۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۲۰۵۷۶۳
همزمان با 13 رجب؛

جشن میلاد امام علی در 13 امامزاده خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سیزدهم رجب، سالروز ولادت با سعادت امام علی(ع)، جشن میلاد مولود کعبه در 13 امامزاده شاخص شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی برگزار شد.
ميلاد امام علي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، سیزدهم رجب همزمان با سالگرد میلاد امام علی(ع)، جشن های میلاد ولادت مولای متقیان با حضور خیل کثیری از مردم و مسؤولان در 13 امامزاده شاخص استان خراسان شمالی برگزار شد.
در این مراسم ها که مردم دوست دار خاندان عصمت و طهارت(ع) شهرستان های مختلف خراسان شمالی حضور داشتند؛ علاوه بر سخنرانی سخنرانان مذهبی، برنامه های دیگری نظیر مولودی خوانی مداحان اهل بیت، قرائت اشعار آیینی، پخش شربت و شیرینی در بین شرکت کنندگان و زائران و ... انجام شد.
در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی جشن محوری میلاد امیرالمؤمنان(ع) در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) با حضور خیل کثیری از مردم متدین برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام محمد قدرتی از اساتید حوزه علمیه قم در مورد سیره و منش امام علی(ع) سخنرانی کرد و یدالله عطاردی از مداحان استانی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز به مولودی خوانی پرداخت که با استقبال و همراهی چشمگیر حاضران در جشن روبرو شد.
همچنین در جشن میلاد مولود کعبه در بجنورد؛ به 15 نفر از شرکت کنندگانی که نام آنها علی بود؛ هدایایی به رسم یادبود از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی اهدا شد.
اگر چه امسال مراسم معنوی اعتکاف در حرم حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا در بجنورد برگزار نمی شود اما بر اساس اعلام حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در ایام البیض( سیزدهم تا پانزدهم رجب) در این مکان مقدس برنامه های مختلفی برگزار می شود.
به گفته وی سخنرانی مذهبی حجت الاسلام محمد قدرتی، استاد حوزه علمیه قم در این سه روز، برگزاری دعای ام داوود در روز پایانی اعتکاف، برگزاری مسابقات فرهنگی و دینی در بین زائران و ... برخی از برنامه هایی است که در ایام البیض در حرم مقدس حضرت سیدعباس(ع) برگزار می شود.
دیشب و امروز علاوه بر برگزاری جشن های میلاد امام علی(ع) در امامزاده های شاخص خراسان شمالی، در دیگر نقاط این استان نیز جشن و سرور برپا بود.
امروز در شماری از مساجد استان خراسان شمالی مردم شیعه و سنی فارغ از برخی اختلافات جزئی، در کنار یکدیگر میلاد امام علی(ع) را جشن گرفتند.
همچنین در خیابان ها و معابر شهرهای استان که از چند روز پیش به این مناسبت آذین بندی شده اند؛ پخش شربت و شیرینی از سوی مردم متدین و دوستدار اهل بیت(ع) در حال انجام است.
اکنون در خراسان شمالی علاوه بر خیابان ها و معابر، اماکن اداری و سر در برخی منازل نیز ریسه بندی و آذین شده و در بازار و مساجد و حسینیه ها هم پارچه ها و پرچم های رنگین جشن و شادی برافراشته شده اند.
گزارش ها حاکی از این است که علاوه بر مناطق شهری استان خراسان شمالی، دیشب و امروز در شماری از روستاهای پرجمعیت این استان نیز جشن های میلاد امام علی(ع) در مساجد و امامزاده ها برگزار شده است.
همچنین بر اساس رسمی کهن و سنتی نیکو، تعدادی از دختران و پسران دم بخت استان خراسان شمالی نیز آغاز زندگی مشترک خود را همزمان با سالروز میلاد مولای متقیان قرار داده اند و دیشب و امروز جشن های ازدواج در جای جای این استان در حال برگزاری است.
سیزدهم رجب، سالروز میلاد امام علی(ع) و روز پدر علاوه بر موارد فوق، بهانه ای شد برای تجدید دیدار فرزندان و خانواده های معظم شهدا با مزار متبرک افلاکیان؛ آنها که امروز با حضور در مقبره شهدای شهرهای مختلف استان خراسان شمالی؛ این روز را به پدران آسمانی خود تبریک گفتند./9314/پ202/ب
ارسال نظرات