۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۲۰۶۰۶۹

سودان جنوبی در انتظار قحطی فاجعه بار

خبرگزاری رسا ـ سازمان آکسفام، در تازه‌ترین ارزیابی خود در مورد کشور جنگ‌زده سودان جنوبی، هشدار داده است که «قحطی فاجعه ‌باری» در انتظار آن است
سودان جنوبي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رادیو فردا در خبری، گفت: سازمان آکسفام، از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی، در تازه‌ترین ارزیابی خود در مورد کشور جنگ‌زده سودان جنوبی، هشدار داده است که «قحطی فاجعه ‌باری» در انتظار آن است.

 

این هشدار در روز 24 اردیبهشت، که شبیه آن نیز پیشتر در مورد همین کشور داده شده بود، زمانی دوباره منتشر می‌شود که جنگ داخلی در سودان جنوبی طی پنج ماه گذشته، هزاران قربانی گرفته است.

 

مارک گلدرینگ، مدیر اجرایی آکسفام، گفته است که «یا الان اقدامی می‌کنیم یا میلیون‌ها نفر بهای آن را خواهند پرداخت».

 

وی افزود: به یک کمک فوری و بزرگ جهانی نیاز داریم تا جلوی رسیدن قحطی به مرحله فاجعه‌بار را بگیریم، نمی‌توانیم هزینه صبر کردن را بپردازیم و نباید در این اقدام ناموفق بمانیم.

 

قحطی در حالی به سراغ این کشور می‌آید که دست‌کم 2/ 1 میلیون نفر از ساکنان آن در حال حاضر در پی جنگ داخلی، آواره هستند.

 

اما پیش‌بینی سازمان ملل متحد برای ماه‌های آینده بسیار بدتر از آمار فعلی است.

 

بان گی‌مون، دبیرکل ملل متحد به تازگی گفته است اگر تنش‌ها ادامه پیدا کند، تا پایان سال میلادی جاری، نیمی از جمعیت 11 میلیون نفری آن کشور، «آواره یا پناهنده شده یا جان باخته است».

 

بنا بر ارزیابی سازمان ملل بیش از یک سوم جمعیت سودان جنوبی، با مرحله‌ای از قحطی و گرسنگی روبه‌رو شده که برای آن نیاز به کمک فوری است.

 

سودان جنوبی، جوان‌ترین کشور مستقل جهان، در سال 1390 از سودان جدا شد، آن کشور دارای منابع نفتی و نیز منابع جنگلی انبوه است.

 

بانک جهانی، در سال 2009 میلادی شمار ساکنان زیر خطر فقر در آن منطقه را بیش از 50 درصد عنوان کرده بود./993/1409/ح

 

ارسال نظرات