۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۰۵۶۱۳
حداد عادل:

با دست خالی در حوزه هنر و ادبیات به پیروزی رسیدیم

خبرگزاری رسا ـ حدادعادل در مراسم بزرگداشت شهید مطهری گفت: اوایل انقلاب و در دولت مهندس بازرگان به دستور شهید مطهری معاون تبلیغات وزارت ارشاد شدم. در آن سال‌ها یک روزنامه و روزنامه‌نگار نداشتیم. هنرمند هم که اصلا نداشتیم. نباید فراموش کرد که این یک واقعیت تاریخی است که ما با دست خالی در حوزه هنر و ادبیات به پیروزی رسیدیم.
دکتر غلامعلي حدادعادل مترجم قرآن و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت شهید مطهری با عنوان «مهر ماه» عصر روز گذشته یکشنبه 21 اردیبهشت ماه در موسسه شهید آوینی برگزار شد.

 در این مراسم غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات پارسی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید آوینی برای هنرمندان و دانشگاه‌دیده‌ها و شهید مطهری برای روحانیون حجت محسوب می‌شود.

وی با بیان خاطره‌ای گفت: در دی‌ماه سال 57 هر روز خدمت شهید مطهری می‌رسیدم و بعضی وقت‌ها بعدازظهر و وقتی روزنامه‌های عصر منتشر می‌شد به من تلفن می‌زد و  تحلیل خود را بیان می‌کرد و در واقع به ما جهت می‌داد.

یک بار گفتم که به نظر می‌رسد این انقلاب پیروز شود اما من در این فکرم که بعد از پیروزی انقلاب چه کار باید کنیم، به همین دلیل آن زمان مطلبی را نوشتم که هیچ گاه منتشر نکردم اما روح مطلب این بود که باید نیروی انسانی برای اداره کشور تربیت کنیم.

حدادعادل افزود: چون من در سال 57 سیزده سال بود که در دانشگاه تدریس می‌کردم به این نتیجه رسیده بودم که قبل از آن که ساواک بگوید چرا فلانی را به دانشگاه دعوت کردید این سوال مطرح بود که آیا ما اصلا شخصیتی برای دعوت به دانشگاه داریم که ساواک از حضور او ناراحت باشد؟ اما در آن زمان کسی را که متناسب باشد برای دانشگاه تربیت نکرده بودیم به عنوان نمونه، در آن زمان هیچ استاد جامعه‌شناسی‌ای نبود که نماز بخواند.

وی یادآور شد: اوایل انقلاب و در دولت مهندس بازرگان به دستور شهید مطهری معاون تبلیغات وزارت ارشاد شدم. در آن سال‌ها یک روزنامه و روزنامه‌نگار نداشتیم. هنرمند هم که اصلا نداشتیم. نباید فراموش کرد که این یک واقعیت تاریخی است که ما با دست خالی در حوزه هنر و ادبیات به پیروزی رسیدیم.

وی توضیح داد: بعد از مشروطیت، متدینین تلخ‌کام شدند. مشروطیت از عامه متدینین دزدیده شد. روحانیت باعث شد مشروطیت به پیروزی برسد اما بعد از مشروطیت،روحانیت از صحنه حذف شد و مردم متدین هم به منازل رفتند و اجازه ندادند، فرزندانشان به مدرسه و دانشگاه بروند. همین کار باعث شد کسانی تحصیل کنند که دینداری جامعه را معرفی نمی‌کردند.

حداد عادل گفت: چرا ما نباید از ابزاری همچون سینما برای گسترش ایمان و معنویت استفاده کنیم پس افراد مومن و معتقد به ارزش های انقلابی و اسلامی باید وارد عرصه سینما و موسیقی شوند.

مجتبی امینی قائم مقام موسسه موسسه شهید آوینی هم در این مراسم با تاکید این مطلب که تربیت نیروی انسانی از اولویت های این موسسه است، از استادان حوزه آموزش خود تقدیر کرد.

در پایان این مراسم با حضور غلامعلی حداد عادل از استادان حوزه آموزش در موسسه شهید آوینی تقدیر شد./9666/پ202/ص

 

ارسال نظرات