۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۰۷۰۹۱

بازداشت نخست وزیر تایلند

خبرگزاری رسا ـ وراچون سوخونپاتیاک، معاون سخنگوی ارتش روز شنبه با تایید خبر بازداشت نخست وزیر پیشین و چند ده تن از مقامات و نزدیکان وی تاکید کرد: «اگر مشخص شود که اشخاص بازداشت شده در جریان درگیری و تنش های اخیر نقشی نداشته اند و اگر بتوانیم برای برون رفت از وضعیت کنونی کشور با آنها به تفاهم برسیم، تردیدی نیست که آنها را آزاد خواهیم کرد.»
نخست وزير تايلند

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از یورونیوز؛ دو روز پس از کودتای نظامی در تایلند، سخنگوی ارتش این کشور در نخستین نشست مطبوعاتی اعلام کرد که ارتش برای «بازگرداندن آرامش و حل و فصل بحران سیاسی» زمام امور را در دست گرفته است.


وراچون سوخونپاتیاک، معاون سخنگوی ارتش، نیز روز شنبه با تایید خبر بازداشت نخست وزیر پیشین و چند ده تن از مقامات و نزدیکان وی تاکید کرد: «اگر مشخص شود که اشخاص بازداشت شده در جریان درگیری و تنش های اخیر نقشی نداشته اند و اگر بتوانیم برای برون رفت از وضعیت کنونی کشور با آنها به تفاهم برسیم، تردیدی نیست که آنها را آزاد خواهیم کرد.»


ارتش تایلند طی دو روز گذشته، 154تن از چهره های سیاسی از جمله یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر پیشین را احضار و بازداشت کرده است.


دادگاه قانون اساسی تایلند، چند روز پیش از کودتا، خانم شیناواترا را برکنار کرده بود.


در این مدت، با وجود ممنوعیت برگزاری گردهمآیی، راهپیمایی های اعتراضی نسبت به این تصمیم و کودتا در بانکوک صورت گرفته است.

حکومت نظامی تایلند، یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر سابق این کشور و چند تن از اعضای خانواده اش را پس از احضار به ستاد ارتش بازداشت کرد. خانم شیناواترا و دو تن از بستگان او که دارای پست های مهمی در دولت بودند، به مکان نامعلومی منتقل شده اند.


روز جمعه، یک روز پس از کودتای نظامی که دولت موقت تایلند را سرنگون کرد، در بانکوک، پایتخت، چند صد معترض علیه نظامیان تظاهرات کردند. معترضان خشمگین از جمله خواستار پایان مقررات منع رفت و آمد، کنار رفتن ارتش از قدرت و برگزاری انتخابات شدند.


نیروهای پلیس برای جلوگیری از رو در رویی معترضان و نیروهای ارتش و پیشگیری از خشونت، بین این دو گروه موضع گرفتند.


در کنار برخی از رهبران سیاسی که به فرمان پرایوت چان اوچا، فرمانده ارتش هنوز در بازداشت بسر می برند، یکصد و پنجاه تن دیگر از مقامات و شخصیت های سیاسی تایلند هم ممنوع الخروج اعلام شده اند.


سفرای کشورهای مختلف هم روز جمعه با مقامات نظامی تایلند دیدار کردند تا در جریان تحولات کشور قرار بگیرند.


ارتش تایلند تاکنون بارها دست به کودتای نظامی زده است. این هجدهمین کودتا از سال 1932 به حساب می آیند.


آخرین بار ارتش در سال 2006 دولت تاکسین شیناواترا را سرنگون کرد./1409/ح

ارسال نظرات