۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۲۰۵۵۷۱

اتحاد نفر سوم انتخابات با عبدالله عبدالله

خبرگزاری رسا ـ این دومین نامزد انتخابات شانزدهم فروردین است که پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات با گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله متحد شده است. دو هفته پیش گل‌آغا شیرزی با گروه انتخاباتی خود "صلح و بازسازی" به آقای عبدالله پیوست.
عبدالله عبدالله و زلمي رسول گفتند که با يکديگر از دير آشنايي دارند

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: زلمی رسول سومین نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ستاد انتخاباتی "اصلاحات و همگرایی" به رهبری عبدالله عبدالله پیوست.


اتحاد دو گروه انتخاباتی در مراسمی در کابل با حضور نمایندگان و اعضای هر دو ستاد انتخاباتی و گروه "صلح و بازسازی" به رهبری گل‌آغا شیرزی اعلام شد. پیوستن زلمی رسول به تیم عبدالله عبدالله براساس موافقتنامه‌ای صورت گرفته که در آن از اهداف و برنامه‌های مشترک دو تیم گفته شده است.


زلمی رسول در انتخابات شانزدهم فروردین در چارچوب گروه انتخاباتی "اعتدال، برابری و سازندگی" با سایر نامزدان رقابت کرد و براساس نتایج ابتدایی توانست 11.47 درصد آرا را بدست آورد و در مقام سوم قرار گیرد.


آقای رسول هنگام اعلام حمایت از گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت: اگر انتخابات به دور دوم برود یا نرود، هر دو تیم متحد خواهند بود و برنامه‌های خود را مشترکا دنبال خواهند کرد.


زلمی رسول همچنین گفت: تیم اعتدال، برابری و سازندگی پس از مشورت و نظرخواهی با اعضا و به خاطر دفاع از ارزش‌های دموکراتیک، حفظ ثبات سیاسی و تحکیم منافع ملی تصمیم گرفت که به تیم اصلاحات و همگرایی بپیوندد.


این دومین نامزد انتخابات شانزدهم فروردین است که پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات با گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله متحد شده است. دو هفته پیش گل‌آغا شیرزی با گروه انتخاباتی خود "صلح و بازسازی" به آقای عبدالله پیوست.


عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوی در این مراسم گفت: حالا هر سه گروه انتخاباتی، یک تیم اند و به پیش خواهند رفت و تعهدات خود را در عمل ثابت خواهند کرد.


آقای عبدالله گفت: به اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری وقتی زیادی باقی نمانده و امیدوار است که دور اول انتخابات نتیجه بدهد.


او از عملکرد کمیسیون‌های برگزاری انتخابات انتقاد کرد و گفت که مشکلات و کمبودی هایی در روند انتخابات وجود داشت و "این مشکلات سوال‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است که هنوز جواب داده نشده‌اند."


در مراسم پیوستن زلمی رسول به گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله حبیبه سرابی معاون دوم آقای رسول حضور داشت اما جای احمدضیا مسعود(برادر احمد شاه مسعود) معاون اول آقای رسول خالی بود.


اگرچه در مورد دلیل عدم حضور آقای مسعود در این مراسم رسما چیزی گفته نشده است اما زلمی رسول گفت که هنوز برخی از اعضای گروهش به پیوستن به گروه انتخاباتی عبدالله عبدالله به نتیجه نرسیده‌اند.


در همین حال ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در تماسی با بی‌بی‌سی گفت: "این یک تصمیم شخصی آقای رسول بوده است. در این مورد با رئیس جمهوری هیچ نوع صحبتی نشده و رئیس جمهوری این تصمیم خبر نداشت. ما از گذشته گفتیم رئیس جمهوری نه از زلمی رسول و نه از هیچ نامزدی دیگری حمایت نمی‌کند.


آقای فیضی این اظهارات را ظاهرا در پاسخ به دیدگاه‌ها و گمانه‌زنی‌های ابراز کرده که براساس آنها گفته می‌شود، زلمی رسول در این انتخابات از حمایت حامد کرزی برخوردار بوده‌است.


نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به اساس جدول از پیش تعیین شده کمیسیون انتخابات باید در 24 ثور/اردیبهشت اعلام شود که اگر هیچ یک از دو نامزد پیشتاز نتوانند پنجاه درصد به اضافه یک رای را بگیرند، دور دوم انتخابات بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار خواهد شد./1421/1409/ح

ارسال نظرات