۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۲۰۶۸۴۰
پژوهشگر تاریخ معاصر ایران:

مرحوم استاد دوانی احیاگر تاریخ تشیع در دوره معاصر است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر تاریخ معاصر ایران به نقش احیاگری مرحوم استاد دوانی در تاریخ تشیع اشاره و گفت: او به‌عنوان یک احیاگر در تاریخ تشیع به‌ویژه در تاریخ معاصر، خود را نشان داد و با نگاه تاریخ نگرانه خود، برای پر کردن خلاء موجود تلاش کرد.
بزرگداشت استاد علي دواني در تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سید مصطفی تقوی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در ویژه برنامه «زندگی به سبک بزرگان؛ تجلیل و بزرگداشت استاد برجسته تاریخ اسلام و رجال شیعه، استاد علی دوانی» که چهارشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه در فرهنگسرای رازی تهران برگزار شد، طی سخنانی به موضوع "سیری در کتاب خاطرات استاد دوانی" پرداخت.

وی شناخت هر شخصیتی را منوط به شناخت روزگار او دانست و اظهار داشت: اگر تمام مسائل و مقتضیات زمان روزگار خود را بیشتر بشناسیم، به نقش آفرینی و کارکرد شخصیت‌ها از جمله استاد دوانی بیشتر واقف می‌شویم.

تقوی با اشاره به این‌که مرحوم دوانی هم‌طراز، هم‌رزم، هم‌دوره و هم‌درس شخصیت‌هایی بود که همه امروز از مراجع بزرگ جهان تشیع هستند، بندگی خدا و تلاش برای انجام وظیفه در سراسر زندگی را نخستین شاخصه و بارزه وی دانست و اظهار داشت: استاد دوانی از نخستین روزی که چشم به جهان گشود، با مفهوم عبودیت و بندگی آشنا شد و مبنای نگاهش به همه امور زندگی همین موضوع قرار گرفت.

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران تأکید کرد: وقتی کتاب نقد عمر را مطالعه می‌کنیم، سراسر دوره‌هایی که در آن مطرح شده است، گویای نمود بندگی خدا و تلاش برای تشخیص وظیفه درست و جدیت، تعهد و تعصب در انجام آن وظیفه است و در این راستا اهل تسامح و معامله نبود.

این نویسنده و محقق ایمان و عمل صالح را یکی از محورهای زندگی و عملکرد استاد دوانی دانست و افزود: به هر جا و هر پدیده‌ای، ریزترین مسائل مردم شناختی و جامعه شناختی آن محیط در نظرش بود، از هر نکته‌ای درسی را می‌گرفت و آن را برای دیگران ثبت و ضبط می‌کرد.

تقوی به نقش احیاگری مرحوم استاد دوانی در تاریخ تشیع اشاره و اظهار داشت: او به‌عنوان یک احیاگر در تاریخ تشیع به‌ویژه در تاریخ معاصر ما خود را نشان داد و با نگاه تاریخ نگرانه خود، خلإیی را که می‌بیند، احیاگری‌اش را فعلیت می‌دهد.

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران پیوند بین دین و ایمان و زندگی اجتماعی و عرصه سیاست و اجتماع را از ویژگی‌های دیگر مرحوم استاد دوانی مطرح و ابراز داشت: وقتی استاد دوانی به این پیوند می‌رسد، به لحاظ نظری این دغدغه برایش پیش می‌آید که چرا در این زمینه‌ها سهل‌‌انگاری و تنبلی وجود دارد و در نتیجه به یک آسیب شناسی مهم در حوزه‌ها و اصلاح ساختار نظام آموزش حوزه و کتب درسی آن می‌رسد.

این نویسنده و محقق ادامه داد: پس از این‌که استاد دوانی به این مسأله می‌رسد، وظیفه خود را در احیاء مفاخر، الگو پردازی و معرفی الگو می‌بیند و به خلق آثار ماندگار و عظیمی مانند "مفاخر اسلام" و "نهضت دو ماهه روحانیون ایران" می‌پردازد.

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران به مطالعه همه آثار مرحوم استاد دوانی به‌ویژه کتاب خاطرات وی "نقد عمر" توصیه کرد./956/پ202/ع

ارسال نظرات