۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۰۶۷۰۶
رییس مجمع عالی حکمت طهران تاکید کرد:

پرهیز طلاب از عدم تلبس به لباس روحانیت

رییس مجمع عالی حکمت طهران با ابراز تاسف از ابا کردن برخی طلاب از پوشیدن لباس روحانیت گفت: ما با مردم معامله نکرده ایم، با این که وظیفه داریم در میان مردم باشیم و علممان را به مردم منتقل کنیم اما صاحب ما کس دیگری است و باید ببینیم رضا و خشنودی او در چیست.
حجت الاسلام والمسلمين فياضي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا فیاضی، رییس مجمع عالی حکمت طهران صبح امروز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر چهارمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه استان تهران و نهمین پیش نشست همایش حکیم طهران که در مجموعه فرهنگی ورزشی فتح المبین برگزار شد گفت: موجودات عالم در یک سطح نیستند، فلاسفه می‌گویند بعد از خدا عقول، بعد موجودات مثالی، بعد نفوس و بعد موجودات مادی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی با بیان این‌که آنچه که از آیات و رایات به‌دست می آید این است که خدا موجودی توانمندتر و دارای توانایی بالقوه بیشتر از انسان نیافریده است اظهار داشت: خدا انسان‌ها را با عقل برای حرکت تجهیز کرده است و ویژگی انسان این است که این هدف را باید با انتخاب خود احراز کند و اگر انتخاب درستی نکرده باشد ممکن است که نه تنها به این هدف نرسد بلکه به بدترین مراحل خلقت سقوط کند یعنی یا در بالاترین طبقات خلقت قرار می گیرد یا در پایین ترین طبقات.

وی افزود: نوع انسان اگر از این انتخاب و سرمایه خدادادی عمر درست استفاده کند از ملک بالاتر است به طوری که حضرت جبرییل در سفر معراج به جایی می رسد که از همراهی حضرت رسول باز می ماند.

رییس مجمع عالی حکمت طهران با اشاره به این‌که راه علما و شهدا به سوی بالاترین درجات انسانیت است گفت: اگر طلاب جایگاه خود را متوجه شوند به توفیقاتی خواهند رسید که علمای بزرگ رسیده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی با ابراز تاسف از ابا کردن برخی طلاب از پوشیدن لباس روحانیت اظهار  داشت: ما با مردم معامله نکرده ایم، با این که وظیفه داریم در میان مردم باشیم و علممان را به مردم منتقل کنیم اما صاحب ما کس دیگری است و باید ببینیم رضا و خشنودی او در چیست.

وی با تاکید بر این‌که سعی طلاب باید بر این باشد که حدود لباس روحانیت را مراعات کنند گفت: بدانند که از گفتن «نمی دانم» هیچ صدمه ای نمی‌بینید، اگر چیزی را که نمی دانیم بگوییم بلد نیستیم مورد رضایت صاحبمان واقع می شویم اما اگر نادانسته جواب مردم را بدهیم مشمول لعن ملائکه آسمان و زمین می شویم.

رییس مجمع عالی حکمت طهران با بیان این‌که عالم کسی است که قدر خود را بداند ابراز داشت: عادت علامه طباطبایی این بوده که در برابر پرسشگر می گفت من بیشتر از شما نمی‌دانم و این باعث می‌شود باب علم بر انسان باز شود، اگر این را حس کنیم هرچه دیرتر ملبس شویم به خودمان لطمه زده ایم.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر این‌که روحیه امام خمینی (ره) باید الگوی طلاب باشد گفت: وقتی شهید بهشتی خدمت حضرت امام (ره) می رود و درخواست کنار رفتن از مسؤولیت را می‌کند امام می‌فرماید اگر تمام کسانی که می گویند درود بر خمینی بگویند مرگ بر خمینی به حال من فرق نمیکند چون من مامور به وظیفه ام و وظیفه ام را در قبال صاحبم باید انجام دهم.

وی افزود: ما باید توجه به این نکته داشته باشیم که فقط یک مولی داریم و عزت و ذلت فقط دست خداست، با این نگاه زندگی طور دیگری می شود.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی با بیان این‌که رشد حوزه علمیه از برکات انقلاب و امام (ره) است گفت: در گذشته حوزه علمیه اینگونه مدیریت نداشت و تبریک می گویم به کسانی که مسؤولیت مدیریت حوزه های علمیه را به عهده گرفتند و این از عنایات امام زمان (عج) به این ها است.

رییس مجمع عالی حکمت طهران خاطرنشان کرد: بجای برخی تفکرات القا شده شیطان باید در صدد باشیم که مولایمان فراموش نشود و وقتی در صدد باشیم که کارهایی که مولا دوست دارد انجام دهیم ایشان خودشان خوب می دانند که چگونه بنده پروری کنند.

وی افزود: برای یک طلبه دیوانگی است که به فکر خانه و ماشین و فردا باشد برای این‌که طلبه کسی را دارد که می گوید من همه چیزت را فراهم می کنم، تو خوب درست را بخوان و مباحثه ات را بکن و مراقبه داشته باش.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر این‌که عالم کسی است که عملش صادق و موید گفتارش باشد اما کسی که عملش موید گفتارش نباشد اصلا عالم نیست گفت: طلاب به همان مقدار که در علم پیشرفت می‌کنند باید در تهذیب نفس هم پیشرفت داشته باشند وگرنه علم به آنها لطمه می زند.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی با تاکید بر این‌که همه ما انسان ها می توانیم در این جایگاه عالی باشیم خاطرنشان کرد: علما با تزکیه  می توانند ورثه انبیا باشند ولی ممکن هم هست در اثر خودخواهی، پیروی از هوا و هوس و غفلت تنزل کنیم و اگر تنزل کردیم می افتیم در جایی که بدترین مخلوقات هستند./959/پ202/ص

ارسال نظرات