۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۲۰۶۱۴۰
امام جمعه ارومیه:

مدیران نظام باید حدود الهی را رعایت و مقید به تقوای اقتصادی باشند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ارومیه گفت: مدیران نظام اسلامی باید حضرت علی (ع) را را الگو خود قرار داده و همواره در دوران مدیریتی خود از ایشان پیروی و مقید به رعایت حدود الهی و تقوای اقتصادی باشند.
نماز جمعه

به گزارش خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: حضرت علی (ع) در زندگی و حکومت پیوسته به موضوع بیت المال توجه داشتند طوری که از هزینه پول بیت المال در جایی که شایسته و سزاوار نبود جلوگیری می کردند و عدالت را در توزیع آن رعایت می نمود.


وی با بیان اینکه مدیران نظام اسلامی باید حضرت علی (ع) را را الگو خود قرار داده و همواره در دوران مدیریتی خود از ایشان پیروی و مقید به رعایت حدود الهی و تقوای اقتصادی باشند، افزود: تقوای اقتصادی مسئله بسیار مهمی است که توجه تمامی مسلمانان به کسب روزی حلال و جلوگیری از رشوه، کسب مال حرام و فساد اقتصادی باید در رأس امور مسؤولان و مردم قرار بگیرد تا شاهد فضای سالم اقتصادی به دور از هر گونه گناه و حرام در سطح جامعه باشیم.


امام جمعه ارومیه  به گرامیداشت سالروز رحلت حضرت زینب کبری (س) اشاره و ادامه داد: حضرت زینب (س) شیرزن صحرای کربلا بود و نقش بسیار مهمی در رسالت بزرگ حضرت امام حسین (ع) در رساندن پیام ایثار و شهادت به مسلمانان داشت به طوری که حضرت سیدالشهداء (ع) در شب عاشورا از این بانوی بزرگوار درخواست کردند "که ای زینب در دعا و نیایش های این شب عزیز مرا از دعای خیرت بی نیاز نکن".


وی اضافه کرد: آن بانوی یگانه عالم، الگو و سرمشق بانوان اسلام و مخصوصا زنان شیعه است چرا که ایشان در دامان شخصیت هایی چون حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) تربیت شده اند.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطر نشان کرد: حضرت زینب (س) در خانه محقری که از زینت های دنیا چیزی در آن نبود اما همه نیکی های معنوی را داشت رشد کرد و از این رو به بهترین سجایای اخلاقی آراسته بود چنان که وقتی دو فرزند وی در کربلا به شهادت رسیدند اما با این حال او هیچ وقت از آن ها نگفت و ناله و شکوه نکرد و در مقاتیل چیزی در این باره ثبت نشده اما آن بانو، همیشه در سوگ مظلومیت امام حسین(ع) و فرزندانش سخنرانی کرد و خود او امام سجاد(ع) را از مرگ حتمی نجات داد.


وی اظهار داشت:امیدواریم به زودی کشور سوریه امنیت لازم را پیدا کند تا زوار حضرت زینب (س) بتوانند به مرقد آن بزرگوار مشرف شوند.


اعتکاف، سبب کسب نعمت های الهی و برکات بای معتکفین می شود


امام جمعه ارومیه با بیان اینکه روزه و ارتباط با خدا در قالب این آیین سبب کسب نعمات الهی و خیرات و برکات بای معتکفین شد، افزود: این عمل الهی امسال همزمان با سراسر کشور همچون سال های گذشته با حضور آحاد مردم به مدت سه روز در مساجد و اماکن مذهبی از پیش تعیین شده با شکوه تمام به انجام رسید و فضای معنوی خاصی به مناطق مختلف شهرهای استان داد.


وی به سالروز لغو امتیاز تنباکو با نامه سید جمال الدین اسدآبادی به میرزا حسن شیرازی اشاره کرد و گفت: لغو عهدنامه نگین تنباکو که در روز 25 اردیبهشت سال 1270 و در زمان ناصرالدین شاه بین استعمار انگلیس در راستای دادن امتیاز توتون و تنباکو ایران به این کشور منعقد شده بود با فتوای کوبنده میرزا حسن شیرازی باطل شد که این امر نشان دهنده ولایت مداری مردم ایران اسلامی حتی در زمان قبل از انقلاب است.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: در این جریان ناصرالدین شاه خیانت کرده و این امتیاز را در مقابل پول به انگلیسی ها داد اما در این واقعه ایفای نقش مرجعیت و ولایت فقیه یک بار دیگر کشور را نجات داد.


وی به بخشی از نامه سیدجمال الدین اسد آبادی اشاره و اضافه کرد: نوع نگارش و کلمات این نامه نشانه اعتقاد علمای دینی و جامعه آن زمان به ولایت فقیه است چرا که فتوای دو خطی میرزای شیرازی، استعمال توتون و تنباکو را تحریم و آن را در حکم محاربه با امام زمان (عج) دانست.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: آن زمان مردم با مرجعیت همراهی کردند طوری که ناصرالدین شاه مجبور به لغو امتیاز آن شد و بعدها میرزای شیرازی نیز زمان فتوایش را اتمام یافته اعلام کرد اما با همین تدبیر انگلیس شکست خورد.


وی به نظریه برخورد تمدن ها که توسط یکی از نظریه پردازان آمریکایی مطرح شده است اشاره کرد و گفت:این تئوری برخورد تمدن غرب با اسلام را رواج می داد و وقوع یک جنگ ما بین این دو را نهایی می دانست و در قالب این تئوری سه مسئله مهم شیعیان شامل روحانیت و مرجعیت، عزاداری به امام حسین(ع) و اعتقاد به ظهور و حضرت مهدی(عج) و امید داشتن به عدل و داد او و انتقام گیری از ستمگران را مورد توجه نظریه پردازان غربی قرار می داد.


ولایت فقیه مهم ترین رکن پایداری ایران اسلامی است


امام جمعه ارومیه با بیان اینکه ولایت فقیه و وجود مقدس نایب بر حق امام زمان (عج) در کشور ایران ارزشمندترین نقطه قوت است، اظهار داشت: رهبری داهیانه بنیان گذار انقلاب اسلامی و پس از آن مقام معظم رهبری حتی دشمنان را نیز بر این اعتراف واداشته که ولایت فقیه و رهبری در ایران بزرگترین سد در برابر نقشه های شوم دشمنان اسلام و نظام است.


وی افزود: تمام مسلمانان و مردم ولایت مدار ایران اسلامی باید همواره دعاگوی این امر باشند، که رهبری مدیر و مدبر در امر سیاست مداری و سایر امور کشور بر سر این ملت بوده و به فضل الهی تا ابد نیز خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی به ویژگی های رهبر معظم انقلاب اشاره و ادامه داد: هیچ رهبری با خصوصیات و ویژگی های رهبر ما در دنیا وجود ندارد و امروز دنیا به صراحت بدان اذعان دارد و این افتخار تشیع در دوران غیبت است که شخصی مجتهد، مدیر و مدبر در راس هرم قدرت در ایران قرار گرفته است.


 

امام جمعه ارومیه در ادامه چگونگی تغییر قبله مسلمانان را مورد تشریح قرار داد و گفت: قبله مسیحیان به سمت مشرق و یهودیان به سمت سخره ای در مسجد الاقصی بوده و بدان جا عبادت می کردند و در صدر اسلام مسلمانان به مدت ١٧ ماه به سمت مسجد الاقصی نماز خواندند اما در نهایت در مسجد ذوقبلتین قبله تغییر یافت و مسجد الحرام به عنوان قبله از سوی پروردگار معرفی شد.


وی خاطر نشان کرد: قوم یهود همواره مسلمانان را به ایستادن به سوی مسجد الاقصی مورد تمسخر قرار می دادند که پروردگار توسط جبرئیل حضرت محمد (ص) را در روزی که در مسجد بنی سالم در حال اقامه نماز بود به سوی کعبه برگرداند و وحی آمد که ای پیامبر از این پس به سوی خانه خدا نماز اقامه خواهی کرد./1302/پ202/ج

ارسال نظرات