۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۲۰۷۴۹۲
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

فضایل اخلاقی جوامع بشری مرهون بعثت انبیا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: تمام فضائلی که امروزه در جوامع بشری مشاهده می‌شود، مرهون بعثت انبیا است؛ بنابراین انبیا در مرحله رساندن پیام بسیار موفق بوده‌اند.
حجت الاسلام احمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز در جشن عید مبعث که در صدا و سیمای مرکز استان و با حضور عموم مردم برگزار شد، در پاسخ به این که آیا اهداف بعثت پیامبر(ص) محقق شده است؟ گفت: همیشه در قضاوت در مورد مکتب‌ها، حتی انسان‌ها و برنامه‌ها دو جنبه را می‌توانیم مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: نخست جامع‌نگری است یعنی انسان نباید فقط به مسائل جزئی نگاه کند بلکه کلان‌نگر هم باشد و این که نباید فقط جنبه‌های منفی را ببیند بلکه مثبت‌ها را نیز در نظر بگیرد، بنابراین اگر نگاه جامع و کلان داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که بعثت در هدف خود موفق بوده و اهداف آن محقق شده است در صورتی که ترسیمی از دورانی که پیامبر(ص) بوده و مسیری که طی شده را داشته باشیم.

امام جمعه فرخشهر عنوان کرد: این فضائل اخلاقی که در جوامع دیگر مشاهده می‌شود که حتی متدین به دین الهی نیستند، سؤالی که طرح می‌شود این است که چه شده این جوامعی که خدا را قبول ندارند اما یک سلسله فضائل انسانی در آن‌ها رعایت می‌شود؟ مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید تحلیل درست این است که انبیای الهی آمده‌اند، تعالیم اخلاقی و الهی را نشر داده‌اند و چون سازگار با فطرت بوده است، انسان‌ها آن را پذیرفته‌اند اما به مرور نام انبیا از جامعه برچیده شده و حتی نام خدا کنار رفته است اما این فضایلی که آورده‌اند به دلیل این که با فطرت انسان‌ها سازگار بوده،‌ حفظ شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد:‌ تمام فضائلی که امروزه در جوامع بشری مشاهده می‌شود، مرهون بعثت انبیا است؛ بنابراین انبیا در مرحله رساندن پیام بسیار موفق بوده‌اند.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به این که امام خمینی(ره) فرمود انقلابمان را صادر خواهیم کرد، گفت: پیام انقلاب ما برای کسانی که بخواهند مسیر درست طی کنند صادر شده است و چقدر انسان‌هایی هستند که این کار را کرده‌اند.

مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به‌طور کلی اگر با جامعیت نگاه کنیم، در کل، انبیا و پیامبر مکرم اسلام(ص) در تحقق اهداف بعثت بسیار موفق بوده‌اند البته تا نقطه کامل و اوج آن هنوز فاصله زیاد داریم.

این مقام مسؤول عنوان کرد: انسان اگر انسان باشد و به دنیای عناصر خود فکر کند، هیچکدام از فضائل انسانی معنا ندارد که در این جامعه باشد و اگر منافع اقدامات، دنیایی است و این دنیا با مرگ تمام می‌شود، هیچ منطق عقلانی نمی‌گوید که از منافع خود دست بردارد و گذشت، انفاق و ایثار کند، بنابراین اقدامات انبیا و از جمله پیامبر(ص) به خصوص دورانی که بعثت رخ داده را لحاظ کنیم، اگر آن جامعه با همان شکل پیش می‌رفت، اکنون کجا بود و الان کجاست؟

وی نکته دوم جهت تحقق اهداف بعثت را توجه به سطوح و ابعاد اهداف انبیا دانست و گفت:‌ سطوح و ابعاد اهداف انبیا ممکن است که در سطحی محقق و در سطح دیگر هنوز محقق نشده باشد.

امام جمعه فرخشهر با تأکید بر این که باید در این آسیب‌شناسی تحقق اهداف انبیا، یک کار جامع صورت گیرد، گفت: یکی از نکاتی که قرآن بر روی آن فراوان تأکید می‌کند و نقطه اساسی حرکت به سوی تحقق اهداف انبیاست، ولایت است؛ اگر جامعه اسلامی نتوانست آن مسیر را ادامه دهد، به دلیل جدایی از ولایت بود.

حجت الاسلام احمدی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم هدف پیامبر(ص) معنا شود یکی از محورهای اساسی و جدی مسئله ولایت و رهبری است.

وی با اشاره به آیه آخر سوره فتح « مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ...؛ محمد [ص] پیامبر خداست...» تصریح کرد: خداوند در این آیه تمام توصیف‌هایی که برای معنویت، شکوفایی و روابط بین‌المللی جامعه اسلامی ترسیم می‌کند بر محور معقول است و بیان می‌فرماید کسانی که با این پیامبرند یعنی حول این محور حرکت می‌کنند.

این مقام مسؤول اضافه کرد: پس از پیامبر(ص) این محور دچار مشکل شد و اگر این محور ولایت ادامه پیدا می‌کرد به یقین اهداف پیامبر(ص) بسیار متعالی‌تر در جامعه بشری محقق می‌شد.

مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: جهت بررسی تحقق اهداف بعثت، نخست نیاز به آسیب‌شناسی این مسئله داریم و دوم راهکارهایی است که برای آن مطرح می‌شود و محوری‌ترین مسئله آن، مسئله ولایت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این که دشمنان این نظام از آغاز انقلاب و همواره تا امروز یکی از محورهای جدی سرمایه‌گذاری خود را بر روی سست کردن بنیان ولایت فقیه و شخص ولی فقیه چه در زمان امام خمینی(ره) و چه در این زمان علیه رهبر معظم انقلاب دارند به همین دلیل است و ما وظیفه داریم که بر روی این محور آن چه در توان داریم به کار گیریم تا به یاری خدا جامعه در سایه ولایت، این اهداف را محقق کند./9457/
پ202/ب
ارسال نظرات