۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۰۵۷۳۳

تحولات سوریه، رژیم صهیونیستی و ترکیه را به صلح سوق داد

خبرگزاری رسا ـ گفتنی است، برخی از کارشناسان معتقدند، تغییرات مهم منطقه‌ای به‌ویژه درباره سوریه، رژیم صهیونیستی و ترکیه را به سوی آشتی دوباره سوق داده ‌است.
رژيم صهيونيستي و ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از رادیو فردا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی دوشنبه، اعلام کردند، پیمان آشتی کامل بین اسرائیل و ترکیه تا چند روز دیگر نهایی می شود.

 

به گزارش روزنامه جروزالم پست، پیمان ارتقای دوباره مناسبات دولت‌های رژیم اشغالگر قدس و ترکیه آماده امضای نهایی است و این امر به بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از سفر او به خاور دور موکول شده ‌است.

 

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، دو هفته پیش، گفت: زمان برای گشودن صفحه تازه‌ای در مناسبات ترکیه با اسرائیل فرا رسیده ‌است.

 

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اظهار داشت: برای همه مسایل مورد اختلاف میان کشورش با اسرائیل راه حل مورد رضایت دو طرف به دست آمده ‌است.

 

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز با تأکید بر این که کشورش «امتیاز خاصی» به ترکیه نداده ‌است، بیان داشت: زمینه برای آشتی دو کشور فراهم است.

 

براساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی و ترکیه، آن رژیم با آمادگی برای پرداخت غرامت مالی تا 23 میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان کشتی «ماوی مرمره» و اعلام آمادگی برای امکان دادن به ترکیه جهت کمک‌ به فلسطینی‌های غزه، بخش مهمی از خواسته‌های دولت آنکارا را برای آشتی اجتناب کرده ‌است.

 

درخواست دیگر ترکیه، درباره عذر خواهی رژیم اشغالگر قدس از ترکیه به سبب حمله تکاوران دریایی رژیم صهیونیستی به کشتی ترکیه‌ای «مرمره آبی»، پیشتر عملی شد.

 

بنیامین نتانیاهو سال گذشته در جریان سفر باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی، در تماس با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از آن کشور عذر ‌خواهی کرد.

 

گفتنی است، تکاوران دریایی رژیم صهیونیستی بهار چهار سال پیش برای جلوگیری از حرکت کشتی ترکیه‌ای به آن حمله کرده و در آن 9 شهروند ترکیه کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

 

گفتنی است، برخی از کارشناسان معتقدند، تغییرات مهم منطقه‌ای به‌ویژه درباره سوریه، رژیم صهیونیستی و ترکیه را به سوی آشتی دوباره سوق داده ‌است.

 

همچنین از سوی دیگر، در حالی که ترکیه از آشتی فتح و حماس و تلاش فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت وحدت ملی استقبال کرده‌ است، اسرائیل به این موضع‌گیری ترکیه روی سردی نشان داده‌ است./993/1409/ح

 

ارسال نظرات