۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۲۰۷۱۶۴

قرآن منسوب به دستخط امام کاظم در گنجینه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ قرآن خطی منحصر به فردی، منسوب به دستخط مبارک امام موسی الکاظم (علیه السلام) به خط کوفی و پوست آهو با وقفنامه به دستخط شیخ بهایی درگنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.
امام موسي کاظم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رییس ادراه پژوهش و معرفی آثار این سازمان با بیان این مطلب گفت: در صفحه اول این قرآن وقفنامه آن  به خط و امضای شیخ بهایی در سال 1009 ق. دیده می شود.

جواد فرهمند نژاد خاطرنشان کرد: این قرآن دارای 83 برگ، قطع: بیاضی 28 × 17 س.م.، 6 سطری، اوراق متن و حاشیه شده، نوع مرکب،مشکی مایل به قهوه‌ای می باشد.

وی اظهار داشت: در این اثر معنوی بخشی از قرآن از آیه 252 سوره بقره تا آیه 89 آل عمران، روی پوست آهو، با رقم به خط کوفی کتابت شده است. آغاز: « تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض» وانجام: « ان الذین کفروا بعد ایمانهم ». 

وی به ویژگی های خط و تزئینات این اثر معنوی و هنری مانند دو صفحه اول و آخر اشاره کرد که دارای دو لوح زرین با نقوش هندسی، اعراب به نقاط شنگرفی و سیلو، اعجام به خطوط نازک به سیاهی و شنگرف، سر سوره آل عمران به قلم زر و محرر ، پایان هر ده آیه شمسه زرین داخل آن تعداد آیات اشاره کرد و گفت:این قرآن دارای نقش و سجع مهر وتعدادی یاداشت های تاریخی و مهر متولیان وقت می باشد.

وی تصریح کرد: جلد این مصحف شریف، دو رویه دارای جدول بندی زرکوب، برون جلد: تیماج ساغری روغنی زرکوب، دارای ترنج و سرترنج با نقش « خط مبارک امام مفترض الطاعه موسی بن جعفر علیه السلام» به رنگ سفیداب محرر در زمینه زر است.

 گفتنی است،علاقه مندان و شیفتگان  امام موسی الکاظم(ع) می توانند برای زیارت این قرآن نفیس به نشانی حرم مطهر، صحن کوثر موزه قرآن و نفائس آستان قدس رضوی  مراجعه نمایند./934/د101/س

 

ارسال نظرات