۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۲۰۶۰۸۹
مشروح برنامه دیروز امروز فردا؛

مقدم فر: دولت با اتهام زنی دهان منتقدان را نبندد/ انتظامی: نظارت اجتماعی کارکرد اصلی رسانه است

خبرگزاری رسا ـ مقدم فر در برنامه دیروز امروز فردا از بی مهری دولت و رییس جمهور در حق منتقدان امروز گلایه کرد. انتظامی معاون مطبوعاتی وزر ارشاد نیز ضمن تاکید بر لزوم سعه صدر مسؤولان کشور تصریح کرد که افراد غیر متخصص حق نقد ندارند.
ديروز، امروز فردا حميدرضا مقدم فر، معاون فرهنگي اجتماعي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزير ارشا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه این هفته دیروز امروز فردا، پنج شنبه شب با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و حمید مقدم فر از فعالان رسانه ای روی آنتن رفت.
 
حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که فضای نقد را در دولت ها و دوره های مختلف بعد از انقلاب چطور تحلیل می کنید؟ ابراز داشت: به نظر من در دوره های مختلف فضای نقد و نقد پذیری تفاوت آشکار و چندانی نداشته است.
 
دولت هاشمی اجازه نقد نمی داد/ در دوره خاتمی برخی رسانه ها بلندگوی دشمن شدند
حمید مقدم فر از فعالان رسانه ای اصولگرا نیز در پاسخ به همین سؤال با بیان این که همیشه فضای نقد در کشور وجود داشته اما نمی توانیم بگوییم یکسان بوده است، گفت: در زمان جنگ ما یک فضای خاصی داشتیم، بعد از جنگ که آرامش نسبی در کشور داشتیم، در دولت سازندگی کمتر فضای نقد را مشاهده می کنیم و گاهی اوقات می بینیم که با نقد برخورد می شود و فضای دولت اجازه نقد نمی داد، بعد از آقای هاشمی فضا قدری بازتر بود اما افراط شد و بخشی از رسانه ها تبدیل به بلندگوی دشمن شدند و رهبر معظم انقلاب نیز در این باره تذکر دادند.
 
وی اضافه کرد: در دوران آقای احمدی نژاد نقد فعال بود، این فضا اکنون نیز ادامه دارد، اما بالاخره کم تحملی و بی مهری هایی نسبت به نقد و منتقد مشاهده می شود.
 
انتظامی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر این که آیا تقسیم بندی که آقای مقدم فر داشتند را قبول دارید؟ گفت: شعار دولت خاتمی فضای باز سیاسی بود و در این دوره به مساله استقبال از رسانه ها توجه بیشتری شد، البته من اشکالاتی که متوجه آن دولت است را مربوط به نقد نمی دانم.
 
نقد سازنده و غیر سازنده نداریم
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در فرهنگ عمومی خود با وجودی که شعار زیاد می دهیم خیلی از نقد استقبال نمی کنیم.
 
وی با بیان این که ما نقد سازنده و غیر سازنده نداریم، گفت: نقد باید چارچوب داشته باشد، ما در آموزه های دینی خود داریم که نقد با هدف خیر و اصلاح باشد، اما در بحث نقد مهم این نیست که چه انگیزه ای داشته باشیم مهم این است که چارچوب ها را رعایت کنیم و همه باید کمک کنیم تا این فضا به روابط عمومی و اجتماعی ما بیاید.
 
فضای نقد در تراز انقلاب اسلامی نیست
مقدم فر نیز در این خصوص با بیان این که متاسفانه فرهنگ نقد در فضای عمومی کشور به ویژه رسانه خوب نیست، گفت: یکی از دلایل آن این است که خیلی در این جهت کار نشده و در بسیاری از رسانه های ما فضای نقد مبتنی بر چارچوب های دینی و در تراز انقلاب اسلامی نیست.
 
مقدم فر با بیان این که گاهی اوقات فرهنگ نقد را بد معنا می کنیم، تصریح کرد: گاهی اوقات مسائلی مطرح می شود که اصلا نقد نیست، اگر نقد را از رسانه بگیریم آن رسانه، رسانه نیست. اما این که رسانه چگونه نقد کند و نقد چه تعریفی دارد و این که آنچه ارائه می شود آیا متناسب با ارزش ها است، بحث دیگری است.
 
این فعال سیاسی و رسانه ای افزود: در آموزه های دینی نقد یک هدیه عنوان شده است، اما آیا نقد شونده و نقد کننده این شرایط را دارند، باید اذعان کنیم که این گونه نیست و ما در این عرصه ضعف جدی داریم.
 
باید از نقد و منتقد دفاع کنیم و هزینه های آن را نیز بپردازیم
دکتر انتظامی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی در دولت یازدهم فضای نقد را مشابه با کدام دوره می دانید، گفت: سؤال سخت نکنید.
 
وی بیان داشت: دولت تلاش دارد فضای رسانه ها و نقد را باز کند، البته اشتباهاتی هم رخ می دهد، دولت در انتخاب معاون مطبوعاتی می گوید من هم صنف شما را به این سمت می گمارم، از سویی دیگر رییس جمهور در این فضا وارد شده اند که ما با رسانه ها اگر مرتکب اشتباهی شد بلافاصله ابزار توقیف را بکار نبریم و باید از سایر ابزارها بهره گرفت.
 
انتظامی تاکید کرد: مسیر دولت به این سمت است، باید صبر و تحمل را بالا ببریم.
 
وی افزود: ما باید از نقد و منتقدان دفاع کنیم و هزینه های آن را بپردازیم، یکی از کار ویژه های اصلی رسانه ها در کنار آموزش و اطلاع رسانی، بحث نظارت اجتماعی است؛ اساسا رسانه ها با این کارکرد وارد می شود و نقد یک مسیر حیاتی برای آنها است، اما در عمل شرایط کشور به گونه ای است که وارد هرکجا می شوند می گویند خط قرمز است.
 
فرد غیر متخصص حق نقد ندارد
انتظامی اضافه کرد: مساله دیگر این که نقد کننده تخصص لازم در این حوزه ای که نقد می کند ندارد، کسی که در حیطه ای تخصص ندارد نباید اجازه نقد پیدا کند، از سویی دیگر وقتی فرد مطلعی نقدی را کرد و نقد شوند برنتابید باید به او اعتراض کرد.
 
امیدواریم روند بی مهری به نقد و منتقدان در دولت اصلاح شود
مقدم فر در پاسخ به این سؤال که آیا کسی که در حیطه ای تخصص ندارد، حق نقد ندارد؟ گفت: هر کسی می تواند نقد کند، اما باید چارچوب ها رعایت شود، یکی از اشکالات به نقد شونده ها در این ایام این است که با کم مهری بی سواد و بی اطلاعات منتقدان را خطاب می کردند که این خوب نیست.
 
این فعال رسانه ای گفت: لازم نیست که یک نفر استاد دانشگاه باشد و یک سیاست و جریان را نقد کند؛ یک نفر توی صف ایستاده است، این حق را دارد که نقد کند که چرا تدبیری نمی شود که در صف نایستیم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که شما این دوره را مشابه کدام دوره می دانید؟ یادآورشد: ما در این سی و چند سال دوره های مختلف و متفاوتی داشته ایم، اما کلیت آن افتخار ما این است که به بالاترین مقامات نقد شده و آنها پذیرش داشته اند، اما گاهی اوقات سیاست های غلط و کم مهری هایی هم بوده مثل امروز که امیدواریم اصلاح شود.
 
مقدم فر تصریح کرد: کسی که در مقام نقد قرار می گیرد می تواند رشد کند، بنابراین نباید این راه را بست و افراد را متهم کنیم تا زبان شان بند بیاید.  
 
 
منتقدان باید شناسنامه داشته باشند
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر شرط و شروط گذاری برای نقد و این که منتقدان باید شناسنامه داشته باشند؟ گفت: من شخصا جزو مدافعانی هستم که منتقد شناسنامه دار باشد و در تاریکی نایستد و تیراندازی کند، این به فضای نقد کمک می کند تا یک نوع شجاعت باشد فرد بیاید و از حرفش دفاع کند.
 
وی افزود: یکی از سیاست های دولت جدید آزاد سازی تمام ظرفیت های قانون مطبوعات کشور است، من با قانون مطبوعات آشنا هستم و البته که قانون خوبی هم هست، در ماده چهار داریم که هیچ مقام دولتی و غیر دولتی نمی تواند مطبوعات را سانسور کند و بگوید چه بنویسید؛ این ظرفیت بالایی است و باید از آن استفاده کنیم.
 
در حوزه مسائل امنیتی و عقیدتی نمی توان اغماض کرد
انتظامی بیان داشت: وظیفه دولت این است که دست رسانه ها را باز بگذارد و اگر اشتباهی هم کردند با دیده اغماض بگذرد، مگر در حوزه مباحث امنیتی و عقیدتی و دینی که باید حساسیت به خرج داد و در همه دنیا هم برخورد می کنند.
 
وی بیان کرد: در عین حال وظیفه ما این است که در فضای تبادل اطلاعات امنیت، ایجاد کنیم، مراقبت کنیم زندگی خصوصی مردم و افراد فاش نشود و در این راستا حاکمیت مسؤولیت دارند، بخشی از سایت ها نقش شب نامه الکترونیکی را ایفا می کنند، ما موظف هستیم جلوی این ها را بگیریم.
 
مقدم فر نیز در این خصوص تاکید کرد: من با نظر آقای دکتر موافق هستم، اگر نقدی با شناسنامه باشد پیام آن نقد بهتر دریافت می شود و بهتر به دل می نشیند، اما فضایی که امروز در کشور داریم بیش از آن که به اصل پیام توجه می شود در حاشیه ها گیر کرده ایم.
 
وی با بیان این که رسالت خبرنگار و رسانه یک رسانه مقدس است، گفت: این که لزوما شناسنامه مد نظر باشد یک بحث است، اما بحث دیگر این است که باید به نقد توجه شود.
 
این فعال رسانه ای اصولگرا تصریح کرد: یک خانمی فیلمی را درست کرده و یا حرفی را زده، این که گفته شود منتقدین حتما طرفدار رییس جمهور قبل هستند، این درست نیست، ما تعابیری این روزها شنیده ایم که تغذیه شده از جای خاص، غارتگر بیت المال، دوستدار تحریم و امثال ذالک؛ اینها در شان مسؤولان عالی نظام نیست.
 
دولت نقدها را تخریب به حساب نیاورد
مقدم فر بیان داشت: آنها باید سعه صدر به خرج دهند و به ما قال توجه کنند نه مَن قال، باید به دولت آقای روحانی کمک شود، همه باید دست به دست هم دهند اگر این دولت موفق شود نظام موفق شده است، از سویی دیگر دولت انتقاد ها را به منزله تخریب نداند، بسیاری از نقدها جدی، مصلحانه و ناصحانه است ، اما حواشی بر آن سایه می افکند.
 
انتظامی در پاسخ به سؤالی دیگر مجری برنامه اظهار داشت: در برخی کشورها رقابت ها حزبی است، در این کشورها حزبی که رای نمی آورد دولت در سایه می شود و موقعیت و امکان برایش فراهم می شود، ما در روابط سیاسی چنین چیزی نداریم، ما بلافاصله باید بعد از انتخابات از فضای رقابت خارج شویم و به فکر توسعه کشور باشیم و این را شعار می دهیم اما در عمل محقق نمی شود.
 
وی گفت: فرد وقتی احساس کند پشت سر یک انتقاد، قصد تخریب و براندازی دولت و مقام نیست، گارد خود را باز می کند، اما اگر احساس کند می خواهند مچ گیری کنند موضع می گیرد.
 
انتظامی درباره تعابیری که گاهی اوقات درباره منتقدان بکار می رود، گفت: ابزار ریاست داشتن سعه صدر است و این ها را باید داشته باشیم، رهبری بر نقد پذیری مسؤولان و مقامات تاکید کرده اند، منتهی دو سه شرط گذاشتند که با تکفیر، تهمت و جنجال آفرینی مخالف هستم.
 
معاون مطبوعاتی ارشاد گفت: مشی عمومی رهبری این است که هر دولتی که مستقر بوده، تاکید بر حمایت از دولت بوده است، ما باید به این هم توجه داشته باشیم.
 
انتظامی گفت: برخی از مسائل خطوط امنیتی پیدا می کند، البته من تصور می کنم مسائل امنیتی این قدر زیاد نیست و هر کشور حداکثر دو یا سه مساله امنیتی مهم دارد.
 
مقدم فر درباره هماش دلواپسیم و سی دی من روحانی هستم و این که چه ضرورتی به برگزاری این همایش در این مقطع زمانی بود و چرا از دولت کسی دعوت نشد؟ گفت: من در این باره صحبت خاصی ندارم و خود آنها باید حرف بزنند، منتهی من یک حرف دارم، این که دولت و مسؤولان در مقابل این برنامه هایی که احساس می شود در آن خیرخواهی است و تخریب نیست واکنش تند نشان ندهند.
 
وی بیان کرد: عده ای حق دارند دلواپس و نگران باشند، چه اشکال دارد که برای آن جلسه بگدازند و حرف های خودشان را بزنند، چرا این واکنش ها نشان داده می شود، یا درباره آن سی دی اسم و رسم دار چرا واکنش های تند نشان داده می شود؟
 
دلواپس وعده هایی که آقای روحانی دادند هستیم 
معاون فرهنگی سپاه پاسداران تاکید کرد: هر کسی می تواند دلواپس باشد و باید نقد خود را بیان کند، آنچه نگران کننده است حاشیه هایی است که عرض کردم. دستیاور ویژه رییس جمهور در شیراز در کنیسه یهودیان سخنرانی می کنند و در تایید آرم شیر خورشید صحبت می کنند، این حاشیه ها است که به دولت ضربه می زند.
 
وی بیان داشت: حضرت امام بر نفی و حذف آثار شاهنشاهی و طاغوتی تاکید می کنند، با این شرایط دستیار ویژه رییس جمهور حرف هایی می زند که برای دولت حاشیه ایجاد می کند، ایشان وعده های پست و مقام به اقلیت ها می دهد.
 
وی بیان داشت: من دلواپس وعده های آقای روحانی هستم که باید محقق شود، خود دولت باید بیشتر مراقب باشد که اسیر حاشیه ها نشود.
 
مقدم فر با اشاره به شورش بند 350 زندان اوین، یادآورشد: سخنگوی دولت وقتی از او درباره این ماجرا سؤال می شود می گوید رسانه های بیگانه بزرگ نمایی می کنند و البته بعد به نوعی دارد تایید می کند، چرا باید این حاشیه ها ایجاد شود.
 
این فعال رسانه ای تاکید کرد: وزیر ارشاد درباره ممیزی کتاب حرف هایی زد و حاشیه هایی برای دولت درست کرد.
 
مقدم فر افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی یک فردی به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب می شود که در ایام فتنه توهین های بزرگی به امام کرده و به حمایت از منافقین تهمت های زیادی به نظام وارد کرده است، این فرد با اعتراض و انتقاداتی که صورت می گیرد از منصب خود برکنار می شود، اما متاسفم که بگویم هنوز مشاور فرهنگی اجتماعی یکی از مراکز مهم نظام است.
 
حاشیه سازی و نوارسازی ها ضد سازندگی است
انتظامی درباره حاشیه سازی ها و تاثیر آن در فضای نقد، گفت: حاشیه ساز ها نوارسازها اینها همه ضد سازندگی است، افراد می توانند دلواپس باشند و اشکالی هم ندارد، اما این که در آنجا پلاکادرهایی باشد که قاتل شهید احمدی روشن را از اتاقش بیرون کنید، منظور چیست؟ اسم این تشویش افکار عمومی است نه نقد و در این جا جنبه امنیتی پیدا می کند.
 
معاون مطبوعاتی ارشاد گفت: در آستانه مذاکرات مهم هسته ای و حمایت های رهبر معظم انقلاب از مذاکرات و اعتماد ایشان به مذاکره کنندگان، دور روز قبل از اعزام ایشان وزیر خارجه را بخواهیم و در مجلس بخواهیم به او کارت زرد نشان دهیم این هیمنه ما را زیر سؤال می برد.
 
وی با اشاره به سی دی من روحانی هستم، تصریح کرد: این که گفته شود آقای روحانی در مک فارلین نقش داشته و بگویند از خاطرات آقای هاشمی برداشته ایم و به حیثیت رییس جمهور لطمه وارد شود خوب نیست، البته اشکالی ندارد هر کس برای خود فعالیت فرهنگی بکند.
 
مواجهه دولت با نقد ناصواب است
 مقدم فر درباره اظهارات معاون مطبوعاتی ارشاد، بیان کرد: ممکن است اشکالاتی که آقای انتظامی گفتند وجود داشته باشد، اما ما باید چطور با آن مواجه شویم، یک نوع مواجهه این که آقای رییس جمهور در ماجرای مک فارلین بوده یا نبوده یک اتهام بوده به آقای رییس جمهور، اعلام کنید که غلط است و آنها هم خواهند گفت ما از کتاب آقای هاشمی برداشته ایم.
 
وی افزود: یک نوع برخورد دیگر این است که از سوی برخی مسؤولان برجسته دولت گفته شود قوه قضاییه از تو می خواهیم که با این داستان برخورد کنی؛ یا وزیر ارشاد که اصلا سی دی را ندیده بگوید این ضد رییس جمهور و توهین به ایشان است، ما می گوییم این نوع مواجهه صواب نیست.
 
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز گفت: آقای وزیر محتوا را ممکن است ندیده باشند، اما بالاخره با خبر بودند، درباره ممیزی کتاب نیز ایشان نکاتی را بیان کردند و بعد دیدند مواضع رهبری به گونه ای دیگر است و شما دیدید که درباره نمایشگاه کتاب امسال و نامه نگاری برخی از مراجع تقلید اینها اثر کار ایشان است. /924/ز503/ج
 
ارسال نظرات