۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۲۰۶۸۸۸
مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه:

پیش‌بینی در عرصه مذاکرات هسته‌ای ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه با طرح این سؤال که چرا جمهوری اسلامی در این مقطع به مذاکرات وین رفته و توافقنامه هسته‌ای را امضا کرده است، خواستار پیش‌بینی در این عرصه شد.
مذاکرات هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی زهرانی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در نخستین نشست هم‌اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی که پیش از ظهر امروز در قم برگزار شد، علمی کردن سیاست خارجی را منوط به پیشبرد برنامه‌ها در این عرصه و تئوری و پیش‌بینی را لازمه آن دانست.

 

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور خواستار باز گرداندن پرونده هسته‌ای از شورای امنیت سازمان ملل به وین است، ابراز کرد: کسی می‌تواند ادعا کند که پرونده هسته‌ای را از شورای امنیت سازمان ملل به وین باز می‌گردانم که بگوید چرا این پرونده به نیویورک رفته است.

 

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، چرایی رفتن پرونده هسته‌ای به نیویورک را از مباحث سیاسی دانست و افزود: اگر می‌خواهیم پرونده ما از نیویورک به وین برگردد، نمی‌توان نطنز و فردو را از دید بازرسان آژانس که به ایران آمده‌اند مخفی کرد، چراکه با ابزارهای مادی و تجربی قابل اندازه‌گیری است.

 

وی نگاه تبیینی به عملکرد سیاست خارجی را راهکار پرداختن به برخی چراهای مطرح شده در این زمینه عنوان کرد و با طرح این سؤال که چرا جمهوری اسلامی در این مقطع به مذاکرات وین رفته و قرارداد را امضا کرده است، گفت: بخش مهمی از کار سیاست خارجی پاسخ به چرایی‌ها است، اگر بخواهیم موضوعی را مرتفع کنیم باید این چرایی را بدانیم تا بگوییم چگونه می‌توان پرونده را از نیویورک به وین باز گرداند.

 

وی بر پیش‌بینی در عرصه مذاکرات هسته‌ای تأکید و تصریح کرد: برخی نظریه‌پردازان مهم امروز دنیا می‌گویند یکی از ویژگی‌های دوازده‌گانه قرن جدید آن است که تئوری به جای تاریخ می‌نشیند؛ اینکه به تاریخ اکتفا کنیم معلوم نیست چیزی از آینده به دست آوریم از این‌رو پیش بینی ضروری است.

 

زهرانی در ادامه توصیف رفتار سیاست خارجی دولت حجت‌الاسلام روحانی و مقایسه آن با دولت‌های پیشین را ضروری دانست و با تأکید بر بررسی عملکرد عقلانی و تطبیق شرایط داخلی و خارجی آن و توجه به هدف از سیاست خارجی، افزود: ارزیابی سیاست خارجی اعتدال و یا اصلاحات بسته به میزان آورده‌ها است.

 

وی با بیان اینکه رکن اصلی هر نظام سیاسی امنیت است، گفت: باید بررسی شود که میزان آورده یک سیاست خارجی در بحث امنیت چقدر است، آیا دولت موجود امنیت نظام سیاسی را بالا برده یا پایین آورده است، آن زمان به میزانی که بالا برده می‌گوییم سیاست خارجی موفق و به میزانی که پایین آورده ناموفق است.

 

مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه رفاه مردم، توسعه همه‌جانبه و غیرامنیتی کردن نظام سیاسی را از مسائل مهم در سیاست خارجی نام برد و افزود: ما جزو مصرفی ترین کشورهای دنیا هستیم و یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها بر روی تحریم تکیه دارند مصرفی بودن جامعه است.

 

وی از تحریم به عنوان آلترناتیو جنگ یاد کرد و با بیان اینکه بهترین گزینه برای دشمن که نمی‌تواند با ملت ما از طریق جنگ وارد شود تحریم است، گفت: در بحث تحولات دنیا باید دید چه اندازه جای سخن گفتن داریم و چه اندازه جایگاه ما را می‌پذیرند، همانطور که اکنون پس از سه سال همه فهمیده‌اند نظر ایران در مسأله سوریه کاربردی است.

 

زهرانی با بیان اینکه عقلانیت در سیاست خارجی رابطه تناسب هدف و وسیله است، ابراز کرد: اینکه کسی نداند فردا چه تصمیم و امروز چه تصمیمی گرفته می‌شود در شرایط مناسب ارزشمند است اما اگر بخواهیم نظم موجود بین‌الملل را بپذیریم دنیا باید ما را قابل پیش‌بینی بداند که وارد مذاکره شود.

 

وی همچنین اعتدال را به معنای به حداقل رسیدن عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌ها، شفافیت، مبنا قرار گرفتن پروسه تصمیم‌گیری، تعامل بین فرد و ساختار و دوری از رادیکالیسم و افراط، تعریف کرد و گفت: آرمان‌های رهبری بر روی مباحث هسته‌ای تغییر نکرده اما دیدگاه‌های افراد متفاوت است، از این‌رو ظریف و روحانی را با جلیلی و احمدی‌نژاد نمی‌توان در یک تفکر قرار داد./920/پ202/ج

 

ارسال نظرات