۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۰۵۶۴۵
عضو جامعه مدرسین جوزه علمیه قم:

تمدن اسلامی برگرفته از فقه پویا است

خبرگزارس رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که فقه از جمله دانش هایی بوده که همواره در قله قرار گرفته و استعدادهای بسیاری خرج آن شد، گفت: تمدن اسلامی برگرفته از فقه پویا است.
حجت الاسلام عليدوست ، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علی دوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز، در همایش جلوه هایی از سیره عملی و علمی خاتم الفقها و المجتهدین، شیخ اعظم انصاری، با بیان این که تکریم و تعظیم شخصیت های والایی همچون شیخ اعظم انصاری، تکریم دانش و پژوهش است، گفت: تکریم علم، فلسفه چنین نشست ها و همایش هایی است.

وی با طرح پرسشی مبنی بر این که فقه شیخ اعظم انصاری پاسخگوی نیازهای روز جامعه است؟ اظهار داشت: در این ارتباط سه پاسخ مورد بررسی قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی دوست با بیان این که فقاهت شیخ اعظم انصاری بدون تغییر، پاسخگوی حوادث است، گفت: زمانی که از فقاهت صحبت می شود منظور عملیات استنباط احکام است.

فقه شیخ اعظم انصاری نماینده فقاهت شیعه در زمان خود بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید تلاش کرد تا فقه و فقاهت شیخ اعظم را بفهمیم، اظهار داشت: فقه شیخ اعظم انصاری، نماینده فقاهت شیعه تا زمان خود است.

حجت الاسلام والمسلمین علی دوست طراح و نظریه پردازی تأسیس حوزه های علمیه را خداوند دانست و افزود: امثال علمایی همچون آیت الله حائری و دیگر علمای بزرگ جهان را می توان مؤسس حوزه علمیه عنوان کرد.

وی با بیان این که فقه از جمله دانش هایی بوده که همواره در قله قرار گرفته و استعدادهای بسیاری خرج آن شدند، گفت: تمدن اسلامی را می توان برگرفته از دانش فقه دانست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دانش را پایان ناپذیر دانست و تصریح کرد: هرگز هیچ دانشی به پایان نمی رسد و این تنها مخصوص علوم حوزوی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علی دوست با بیان این که مکاسب از پدیده های نادر بشری است، گفت: شیخ اعظم انصاری در زمان خود بر قله فقاهت ایستاده بود و به نوعی در فقه سیاسی صاحب سبک است.

روش استنباط شیخ اعظم ما را کفایت می کند

وی تصور این که شیخ اعظم ما را کفایت می کند را نادرست دانست و افزود: این که فقه شیخ ما را کفایت می کند درست نیست اما می توان گفت فقاهت شیخ اعظم یعنی فرآیند استنباط احکام ما را کفایت می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید اجتهاد در اجتهاد کرد و منابع جدید را وارد فقه کرد، گفت: اجتهاد ما نیاز به ترمیم و تکمیل دارد و این را باید گفت که فقه شیعه پاسخگوی همه مسائل است./9464/پ202/غ

ارسال نظرات