۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۲۰۷۴۵۸
رییس مجلس شورای اسلامی:

برای معرفی اسلام، باید عقلانیت، نیازهای معنوی و اخلاق را برجسته کنیم

خبرگزاری رسا - رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اگر می‌خواهیم اسلام را معرفی کنیم باید عقلانیت، نیازهای معنوی و اخلاق را برجسته کنیم گفت: رشد اسلام امروز در غرب زیاد شده و این موضوع باعث نگرانی برخی‌ها شده است از این رو افراطی گری‌ها در برخی مناطق راه به جایی نخواهد برد.
علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی دوشنبه پنجم خرداد ماه در مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری اهل‌بیت با عنوان «جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص)» افزود: در گذشته هم افرادی توهین‌هایی به اهل‌بیت داشتند ولی این توهین‌ها به این شدت و وقاحت که با لباس آزاداندیشی فکری خودشان را بپوشانند نبود، اگر با این علت‌ها مبارزه کنیم بیشتر نتیجه می‌گیریم تا حالت تدافعی داشته باشیم البته تدافعی بودن نیز لازم است زیرا ما مسلمانیم و باید از ساحت پیامبر اعظم دفاع کنیم.

لاریجانی با اشاره به این‌که در بعثت رسول اکرم(ص) چندین نکته وجود دارد تصریح کرد: مهمترین نکته توحید است زیرا همه ما باید متوجه این کانون هستی باشیم، انسان موحد زمانی تربیت می‌شود و سبک زندگی‌اش ثابت می‌شود که به دنبال جهل نرود، غرور در دنیای امروز به دلیل جهل نسبت به مبدا هستی است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بیان نکته بعدی در بعثت پیامبر و به رسالت رسیدن حضرت محمد(ص) اذعان داشت: دومین نکته در بعث رسول اکرم (ص) مبارزه با جهل است زیرا بسیاری از آسیب‌هایی که بشریت امروز می‌بیند به دلیل جهل است، برخی درشت گویی‌ها و تکفیری‌ها ریشه در جهل دارد.

وی نکته سوم در بعث رسول اکرم را مبارزه با فساد دانست و افزود: بدون معنویت و توحید نمی‌توان فساد را ریشه کن کرد شاید این موضوع علی‌الظاهر اتفاق افتد ولی فساد به شکل‌های دیگر ظاهر می‌شود.

لاریجانی با بیان این‌که پیامبر اعظم با کلمه توحید حرکت خود را آغاز کرد و برای تحقق این امر نخستین موضوعی را که برجسته کرد عقلانیت بود گفت: به همین دلیل است که ما در احادیث تاکید بر عقلانیت می‌بینیم، گاهی محرومیت بشر به دلیل بی‌توجهی به عقل و دین است که این قبیل موضوع‌ها آشفتگی ایجاد می‌کند و باعث خرافات و افراطی‌گری و عصبیت می‌شود؛ علم، عقل و معنویت می‌تواند انسان را به رشد برساند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز گروهی هستند که عقل را تعطیل کرده‌اند که از آنان می‌توان به جریان‌های افراطی و تکفیری که در دنیای اسلام بلای جان آدم‌ها شده‌اند اشاره کرد زیرا آنان به حیثیت مسلمانان لطمه می‌زنند و این موضوع به دلیل تعطیلی عقل است، کاری که برخی‌ها در سوریه انجام می‌دهند و موضوع جدیدی را به نام نکاح جهادی عنوان کرده‌اند کار غلطی است که هم توهین به زنان و انسان و انسانیت است و هم توهین به جهاد و نکاح و حکمی غیرعقلی و غیر انسانی است.

لاریجانی با بیان این‌که اسلام دین عقلانیت است و این‌گونه موضوعات چیزی جز آشفتگی در دنیا ایجاد نمی‌کند افزود: برخی تندروی‌ها که تکفیری‌ها انجام می‌دهند مثلا ساختمان‌ها را خراب می‌کنند، افراد را می‌کشند و سر می‌برند بی‌توجهی به بعثت رسول اکرم(ص) است و روش آنان توهین ناسزاگویی و ترور است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که از طرف دیگر گروه افراطی دیگری هستند که معنویت را تعطیل کرده‌اند، آنان غرور بلا وجد دارند و حتی اگر علم را به کار می‌گیرند در جهت غرورشان است که این افراد بیشتر در غرب حضور دارند، تاکید کرد: این افراد با زرورق آزادی فکر را ممزوج می‌کنند و به غلط می‌اندازند که این هم افراط است و اکثر جنگ‌های اخیر به دلیل روحیه افراطی‌گری در غرب است زیرا آنان معنویت را تعطیل کرده‌اند و توجهی به امور وحیانی ندارند که از جمله این جنگ‌ها می‌توان به جنگ جهانی اول و دوم اشاره کرد.

وی با بیان این‌که در دو دهه اخیر اکثر جنگ‌ها به خصوص در افغانستان و عراق توسط غربی‌ها رخ داده است و آنان در پشت صحنه با تروریست‌ها جلسه می‌گذارند و به جان مسلمان می‌افتند، ابراز کرد: یک نمونه دیگر کار آنان توهین به اولیای دین است، در دنیای امروز یک عده به اولیای دین توهین می‌کنند و عده دیگر با کاریکاتور کشیدن جنگ راه می‌اندازند ولی بدانند از این اقدامات راه به جایی نمی‌برند و نمی‌توانند از بزرگی اولیای دین بکاهند.

لاریجانی با اشاره به این‌که این اقدامات به دلیل فساد در علم بشریت است اظهار داشت: این اقدامات کوچک، حقارت به همراه می‌آورد و با نوعی لجاجت همراه است، ما باید با ریشه‌های این موضوع‌ها برخورد کنیم و به جوامع این آموزش را بدهیم که با عقلانیت و امور وحیانی با افراطی‌گری مبارزه کنند، جامعه جهانی ما با این تلنگرهای تکفیری‌ها باید هوشیار باشد زیرا امروز یک چتر پرزرق و برق رسانه‌ای در دنیا است که می‌خواهد عقل‌ها کار نکنند آنها فرصت تامل را از انسان می‌گیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت گاهی انسان نیاز دارد که تنها باشد ولی دنیای امروز فضای خلوت را از انسان گرفته و ظاهرش این است که انسان رشد می‌کند اما انسان گاهی نیاز به تنهایی و تامل دارد و افزود: امروز افراط تکفیری‌ها در شرایط نزولی است و اقداماتشان باعث یک نوع تنفر از آنان در همه قلمروها شده است زیرا غیرعقلانی و با عصبیت هستند و ارزش خود را در میان همه از دست داده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که اگر می‌خواهیم اسلام را معرفی کنیم باید عقلانیت، نیازهای معنوی و اخلاق را برجسته کنیم گفت: رشد اسلام امروز در غرب زیاد شده و این موضوع باعث نگرانی برخی‌ها شده است از این رو افراطی گری‌ها در برخی مناطق راه به جایی نخواهد برد./9667/پ203/ص

ارسال نظرات