مدیر حوزه علمیه شهرکرد:
بهرهگیری از الگوهای دینی در تربیت فرزندان ضروری است
خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه شهرکرد به اهمیت نقش الگوهای دینی در تربیت فرزندان تأکید کرد و گفت: در بحث الگوگیری ضمن این که این الگو در خانواده شکل گیرد باید از ائمه و معصومین(ع) هم الگوگیری شود، هر چقدر الگو محبوبتر باشد یادسپاری رفتار آسانتر میشود و رسول خدا(ص) میتواند بهترین الگو باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام ابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد، صبح امروز در همایش «نقش خانواده در تربیت فرزندان» که در سالن اجتماعات کمیته امداد امام خمینی(ره) استان و با حضور خانواده های تحت پوشش این مرکز برگزار شد، با بیان این که یکی از مکانهایی که میتواند و باید نقش ارزندهای در انتقال مفاهیم دینی به فرزندان داشته باشد خانواده است، اظهار داشت: تربیت، فراهم کردن زمینه برای پرورش استعدادهای درونی هر شخص و به فعلیت رساندن امکانات بالقوه در درون او است.
وی با بیان این که آموزش یکی از ارکان تربیت است، بیان کرد: در تعلیم و تربیت میتوان از مربی، معلم و متعلم سخن گفت، معلم و مربی عرضهکننده، و متربی و متعلم دریافتکننده چیزی است که باید آموخته شود و مواد آموزشی نیز در این میان جایگاه ویژهای دارد؛ بنابراین در تعلیم و تربیت با سه رکن سر و کار داریم که میتوان آنها را مانند سه رأس مثلث در نظر گرفت؛ معلم یک رأس، متعلم رأس دیگر و مواد آموزشی نیز رأس سوم آن است.
این مقام مسؤول به نقش مذهب در خانواده بهعنوان یکی از اساسیترین مؤلفههای تربیتی اشاره کرد و گفت: یکی از اساسیترین رکنهای تربیت دینی، شکوفایی فطرت فرد به جای اصرار بر یادگیریهای تحمیل شده است.
حجت الاسلام فاطمی با بیان این که خانواده مهمترین رکن تربیت دینی است و از دو جنبه فردی و اجتماعی حائز اهمیت است، افزود: نقش خانواده در جنبه فردی این است که فردی خوش اخلاق، مهربان، باایمان، وظیفهشناس، با سواد و خدمتگزار پرورش دهد.
وی افزود: در جنبه اجتماعی نیز پدران و مادران در برابر جامعه مسؤول هستند؛ کودکان امروز، زنان و مردان آینده خواهند بود و جامعه فردا از همین افراد تشکیل خواهد شد و هر درسی را که امروز فراگرفتهاند، فردا پس خواهند داد، اگر تربیت درستی داشته باشند جامعه فردا، جامعه سالمی خواهد بود و اگر کودکان غلط تربیت شوند، اجتماع آینده نیز فاسد خواهد بود.
این مدرس حوزه و دانشگاه دانشگاه با بیان این که نقش الگوگیری در سطح خانواده و اجتماع در تربیت اسلامی یک نقش واضح است، ابراز داشت: کودکان بهطور فطری خداشناس هستند و از نظر اخلاقی همه روحیات خوب را دارا هستند، روی این اصل پدران و مادران به جای آن که دین و اخلاق را به فرزندان خود تحمیل کنند، بکوشند امور فطری کودکان خود را بارور سازند و با بردن آنها به اجتماع و مکانهای مذهبی زمینه مناسب را برای شکوفایی آنها فراهم آورند.
مدیر حوزه علمیه شهرکرد به نقش رفتاری اطرافیان در تربیت دینی فرزندان اشاره کرد و گفت: مشاهده رفتار اطرافیان بهویژه والدین انگیزهای قوی و غنی برای یادگیری و آموزش فرزندان است، وقتی که کودک نسبت به رفتار و نحوه حرکات و حرف زدن والدین و اطرافیان کنجکاو میشود باید توجه داشت که کنجکاوی بیهدف و بینتیجه نیست بلکه متضمن الگوگیری و مشارکت فعالانه او بهصورت تجربهای جدید در فرازهای حساس زندگی است.
وی افزود: در تربیت اخلاقی، خانوادهها نقش اساسی در سلامت روان و سازگاری اجتماعی فرد دارند، اگر خانواده نتواند اهمیت مسئلهای را برای فرزند روشن کند هیچ تأثیری در تربیت صحیح او نخواهد داشت.
حجت الاسلام فاطمی با اشاره به آیه 21 سوره احزاب به اهمیت نقش الگوهای دینی در تربیت فرزندان تأکید کرد و گفت: در بحث الگوگیری ضمن این که این الگو در خانواده شکل گیرد باید از ائمه و معصومین(ع) هم الگوگیری شود، هر چقدر الگو محبوبتر باشد یادسپاری رفتار آسانتر میشود و رسول خدا(ص) میتواند بهترین الگو باشد.
این مقام مسؤول با بیان این که معرفی الگوهای اسلامی در مراسم مذهبی و مکانهایی که عمل صالح انجام میشود، بیشک در تربیت دینی فرزندان نقش مهمی دارد، بیان کرد: فرزندانمان را با خود به مجالس عزای ائمه(ع) و مجالس دعا و قرائت قرآن ببریم تا معنویت آن مجالس فرزندانمان را جذب کند؛ چرا که این مجالس، محافل تردد ملائکه است و بدون شک در تربیت دینی آنها مؤثر خواهد بود.
وی اظهار کرد: خانوادهها با الهام از فرهنگ غنی اسلام و احکام و تعالیم آن به تربیت صحیح فرزندان بپردازند و این جز از طریق عمل صالح، پایبندی به آداب شریعت و پرهیز از عوامل غفلتزا میسر نخواهد شد./9457/پ202/ب
ارسال نظرات