۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۰۶۵۳۹
آیت الله طباطبایی نژاد:

مسجد طراز اسلامی بسترساز تمدن نوین اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان در دیدار با کارگروه تدوین الگوی مسجد طراز اسلامی گفت: مسجد طراز اسلامی بسترساز تمدن نوین اسلامی است.
ديدار کارگروه تدوين الگوي مسجد طراز اسلامي با آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان امروز در دیدار با اعضای کارگروه تدوین الگوی مسجد طراز اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان بر توجه ویژه به سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) تأکید کرد و گفت: برای تدوین الگوی مسجد طراز اسلامی باید در آیات و روایات بررسی کرد و الگو را مطابق با نظر اسلام تدوین کرد.

وی مسجد طراز اسلامی را بسترساز تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: اگر مساجد ما قابلیت های بالقوه خود را بالفعل کنند و نقش فعالی داشته باشند، قسمت عمده ای از مشکلات و مسائل اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی مرتفع خواهد شد.

آیت الله طباطبایی نژاد خارج شدن مساجد از طراز اسلامی را عامل کمرنگ شدن آنها در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: به فرموده امام خمینی(ره) مسجد سنگر است اما در حال حاضر مساجد از کارکرد خود دور شده اند چرا که اگر مسجد سنگر مبارزه با فقر، بد حجابی، بد اخلاقی و فساد بود اکنون مشکلات جامعه به حداقل می رسید.

وی با بیان این مطلب که  "قول لَیِّن" مهم ترین عامل در جذب جوانان به مسجد است، اظهار داشت: بر اساس نظر سنجی ها و آمار 80 درصد مردم اصفهان دغدغه مذهبی دارند لذا برای کار تبلیغی در اصفهان جای کار بسیاری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اقامه نماز جماعت را وسیله ای برای آشنایی مؤمنان با یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: ترویج سبک زندگی اسلامی و روحیه زندگی اسلامی باید از مساجد آغاز شود.

وی با اشاره به این که هر قدم که در جهت رونق مساجد برداشته شود، قدمی برای اصلاح سبک زندگی است، افزود: اسلام بر صله رحم و رسیدگی به احوال مسلمانان تأکید فراوان دارد تا جایی که شخصی که در مسجد معتکف شده و نمی تواند از مسجد خارج شود، برای عیادت از مریض و تشییع جنازه مؤمن اجازه دارد از مسجد خارج شود.

آیت الله طباطبایی نژاد تعیین استانداردهای لازم برای ساخت مسجد را بسیار با اهمیت دانست و گفت: مشخص کردن فاصله مناسب بین مساجد، حداقل و حداکثر مساحت مسجد طراز، داشتن یا نداشتن گنبد از جمله مواردی است که باید بر اساس معیارهای اسلامی در این الگو پیش بینی شود.

وی اظهار داشت: ساده بودن یکی از تأکیدات اسلام در ساخت مسجد است تا جایی که نماز خواندن جلوی نوشته و عکس کراهت دارد اما متأسفانه امروزه کمتر محرابی را می توان پیدا کرد که فاقد تزئینات و نوشته باشد.

وی دوری از اسراف را یکی از اصول مهم در ساخت مسجد ذکر کرد و گفت: ساخت گنبد و دو گلدسته برای مساجد هزینه های زیادی را بر دوش سازندگان می اندازد، لذا باید بر اساس کارکردهای آنها و الگوبرداری از مساجد صدر اسلام به حداقل ها اکتفا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان، مسجد را محل ارتباط با خدا دانست و گفت: مسجد تنها جای خداست لذا باید در ساخت آن از هر آنچه تمرکز انسان را به هم می زند و باعث دور شدن ذهن انسان از خدا می شود، پرهیز کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: سازندگان و هیأت امنا مسجد باید همه تصمیم های خود را با فکر و دقت و به دور از احساسات بگیرند و بر کلیه احکام مسجد واقف باشند.

وی تعیین نمادی به عنوان سمبل مسجد را پیشنهاد کرد و گفت: در کشورهای عربی بالای گلدسته مسجد علامتی به شکل هلال وجود دارد که هم نماد مسجد است و هر کجا که باشید با دیدن این علامت جهت قبله را پیدا می کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: درست است که با اهل تسنن در مواردی اختلاف داریم اما الگو برداری از کارهای خوب آنها بلامانع است همانطور که پیامبر اکرم (ص) کسب علم را ولو در چین توصیه می کنند.

وی بر رعایت حقوق معلولان و جانبازان در استفاده از مسجد تأکید کرد و گفت: باید در معماری مسجد دسترسی آسان ناتوانان به قسمت های مختلف مسجد مد نظر قرار گیرد چرا که تعداد زیادی از شهروندان معلول و جانباز نیز حق دارند که از مسجد استفاده کنند./1305/پ202/ب

ارسال نظرات