۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۰۶۶۸۹
حجت الاسلام و المسلمین رییسی مطرح کرد:

مسؤولیت سنگین حوزه علمیه در قبال عرفان های کاذب/ استقبال قوه قضاییه از کارهای پژوهشی طلاب

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه گفت: به برکت انقلاب اسلامی و اهمیت دادن به دین و تفکر، در شرق و غرب رشد توجه به دین و معنویت و به ویژه دین اسلام بالاست و دلیل رشد عرفان های کاذب به عنوان یک انحراف و تغذیه نامناسب برای پاسخ دادن به معنویت خواهی و دین خواهی و جلوگیری از این رشد است که رگه هایی از بحث عرفان‌های کاذب به سمت کشور ما آمده و این مسؤولیت حوزه های علمیه و محافل علمی کشور ما را زیاد می‌کند.
حجت الاسلام رييسي، معاون اول قوه قضاييه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، معاول اول قوه قضاییه صبح امروز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر چهارمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران و نهمین پیش نشست همایش حکیم طهران که در مجموعه فرهنگی ورزشی فتح المبین برگزار شد گفت: در بررسی نسبت به آنچه از آثار بزرگان علما و فرهیختگان وجود دارد این است که همزاد با تدریس در بیش از هزار سال تحقیق و پژوهش هم در کار علما و بزرگان ما بوده است.

متولی مدرسه علمیه خواهران الزهرا تهران با بیان این‌که  با آغاز فقه اجتهادی و فقاهتی در قرن چهارم تا کنون همواره تحقیق و پژوهش و نوآوری در سیره و سلوک بزرگان و فقها بوده است اظهار داشت: در حوزه علمیه شناخت یک محقق و پژوهشگر فاضل به مدرک تحصیلی او نبوده است و رساله و عمق نوشته های پژوهشی گواه بر علم طلاب ماست.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با اشاره به این که در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم خاطرنشان کرد: یکی از عوامل پیشرفت تحقیق و پژوهش است و وقتی زندگی بزرگان را مطالعه می کنیم آثار و تحقیقات آنها از مهمترین هاست.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی و اهمیت دادن به دین و تفکر، نه فقط در شرق بلکه در غرب رشد توجه به دین و معنویت و به ویژه دین اسلام بالاست و دلیل رشد عرفان های کاذب به عنوان یک انحراف و تغذیه نامناسب برای پاسخ دادن به معنویت خواهی و دین خواهی و جلوگیری از این رشد است.

این استاد حوزه علمیه افزود: رگه هایی از بحث عرفان‌های کاذب به سمت کشور ما آمده و این مسؤولیت حوزه های علمیه و محافل علمی کشور ما را زیاد می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با تاکید بر این‌که امروز فهم مبانی دینی بسیار مهم است و هیچ چیز مثل پژوهش و تحقیق و بررسی محققین نیست گفت: پژوهش ها باید از سه نکته محوری اتقان، نوآوری و کارآمدی برخوردار باشند.

وی با بیان این‌که رشد تحقیق و پژوهش جای تقدیر و سپاس از مسؤولین حوزه دارد اظهار داشت: حتما تحقیق و پژوهش باید متقن و مبتنی بر مبانی، دارای نوآوری و توام با نظریه پردازی باشد.

متولی مدرسه علمیه خواهران الزهرا تهران با تاکید بر این‌که صرف نظریه پردازی فاقد جنبه کارآمدی که گره ای از زندگی دینی مردم نگشاید کم اثر است گفت: تحقیقات ارزشمند بسیاری داریم اما کارآمدی و گره گشایی آن کم است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این‌که ولایت فقیه یعنی حکومتی که جامعه را مبتنی بر فقه بنا کند اظهار داشت: علیرغم این همه کار که در فقه ما شده است وقتی فقه در عرصه حکومت قرار می گیرد و قرار است زندگی ما توام با فقه باشد، با وجود آثاری که در دست ماست و نشانگر شب هایی است که علما دود چراغ خورده اند و منبع غنی فقه را ایجاد کرده اند باز در فروعات کم داریم.

وی با بیان این‌که مجموعه ای در قوه قضاییه سوالات فقهی قضات را جمع آوری می کند و در اختیار مراجع می گذارد تا به پاسخ آنها برسند تصریح کرد: هیچ سوالی در فقه ما بی پاسخ نمی ماند اما در حوزه قضا، اقتصاد، هنر و حوزه های مختلف سوالات زیادی وجود دارد که حوزه علمیه با پژوهش‌های مبتنی بر منابع متقن می تواند و باید پاسخ گوی این سوالات باشد.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر این‌که پژوهش های طلاب خیلی می تواند کارساز باشد به خصوص این که توام با نیازسنجی باشد اذعان داشت: متاسفانه برخی پژوهش های ما شکل مسأله محوری ندارد و شکل موضوع محوری دارد یعنی به کار اطلاع رسانی بیشتر شبیه است تا پژوهش.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با بیان این‌که پژوهش هایی که جهات مختلف یک مساله را بپردازد قابل اهمیت تر است گفت: تبار شناسی مسأله هم بسیار مهم است و باید در پژوهش ها لحاظ شود به عنوان مثال تحقیق بین ایمان که موضوعی بین رشته ای است با تحقیق درباره نماز متفاوت است.

وی افزود: گاهی یافته های پژوهشگر و اطلاعات با هم خلط می شود، این ها باید با هم ممتاز شوند تا خواننده بتواند استفاده کامل را ببرد.

متولی مدرسه علمیه خواهران الزهرا تهران با بیان این‌که اشکال روشنفکران این است که با برخی نگاه‌های خاص به سمت آیات قرآن می روند در صورتی که باید بروند ببینند متن آیه چیست، گفت: شهید مطهری در حسینیه ارک قم کلاس شناخت داشت که استاد و شاگرد با هم در آن شرکت می کردند و یکی از مسائلی که مطرح می کرد تفاوت تفسیر مسبوق به نظریه با تفسیر مسبوق به مسأله بود و تاکید داشت تفسیر مسبوق به مساله پسندیده است.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر این‌که در هر پژوهشی اگر به تاریخ و تتورات آن موضوع پرداخته شود اهمیت آن بیشتر می شود اظهار داشت: وقتی انسان تقریرات آیت الله بروجردی را می‌نگرد می بینیم که باکی نداشت که به نظرات اهل تسنن نیز در تاریخ یک مسأله می پرداخت تا نظریه متقن بدهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که شناخت سخنان سلف و خلف در پژوهش ها لازم است گفت: اگر مراکز پژوهشی از کار هم مطلع نباشند و هم پوشانی نداشته باشند و اگر پژوهش ها سازمان یافته و سامان یافته نباشد از نیروها و امکانات حوزه در راستای افزایش بهره وری استفاده نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با تاکید بر این‌که پژوهشگران ترس از ابراز عقیده نداشته باشند تصریح کرد: این یک آفت است که اگر پژوهشگر ما به نکته ای رسید ابراز نکند، پژوهشگر باید روحیه نقادی و نقدپذیری داشته باشد و سخنان خود را در معرض نقد استادان قرار دهد تا در نسخه های بعدی اصلاح شود، شیخ انصاری مودبانه به سخن مخالف خود می پرداخت و بعد هم محترمانه مورد نقد قرار می داد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: رهبر معظم انقلاب حدود بیست سال پیش می گفتند اگر کسی کامپیوتر بلد نباشد گویا بی سواد است و اکنون به این رسیده ایم، پژوهشگران باید خود را با امکانات و علم روز مجهز کنند به عنوان مثال بگویند خیار مجلس در تجارت الکترونیک چگونه قابل مطرح است.

وی با تاکید بر این‌که در پژوهش ها از عوام زدگی پرهیز شود و سعی کنید سخنان کاملا علمی باشد گفت: قوه قضاییه از کارهای پژوهشی طلاب در موضوعات قضایی استقبال می کند و امیدواریم حوزه علمیه تهران با برگزاری چنین نشست ها و جشنواره هایی بر عمق پژوهش ها بیفزاید./959/پ201/ص

ارسال نظرات