۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۲۰۷۴۶۷
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

پاسخ با شعر بهترین روش مقابله با رخنه های فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: پیامبر و ائمه معصومین امر می کنند که در برابر دشمن شعرا باید با شعر پاسخ دهند و این بهترین راه مقابله با رخنه های فرهنگی موجود در جامعه کنونی است.
حجت الاسلام سيد مهدي قريشي، امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی دوشنبه شب در دیدار با شعرای آذربایجان غربی که به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) انجام شد، اظهار داشت: تشکیل چنین مجلس هایی سبب انبساط خاطر است و فرصت های مناسبی را برای استان فراهم می کند.

 

وی با بیان این که چنین مجالسی سبب جزای خیر از سوی خداوند برای انسان می شود، افزود: با دقت در برخی از آیات قرآنی می توان دریافت که خداوند در قرآن کریم به ویژه در سوره شعراء بر اهمیت وجود شعرا توجه ویژه ای داشته است.

 

امام جمعه ارومیه ادامه داد: برخی از اشعار سبب می شود که افرادی از یاد خدا غفلت کرده اند به آرامش رسیده و حضور وی را در تمام زندگی خود جاری و ساری کنند همچنین سبب ایجاد روحیه معنوی در فرد می شود.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که در طول تاریخ اسلام پیامبر اکرم و حضرات معصومین از شعرا عالی رتبه تقدیر کرده اند، اضافه کرد: پیامبر و ائمه معصومین امر می کنند که در برابر دشمن شعرا باید با شعر پاسخ دهند و این بهترین راه مقابله با رخنه های فرهنگی موجود در جامعه کنونی است.

 

وی به بخشی از فرمایشات پیامبر اکرم اشاره و خاطرنشان کرد: مؤمن با مال و جان خود جهاد می کند و شعرا باید با شعر در مقابل دشمنان ایستادگی کنند که این روش بهترین پاتک مقابله ای با آنان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان این که ائمه معصومین از شعر استفاده و شعرا را به این امر تشویق می کردند چنان چه حضرت علی (ع) در برخی از موارد شعر می گفتند، گفت: امام حسین (ع) در صحنه کربلا خود را با زبان شعر معرفی و در صحرای کربلا رجز خوانی کرد.

 

وی افزود: ایشان با شجاعت کامل خود را در برابر دشمن فرزند علی معرفی می کند بنابراین شعر از زمان پیامبر وجود داشته که همواره مورد استفاده آنان نیز قرار می گرفته است.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به این که شاعران از عصمت و طهارت کلامی برخوردار هستند بنابراین این عصمت را باید در شعر خود رعایت کنند.

 

50نمایش عمومی در سال گذشته در استان اجرا شد

 

علیرضا نوروزی، رییس حوزه هنری آذربایجان غربی اظهار داشت: حوزه هنری آذربایجان غربی در زمینه اجرای نمایش کارنامه موفقی را از خود به نمایش گذاشته است و همین مسئله سبب تقدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از عملکرد آن در سال گذشته بوده است.

 

وی با اشاره به برگزاری مراسمی به مناسبت روز جهانی تئاتر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و تقدیر از حوزه هنری استان به عنوان دستگاهی دلسوز و مجموعه‌ای توانمند در عرصه فرهنگ و هنر و تئاتر، گفت: دلیل اصلی این موفقیت زحمات واحدهای نمایش در طول سال گذشته در حوزه هنری استان بوده است.

 

نوروزی با اشاره به حمایت حوزه هنری استان از هفت نمایش صحنه ای برگزار شده در طول سال 92، ادامه داد: یک نمایش صحنه ای نیز سال گذشته در حوزه هنری استان تولید شد که با استقبال عمومی همرا بود.

 

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اجرای عمومی 50 نمایش در طول سال گذشته، اضافه کرد: در زمینه نمایش های خیابانی با مشارکت شهرداری در سطح خیابان های شهر نمایش های خوبی به اجرا در آمد که بازخوردهای خوبی نیز به همراه داشت.

 

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته 70 مورد اجرای عمومی و 14 نمایش در سطح شهر اتفاق افتاد که در آن از گروه های مختلف استانی نیز استفاده شد و این نمایش ها عموما در ایام دهه فجر و هفته دولت به اجرا درآمد.

 

نوروزی همچنین به اجرای موفق تونل زمان در دهه فجر سال گذشته اشاره کرد و آن را از اقدامات اثر گذار در طول ایام دهه فجر یاد کرد و گفت: در این زمینه با 50 مورد اجرا زمینه فعالیت مناسبی فراهم شد و از جمله اقدامات موفق حوزه هنری در زمینه نمایش در طول سال گذشته ثبت شد.

 

وی افزود: امسال نیز در نظر داریم با مشارکت بیشتر دستگاه ها و ارگان ها، برنامه های نمایشی را به صورت مداوم و بیش از پیش در سراسر استان به اجرا در آوریم.

 

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی ادامه داد: اجرای نمایش خیابانی را به سبب بازدهی مناسب و مخاطب عام بودن آن از اثرگذارترین اجراهای نمایشی عنوان کرد و افزود: امسال در نظر داریم بیش از 120 نمایش خیابانی را در استان به صحنه در آوریم./936/پ202/ب 

ارسال نظرات