزی سنگین، وزیر مخابرات افغانستان در مراسم شروع به کار این ماهواره گفت: ماهواره افغان‌ست1 (AfghanSat1) نام دارد و وضعیت خدمات مخابراتی و نشراتی را در افغانستان متحول خواهد کرد.


بر اساس قرارداد امضا شده دولت افغانستان سالانه چهار میلیون دلار به شرکت یوتل‌ست فرانسه می‌پردازد و این ماهواره تا هفت سال فعالیت خواهد کرد.


مقامات افغانستان می‌گویند درآمد دولت از فعالیت‌های این ماهواره سالانه 15 میلیون دلار خواهد بود.


آقای سنگین گفت: در جریان هفت سال آینده کار روی ماهواره افغان‌ست2 جریان خواهد داشت و پس از این که عمر ماهواره فعلی تمام شود، ماهواره جدید جاگزین آن خواهد شد.


این ماهواره در سال 2008 به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه 2014 در قرارداد رسمی میان مقامات افغانستان و شرکت فرانسه‌ای یوتل‌ست به افغانستان واگذار شد.


وزیر مخابرات افغانستان گفت: برای اولین بار کشور ما افغانستان صاحب ماهواره خود شده است... ما به عنوان وزارت مسئول به همکاری وزارت فرهنگ هدف داریم که تمام تلویزیون ها و رادیو های فعال در کابل در تمام نقاط پرنفوس کشور فعال باشند، هم در شهرهای بزرگ، هم در ولسوالی‌ها و هم در دهات.


ماهواره افغان‌ست1 از امروز عملا شروع به فعالیت کرده و از طریق آن در حال حاضر ده شبکه تلویزیونی افغانستان و دو شبکه تلویزیونی خارجی قابل دسترس است. این ماهواره آن گونه که مسئولان دولتی می‌گویند ظرفیت بلند دارد و کشورهای همسایه افغانستان مثل ایران، پاکستان، تاجیکستان و کشورهای شرق میانه را تحت پوشش قرار خواهد داد.


افغانستان 89 شبکه تلویزیونی و 220 ایستگاه رادیویی دارد که همه آنها به ماهوار وصل خواهند شد.

 

پیش از این انتقادهایی در مورد ماهواره‌ای که افغانستان از یوتل‌ست خریداری کرده در رسانه های افغانستان مطرح شد. کارشناسان انتقاد کردند که این ماهواره استهلاک شده، پهنای وسیع ندارد و همچنین زیاد عمر نخواهد کرد. /1421/1409/ح

ارسال نظرات