۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۲۰۶۴۹۷

مخالفان گوگل حلقه فشار را تنگ تر می کنند

خبرگزاری رسا ـ در اروپا گوگل یک "اختاپوس اطلاعاتی" ساخت آمریکا است که به حقوق شهروندی اروپایی‌ها نظر بد دارد.
گوگل

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: کنسرن گوگل هیچگاه این چنین آماج انتقادات نبوده است. سیاستمداران، مدافعان حفاظت از اطلاعات شخصی و رقبای اروپایی گوگل شمشیر را از رو بسته‌اند و شاید جنگ، جنگ اروپایی‌ها در مقابل آمریکایی در دنیای شبکه باشد.


به گفته این خبرگزاری؛ به دید آمریکایی ها در سال 1998 اینترنت فضایی پر هرج و مرج بود که توسط دو دانشجوی دکترای آمریکایی اینترنت نجات پیدا کرد. یکی از آنها سرگئی برین و دیگری لری پیج بود؛ دو دانشجویی که برای تحقیقاتشان یک گاراژ را اجاره کردند.


دویچه وله افزود: اما در اروپا این داستان به گونه‌ای دیگر تعریف شود. در اروپا گوگل یک "اختاپوس اطلاعاتی" ساخت آمریکا است که به حقوق شهروندی اروپایی‌ها نظر بد دارد. اروپایی‌ها می‌گویند الگوریتم گوگل کاربران را خلع سلاح کرده است. الگوریتمی که اطلاعات را بسیار سریع و با نظمی که تصور آن خارج از تصور انسان است، دسته‌بندی می‌کند. و این پایان ماجرا نیست؛ گوگل به این هم بسنده نمی‌کند و می‌خواهد نتیجه جستجویش را باز هم دقیق‌تر کند.


موضوع گوگل و انتقادها به این کمپانی، به این "اختاپوس اطلاعاتی" هفته‌هاست که تیتر ثابت بسیاری از روزنامه‌های اروپایی است؛ انتقادهایی از سوی سیاستمداران، صاحبان شرکت‌ها و مدافعان حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران در اینترنت. به حجم انتقادها و کمپین‌ها علیه گوگل باید رأی دادگاه دیوان عالی اروپا را هم افزود. یک رأی که گوگل را از این پس دست‌کم با بروکراسی زیادی روبرو خواهد کرد.


روز سه‌شنبه گذشته (13مه) دادگاه دیوان عالی اروپا اعلام کرد که گوگل و دیگر ماشین‌های جستجوی آنلاین تحت شرایطی خاص موظف به حذف برخی لینک‌ها از بانک‌های اطلاعاتی‌شان هستند، حتی اگر همان لینک یا محتوای پیوند داده شده با آن، جای دیگری در شبکه اینترنت موجود باشد. این رأی گوگل را با سیلی از درخواست‌های حذف روبرو خواهد کرد.


پیش از رأی دادگاه دیوان عالی اروپا، برخی دادگاه‌های کشورهای اروپایی هم علیه گوگل رأی داده بودند. در آلمان دادگاه ایالتی هامبورگ در آغاز سال جاری به حذف عکس‌هایی که به طور مخفیانه از ماکس موسلی، رئیس مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک گرفته شده بودند، حکم داد.


ماشین‌های جستجوی آنلاین به محض وارد کردن یک واژه یا بخشی از یک واژه در بخش جستجو، فهرستی از ترکیب‌های پیشنهادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.


در ماه مه سال 2013 دیوان عالی فدرال آلمان هم رأی به حذف این ترکیب‌های پیشنهادی در صورت نقض حقوق شخصی کاربر داد.


به گفته دویچه وله؛ انتشاراتی‌ها از دیگر مخالفان گوگل در اروپا به شمار می‌روند. بسیاری از انتشاراتی‌های اروپایی در سال‌های گذشته در پی وضع قوانین و مقرراتی بوده‌اند که بتوانند با استناد بر آنها کمپانی گوگل را در صورت تخلف به راحتی جریمه نقدی کنند.


در همین حال کنسرن‌هایی که در زمینه‌های گوناگون رقیب گوگل به شمار می‌آیند، از جمله مخالفان گوگل به شمار می‌روند. این کنسرن‌ها از کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهند که قوانینی برای کنترل فعالیت گوگل یا به زبان دیگر، محدودیت فعالیت گوگل در اروپا وضع کند.


گفته می‌شود نهادی متشکل از 400 شرکت فعال در عرصه‌ی اینترنت با نام "اپن اینترنت پراجکت" می‌خواهد نزد کمیسیون اتحادیه اروپا علیه گوگل شکایت کند.


کمی پیشتر در ایتالیا گوگل مجبور به پرداخت جریمه یک میلیون یورویی به خاطر نقض حریم شخصی در سرویس "استریت ویوو" شد.


شاید یکی از دلایل سیاستمداران برای مخالفت پیوسته با گوگل در کنار نگرانی آنها برای اطلاعات شخصی کاربران و صنایع ملی، ترس از قدرت گوگل در محدود کردن "قدرت‌ها" باشد./1421/1409/ح

ارسال نظرات