۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۰۶۶۵۲
آیت الله طاهری شیرازی مطرح کرد:

فواید کسب علم برای رضای خدا

خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران گفت: هر کس برای غیر خدا و به هدف ریاست این علوم دینی را یاد بگیرد از این علم هیچ سودی نخواهد برد ولی اگر این درس خواندن برای خدا باشد همان عبادت محسوب می‌شود و مباحثه و مذاکره کردن این دروس دینی برای محصلین این علوم همانند تسبیح خدا کردن است و عمل کردن به این علومی که فراگرفته‌اند همانند جهاد کردن در راه خداست.
آيت الله طاهري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله طاهری شیرازی، متولی مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران ظهر روز سه شنبه سی ام اردیبهشت ماه در جمع طلاب این مدرسه علمیه با اشاره به این‌که در حدیث آمده است که طلب علم دین بر همه واجب است و همه باید برای یاد گرفتن علم دین تلاش کنند گفت: درس‌هایی که در حوزه های علمیه خوانده می‌شود همان درس دین است و بر همه واجب است که بروند و این علوم را یاد بگیرند و برای یاد گرفتن این علوم باید به دنبال اساتید بگردند و زمانی که استادی را یافتند در نزد او به حصول علم مشغول شوند.

آیت الله طاهری شیرازی با بیان این‌که بعضی‌ها برای ریاست درس می‌خوانند و می‌خواهند به سبب این درس خواندن به مقام های دنیایی برسند اظهار داشت: بنده از همین جا به شما بگویم که هر کس برای غیر خدا و به هدف ریاست این علوم دینی را یاد بگیرد از این علم هیچ سودی نخواهد برد ولی اگر این درس خواندن برای خدا باشد همان عبادت محسوب می‌شود و مباحثه و مذاکره کردن این دروس دینی برای محصلین این علوم همانند تسبیح خدا کردن است و عمل کردن به این علومی که فراگرفته‌اند همانند جهاد کردن در راه خداست و اگر این علوم را به کسانی که نسبت به این علوم آگاهی ندارند بیاموزند این عمل آنها سبب قرب به خدا می‌شود.

وی با طرح این سوال که چرا علم دین انقدر با اهمیت است؟ گفت: دلیلش این است که تمام حلال و حرام خدا در آن گنجانده شده است و به وسیله این علم است که راه خیر و بدی آشکار می‌شود و راه نجات انسان همین علم است.

این استاد اخلاق با تاکید بر این‌که اگر این علوم را برای رضای خدا کسب کنید و هدفتان فقط خدا باشد فواید بسیاری برای شما خواهد داشت گفت: این علوم مونس انسان می‌شود و در مواقعی که خطر شما را تهدید می‌کند، سبب می‌شود که شما در مواقع خطر وحشت نکنید و نترسید، این علوم در غربت رفیق شما می‌شود و این علم همدم انسان در اوقات تنهایی می‌شود.

آیت الله طاهری شیرازی خاطرنشان کرد: این علوم سلاحی برای دفاع شما در مقابل دشمنان می‌شود  مانند علم امام خمینی(ره) که سبب غلبه کردن بر شاه شد.

متولی مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) با اشاره این‌که این علوم مانند زینتی برای صاحبش است که سبب زیبایی و برتری صاحبش خواهد بود گفت: این زینت با زینت‌های دیگر تفاوت دارد زیرا این زینت الهی است و بقیه زینت‌ها مادی ودنیایی هستند و روزی از بین می‌روند.

وی افزود: اگر توانستید این علم را کسب کنید و برای خدا نیز گام برداشتید و به علم خود نیز عمل کردید آن وقت است که دیگران به مقام شما حسرت می‌خورند، سعی می‌کنند که خود را با رفتار شما بسنجند  و در حقیقت یک الگو برای جامعه می‌شوید و مانند یک پیشرو خواهید شد و تمام مردم از شما در زندگی خودشان الگو می‌گیرند، البته این خودش یک شور واشتیاقی میدهد به دیگران که این مسیر را طی کنند .

آیت الله طاهری شیرازی با بیان این‌که انسان اگر عالم شود ملائکه هم او را دوست خواهند داشت گفت:  حتی ملائکه آرزوی هم نشینی با او را خواهند داشت و حتی کار به جایی می‌رسد که وقتی او نماز می‌خواند ملائکه می آیند وبال‌های خود را به بدن آن فرد مومن میزنند و هر زمان که تسبیح خدا را می‌گویند تسبیح آن مومن را نیز می‌گویند و برای او استغفار هم می‌کنند.

این استاد اخلاق افزود: علم دین انسان را از جهالت خارج می‌کند و تاریکی های دل انسان را روشن می‌کند و انسان را نورانی می‌کند و البته از بدن او ضعف و سستی را نیز خارج می‌کند، خداوند همچین آدمی را به مقام ابرار می‌رساند و در نزد خود عزیز می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مقام برای دیگران قابل درک نیست و ممکن است هر چه مقام او نزد خدا بالا برود در نزد مردم بدتر و ناپسندتر جلوه کند و یا حتی مردم به او ناسزا بگویند و مهم‌تر این‌که مقام انسان در نزد خدا مهم‌تر است از مقام انسان در نزد مردم یعنی مهم این است که آدم پیش خدا آبرو داشته باشد.

متولی مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) در پایان خطاب به طلاب تصریح کرد: مذاکره کردن و مباحثه کردن علوم دینی به منزله روزه گرفتن است و شرکت کردن در کلاس‌ها به منزله نماز خواندن است و این علم برای شما پیشوا است و عمل شما هم تابع این علم است و این علم است که قلب شما را به قلب صالحین نزدیک می‌کند و کفار و ظالمین دور می‌کند./9663/پ202/ص

ارسال نظرات