۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۲۰۶۶۷۸
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

بزرگان دینی سرمایه های معنوی جامعه هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که بزرگان و شعرا سرمایه های معنوی یک جامعه هستند، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند ما باید بزرگان و فرزانگان ایران زمین را به نسل جوان بشناسیم زیرا معرفی این ستارگان درخشان در تاریخ بزرگ بشریت انگیزه نسل جوان را برای پیشبرد امور کشور دوچندان می کند.
علي رضايي امام جمعه بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی بیرجند، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ظهر امروز در همایش ملی حکیم نزاری قهستانی با بیان این که حکیم نزاری از شعرای بزرگ قرن هشتم و از پرچمداران ترویج معارف اهل بیت(ع) در دوران حمله مغول در ایران بود، گفت: حکیم نزاری یکی از چهار حکیم بزرگ ایرانی است که نظامی در چهار مقاله آثار او و زندگیش را تشریح می کند.

 

وی افزود: حکیم نزاری مانند بسیاری از شاعران هم عهد خود اقدام به حفظ و احیای زبان فارسی کرد و علاوه بر این در قالب شعر بسیاری از معارف اهل بیت(ع) را برای مردم تبیین کرد.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که حکیم نزاری قهستانی بر بسیاری از علما و شاعران پس از خود از جمله ابن حسام خوسفی شاعر هم شهری خود تأثیر داشته است، گفت: ابن حسام از جمله شاعرانی است که غزوات حضرت علی(ع) را در عصر پیامبر(ص) مانند شاهنامه در قالب حماسه مصنوع سروده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیرجندی با بیان این که این حکیم نزاری قهستانی از مهم ترین اشخاصی است که بذر اندیشه دینی و معارف اهل بیت(ع) را در شعر فارسی پراکنده کرده است، گفت: در عصر حمله مغول با کسانی که نسبت به معارف اهل بیت سخن می گفتند به شدت برخورد می شد، اما این برخوردها هرگز در روحیه حکیم نزاری برای نقل معرف اهل بیت تاثیری نداشت.

 

وی ادامه داد: حکیم نزاری قهستانی در کتاب دستور نامه خود اشعاری بسیار زیبایی در مدح خداوند و اهل بیت(ع) سروده است که نظر هر انسان اهل ذوقی را به خود جلب می کند.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که در معرفی آثار حکیم نزاری به نسل جوان در حق او اجحاف شده است، گفت: طلاب و دانشجویان باید سعی کنند در دوران تحصیل خود با زندگی این حکیم فرزانه و اخلاق او آشنا شوند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیرجندی با بیان این که بزرگان و شعرا سرمایه های معنوی یک جامعه هستند، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند ما باید بزرگان و فرزانگان ایران زمین را به نسل جوان بشناسیم زیرا معرفی این ستارگان درخشان در تاریخ بزرگ بشریت انگیزه نسل جوان را برای پیشبرد امور کشور دوچندان می کند.

 

وی با قدر دانی از برگزار کنندگان همایش حکیم نزاری قهستانی، گفت: باید ابعاد این همایش و آثار آن تنها به قشر دانشجو و فرهیخته استان ختم نشود بلکه باید همه مردم از طریق این همایش با شخصیت حکیم نزاری قهستانی آشنا شوند.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که باید با کمک نهادهای فرهنگی و ناشران تعداد نسخ آثار حکیم نزاری در سطح کتاب فروشی ها و در کشور بیشتر شود، گفت: افزایش تعداد نسخه های آثار حیکم نزاری خود به نوعی در ترویج اندیشه های او تاثیر مستقیمی دارد./968/پ202/ب

ارسال نظرات