۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۷۴۴۵

روابط آمریکا با افغانستان به سردی گرایید

خبرگزاری رسا ـ آقای کرزی: دولت حاضر است در ارگ ریاست جمهوری از رئیس جمهور آمریکا یک پذیرایی "گرم" به عمل آورد اما قصد ندارد برای دیدن اوباما به بگرام برود.
اوباما و کرزي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سفری غیرمنتظره، شبانه وارد فرودگاه هوایی بگرام در شمال کابل شده است.


براساس گزارشها او برای نظارت بر روند فعالیت نیروی نظامی آمریکا به افغانستان رفته و برنامه ای برای دیدار با مقامات افغان ندارد.


کاخ سفید در بیانیه ای در مورد عدم برنامه دیدار باراک اوباما با مقام های دولت افغانستان نوشت: "همانطور که گفته ایم، برنامه ای برای ملاقات دو جانبه با پرزیدنت کرزی یا دیدار از کاخ ریاست جمهوری وجود نداشت. ما به آقای کرزی پیشنهاد کردیم به بگرام سفر کند اما با توجه به دیر اعلام شدن موضوع، تعجبی ندارد که عملی نشد. رئیس جمهور احتمالا در روزهای آتی تلفنی با پرزیدنت کرزی صحبت خواهد کرد و همچنین چشم انتظار همکاری با رئیس جمهور بعدی افغانستان پس از تکمیل روند انتخابات است."


آقای کرزی پیشتر در بیانیه ای نوشته بود که دولت او حاضر است در ارگ ریاست جمهوری از رئیس جمهور آمریکا یک پذیرایی "گرم" به عمل آورد اما قصد ندارد برای دیدن او به بگرام برود.


آقای اوباما ساعاتی پس از ورودش به پایگاه هوایی بگرام برای نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه سخنرانی کرد.


او گفت به اینجا (بگرام) آمده است تا از نیروهای آمریکایی که هزاران فرسنگ دور از آمریکا برای کشور شان خدمت می‌کنند تشکر کند.


او گفت: تا آخر امسال تمام سربازان آمریکایی از افغانستان خارج می شوند و افغان ها خود امنیت کشورشان را در دست می گیرند.


رئیس جمهوری آمریکا از نیروهای افغان تمجید کرد و گفت: در همین انتخابات ریاست جمهوری نیروهای امنیتی از امنیت کشور دفاع کردند و مردم برای رای دادن صف کشیدند.


آقای اوباما در عین حال گفت: "امیدوارم در نخستین روزهای کاری رئیس جمهوری جدید افغانستان پیمان امنیتی با آمریکا را امضا کند."


آقای کرزی به رغم تائید لویه‌جرگه مشورتی و فشار نهاد های مدنی و رسانه ها، حاضر به امضای این موافقتنامه نشد و در نهایت اعلام کرد که آمریکا برای امضای توافقتنامه باید منتظر رئیس جمهوری بعدی باشد.


توافقنامه امنیتی افغانستان و آمریکا، مشخص خواهد کرد که چه از تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند و چه مسئولیت هایی را به عهده خواهند داشت.


این چهارمین سفر آقای اوباما به افغانستان و نخستین سفر او پس از انتخاب مجددش بعنوان رئیس جمهوری آمریکا در سال 2012 است.


آقای اوباما در روزی وارد افغانستان شده است که موضوع شنود مکالمات تلفنی افغان‌ها از سوی آمریکایی‌ها در ساله های گذشته، موضوع اصلی جلسه کابینه بوده و دولت افغانستان آن را نقض صریح حاکمیت ملی خود خوانده است./1421/1409/ح

ارسال نظرات