۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۲۰۷۶۳۲

اخبار سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف توجه حاکمیتی به امر قرآن را امتیاز منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان اوقاف و امورخیریه، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات با تبریک سالروز مبعث پیامبر اکرم(ص) و گرامی داشت یاد امام و شهدا به ویژه شهدای عملیات بیت المقدس و سالروز آزاد سازی خرمشهر گفت: به عنوان یک نظام قرآنی مفتخریم که به صورت حاکمیتی و جمعی برنامه قرآنی را مورد توجه قرار داده ایم و این امتیاز منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران است.

برخی دولت های اسلامی به جای قرآن، امریکا و اروپا را قبله گاه خود می دانند

وی تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا امروز مدیران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی توجه ویژه ای به قرآن دارند و برگزاری این برنامه نیز از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: در دوره طاغوت اگر فعالیت قرآنی هم انجام می شد به صورت فردی بود و به صورت جمعی و حاکمیتی چنین برنامه ای وجود نداشت اما به برکت امام و خون شهدا و عنایات مقام معظم رهبری این برنامه در سایه حکومت اسلامی اجرا می شود.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که رهبر قرآنی انقلاب اسلامی بر اساس قرآن نظام اسلامی را رهبری و مدیریت کرده است گفت: انقلاب ما در سایه قرآن کریم به پیروزی رسید و مقصود و هدف اصلی رهبر انقلاب ما نیز حاکم کردن قرآن در جامعه بود که در زمان حیات و حتی در وصیت نامه خود بر توجه به امر قرآن تأکید داشتند.

وی رمز موفقیت ملت مسلمان ایران و پیروزی انقلاب اسلامی را پیروی از قرآن کریم عنوان کرد و گفت: به فرموده امام راحل رمز سربلندی و پیروزی ملت ها پیروی از قرآن و آموزه های اسلامی است که ملت بزرگ ایران نیز در سایه همین معارف قرآنی و رهبر قرآنی از جهنم طاغوت پهلوی و سلطه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی نجات پیدا کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: برخی دولت های اسلامی به جای توجه به قرآن امریکا و اروپا را قبله گاه خود قرار داده اند که این راه راه اشتباهی است در حالی که باید قرآن را راهنما و دلیل خود قرار دهند.

زیرا مطمئنترین و پایدار ترین راه، راهی است که قرآن پیش روی ما قرار می دهد

حجت الاسلام محمدی در ادامه به برنامه های سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم اشاره کرد و افزود: این مسابقات با حضور نمایندگان قرآنی 70 کشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود که این، عظمت جمهوری اسلامی است که برخلاف تلاش دشمنان امروز در عرصه قرآن محور قرار گرفته و دارای شأن و منزلت فوق العاده ای است.

وی خاطر نشان کرد: سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور 120 حافظ و قاری و مدیریت 10 داور برجسته خارجی و 5 داور داخلی به همراه سه عضو هیأت رئیسه و ناظر به مدت یک هفته برگزار می شود.

رئیس ستاد عالی مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزاری این مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت را از امتیازات مسابقات قرآن ایران دانست و یاد آور شد در حاشیه این مسابقات برنامه های پژوهشی در زمینه قرآن، تجلیل از پژوهشگران قرآنی و بانوان فعال در عرصه قرآنی، برپایی نمایشگاه محصولات قرآنی و فرهنگی در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن، کارگاه های آموزشی تخصصی برای قاریان و حافظان و علاقه مندان و همچنین خیمه های معرفت در نظر گرفته شده است.

محمدی در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری این برنامه های برگ زرین و افتخار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزند.

سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم آغاز شد

سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم عصر امروز با حضور آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و متسابقان بیش از 70 کشور جهان آغاز شد.

در آیین افتتاحیه سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که از ساعت 30/17 دقیقه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شده است پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران وحید وکیلی رتبه اول سی و امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم آیاتی از کتاب الهی را تلاوت کرد.

پس از این تلاوت حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گزارشی از روند دعوت از قاریان و حافظان جهان و فرایند برگزاری این دوره از مسابقات ارائه کرد.

بر اساس این گزارش اجرای ابتهال توسط سید کریم موسوی مبتهل ممتاز کشور از دیگر برنامه های این مراسم بود.

قرعه کشی نوبت تلاوت متسابقان برگزار شد

قرعه کشی نوبت تلاوت رشته‌های قرائت و حفظ سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم امشب با حضور متسابقان، جمعی از اعضای هیأت داوران و اعضای هیأت فنی مسابقات برگزار شد.

در این مراسم که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد هر یک از متسابقان به وسیله نرم افزار تهیه شده برای قرعه کشی، نوبت تلاوت خود را مشخص کردند.

بر اساس این گزارش طی دو روز آینده سه شنبه و چهارشنبه 6 و 7 خرداد ماه رقابت مقدماتی رشته قرائت برگزار خواهد شدکه افرادی که در نوبت اول تلاوت قرار گرفته ‌اند، در هتل محل اقامت خود، صفحه و آیه مشخص شده برای قرائت را تعیین خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید: هر کدام از متسابقانی که در این مراسم حضور نداشتند، قرعه تلاوت آنها توسط هیأت داوران تعیین شد.

قاری اوگاندا: مهمان نوازی ایرانیان به ارمغان می‌برم

متسابق شرکت کننده از کشور اوگاندا در رشته قرائت گفت: مهمان نوازی ایرانی ها اولین نکته ای است که برای دوستان و هم وطنان خود عنوان خواهم کرد.

عبدالباسط محمد عبدی درباره تأثیر قرآن در تعامل هرچه بیشتر کشورهای اسلامی و وحدت میان مسلمانان گفت: حضور متسابقین از کشورهای مختلف که هر یک فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارند به نوعی به اشتراک گذاشتن فرهنگ کشورشان تلقی می شود.

وی ادامه داد: همین موضوع سبب گسترش و تحکیم هر چه بیشتر روابط میان آنها می شود تا جایی که روابط آنها از حالت رقابتی خارج شده و شکل برادرانه به خود می گیرد.

این شرکت کننده اوگاندایی افزود: ایرانیان بسیار مهمان نواز هستند و همین ویژگی برای شروع روابط مسالمت آمیز و صمیمانه بسیار مهم است و از همین رو ایرانیان در این زمینه پیشتاز هستند.

عبدالباسط محمد عبدی در قیاس مسابقات بین المللی کشورهای مختلف گفت: من در مسابقات مالزی شرکت نداشته ام و تنها در مسابقات مصر و لیبی شرکت کرده ام امسال که شرکت در مسابقات ایران را به کارنامه خود اضافه کرده ام بسیار خوشحال هستم و آن را بسیار متفاوت تر و بهتر از کشورهای دیگر دیدم. این کشور و مردمانش به قدری برای من جالب آمدند که دوست دارم در این کشور بمانم.

وی در پاسخ به این سوال که چه ویژگی ایرانیان را برای هم وطنان خود به سوغات می برد، گفت:  دوستی و صمیمیت ایرانیان با یکدیگر و همچنین با خارجی ها به قدری چشمگیر است که برای مردمان این کشور نوعی خصوصیت و ویژگی منحصر به فرد به شمار می‌آید در واقع مهمان نوازی ایرانی ها اولین نکته ای است که برای دوستان و هم وطنان خود عنوان خواهم کرد.

رئیس قوه قضائیه: نگاه ما در همه مراتب زندگی باید نگاهی قرآنی باشد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اوصاف متقین و حاملان قرآن گفت: باید نگاه ایمانی و قرآنی را در همه زمینه‌ها و زوایای زندگیمان متجلی کنیم.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه عصر امروز در آئین افتتاحیه سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با اعلام این مطلب افزود: عظمت قرآن کریم با توجه به آیات، روایات و احادیث به جا مانده از امامان و پیامبر اکرم روشن و در خود قرآن کریم به این عظمت و جایگاه اشاره شده است.

وی با بیان این‌که بر اساس آیات، قرآن بهترین کلام و گفتار است و اگر بر کوه‌ها نازل شود آنها را می‌شکافد، افزود: بر اساس تعبیر مولایمان حضرت علی(ع) قرآن دریایی عظیم است که عمق معنای آن مشخص نیست و بر اساس عظمت قرآن، عظمت حاملان آن هم روشن می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به این‌که بر اساس حدیث نبوی اشراف امت پیامبر حاملان قرآن هستند و جزء اصحاب شب به حساب می‌آیند، تصریح کرد: قرآن یک حقیقت چند وجهی و دارای مدارج مختلف است که یکی از مراتب آن همین الفاظی است که خوانده شده و کتابت می‌شود و مرتبه دیگر، معانی قرآن بوده و مرتبه سوم لایه‌های عمیقی است که از در کنار هم گذاشتن آیات و جمع کردن آنها به دست می‌آید.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: حاملان قرآن از درجه بالایی برخوردار هستند به گونه‌ای که در حدیثی آمده اگر در خانه‌ای قرآن خوانده شود، نور آن خانه برای اهل آسمان‌ها همانند درخشش ستارگان برای اهل زمین خواهد بود.

وی به تفسیری منسوب به امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: بر اساس گفته ایشان در آیات قرآن خیراتی وجود دارد که بهتر از آن در هیچ کجا نیست.

رئیس قوه قضائیه به بخش دوم حدیث نبوی قرائت شده اشاره کرد و گفت: قرآن اشرف امت رسول را شب‌ زنده‌داران معرفی می‌کند و در اوصاف متقین آمده است که آنها کسانی هستند که بخش عمده‌ای از شب را به راز و نیاز با خداوند متعال گذرانده و در کنار آن به قرائت قرآن می‌پردازند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنرانی خود به ضرورت تغییر نگاه اشاره کرد و گفت: نگاه ما در همه مراتب زندگی باید نگاهی قرآنی باشد.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این‌که باید نگاه توحیدی و ایمانی را در زندگیمان پیاده کنیم،‌ گفت:‌ ما در همه احوال چه در بیداری و چه در خواب باید به قرآن توجه کرده و از همه مهمتر بدانیم که این قرآن از جانب چه کسی نازل شده است.

طوسی:  روح قرآن در هنر اصیل ایرانی تجلی یافته است

منبت، مشبک، منبق، ترکیبی از هنرهای اصیل ایرانی نقش بسته بر تابلوهای استاد مهدی طوسی هستند که این روزها جلوه هایی از هنر اصیل ایرانی اسلامی را در نمایشگاه جانبی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته اند.

مهدی طوسی که سال هاست در عرصه هنر منبت فعالیت می کند در بخش جانبی مسابقات بینالمللی قرآن با نمایش چندین تابلو از آثار هنری خود بازدیدکنندگان را با ذوق و تفکر هنرمند مسلمان ایرانی در آذین بندی کتاب الهی آشنا می سازد.

طوسی خود در توصیف هنرش می گوید: منبت، قلم زنی و مشبک، منبق از جمله هنرهای ریشهدار اسلامی هستند که با ایجاد نقوش و خطوط زیبا بر روی چوب از دیرباز برای آذین بندی رحل های قرآن و همچنین اماکن مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت.

وی همچنین در خصوص ارتباط هنر منبت کاری و قرآن کریم بیان می دارد: در واقع زیبایی در ذات هنر است و هنرمند خلاق این زیبایی از بطن وسائل سادهای چون چوب یا اشیای دیگر است حالا اگر در نظر داشته باشیم که قرآن کریم مملو از زیباییهای معنوی و ظاهری است، یک هنرمند با اخذ این زیبایی در واقع هنر خود را متعالی تر می سازد.

این استاد منبت کاری از انگیزه های حضورش در نمایشگاه جنبی قرآن کریم می گوید: بنده به دلیل سال ها مداومت در هنرهای منبت و مشبک در نمایشگاه های داخلی و بین المللی متعددی شرکت کرده ام، اما از آنجایی که مسابقات بین المللی قرآن کریم از اهمیت خاصی برخوردار است و به برکت آن می توان هنرهای مرتبط با روح اسلامی را به همگان معرفی کرد، لذا اکنون چندین سال است که به صورت مداوم در این نمایشگاه شرکت می کنم.

به گفته استاد طوسی، استقبال مردمی از نمایش آثار هنری او از اعتقاد و توجه عمومی به قرآن کریم حکایت دارد و در این رهگذر مسابقات بین اللملی قرآن کریم فرصتی در جهت ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور و حتی سایر کشورهای جهان اسلام است.

گفتنی است، بسم الله النور، حدیث سلسله الذهب، اشعاری در وصف امام رضا(ع) و ... تعدادی از آیات و نوشتههای دیگر جملگی با هنر استاد مهدی طوسی روی یک تابلو نقش بسته اند تا بی اغراق شاهکاری از زیباییهای بصری را به دیدگان بازدیدکنندهها هدیه دهند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مسابقات بین المللی قرآن کریم از برکات انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی گفت: مسابقات بین المللی قرآن کریم، سنت حسنه ای است که به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد روز افزون کمی و کیفی آن و آشنایی جوانان با حفظ و قرائت هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به رشد مسابقات بین المللی قرآن کریم و تربیت قاریان و حافظان قرآن زیر پرچم نظام اسلامی کشورمان گفت: رقابت های بین المللی قرآن که اکنون به برکت انقلاب اسلامی سی و یکمین دوره آن برگزار می شود، سنت حسنه ای است که علاوه بر رشد کمی دارای رشد کیفی نیز بوده است.

وی افزود: برگزاری برنامه های قرآنی، زمینه ساز انس و الفت بسیاری از جوانان با آیات الهی است، اکنون قاریان کشورمان نه تنها تنه به تنه قاریان کشور مصر می زنند بلکه از جهاتی از آنها جلوتر هستند.

محمدی گلپایگانی با اشاره به یک بعدی نبودن برنامه های قرآنی کشور خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات قرآن و برنامه های از این دست تنها به موضوع قرائت معطوف نبوده، ما در زمینه حفظ قرآن نیز نسبت به ابتدای انقلاب شاهد رشد بی سابقه ای هستیم یک زمانی اگر کسی در شهر کوچک قم حافظ کل قرآن می شد، سر و صدای بسیاری به پا می کرد اما اکنون چندین هزار حافظ قرآن در کشور داریم.

این دوره از مسابقات از ششم تا 12 خرداد برگزار و در روز 13 خرداد بزرگترین رویداد جهان اسلام با دیدار متسابقین، حافظان، قاریان و دست اندرکاران مسابقات قرآنی با مقام معظم رهبری پایان خواهد یافت.

آیت الله خاتمی: رویکرد برنامه های قرآنی سازمان اوقاف وامور خیریه ستودنی است

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیر مسابقات بین المللی قرآن در بین افکار جهانی گفت: رویکرد سازمان اوقاف وامور خیریه در زمینه برنامه های قرآنی و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را تحسین می کنم.

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران با اشاره به تاثیر معنوی مسابقات بین المللی قرآن کریم بر شرکت کنندگان و مردم بر لزوم بهره مندی فرهنگی مناسب از برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم تاکید کرد و گفت: به طور کلی نفس مسابقات رقابت به صورت مثبت و سالم یا منفی تقسیم بندی می شود در مسابقات بین المللی قرآن کریم که در ایران هر ساله همزمان با مبعث پیامبر(ص) برگزار می شود، رقابت بر سر یک هدف مقدس است که به این مسابقات موضوعیت می بخشد.

آیت الله خاتمی افزود: اگر مسابقات بین المللی قرآن ایران برای کسب یک ارزش والای اسلامی و معنوی باشد مورد تأکید مکتب اهل بیت (ع) و اسلامی است حال اگر این هدف قرآن کریم شود دیگر بسیار قیمت می یابد و با ارزش می شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، افزود: همان طور که قرآن کریم می فرماید: وَفِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ مشتاقان برای این نعمت الهی باید از هم پیشی بگیرند مسابقات بین المللی قرآن کریم نیز زمینه ساز رقابتی مثبت برای پیشی گرفتن در کار خیر است نفس تلاش در این عرصه ستودنی است؛ قاریان و حافظان قرآن چه برنده شوند و چه مقامی کسب نکنند به خاطر حضور در عرصه این رقابت قرآنی تلاششان قابل تقدیر است.

مسابقات بین المللی قرآن از شیوه های دفاع از حق شیعه

آیت الله خاتمی با اشاره به جلوه فرهنگی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در بین سایر ملل جهان تصریح کرد: همان طور که می دانید مسابقات بین المللی قرآن میزبان مهمانان خارجی از اقصی نقاط جهان است، لذا یکی از بهترین شیوه ها برای دفاع از مظلومیت شیعه برگزاری این رقابت ها است؛ اکنون که دشمنان، ایران رابه تحریف قرآن متهم می کنند، مسابقات قرآن می تواند نشان دهد که قرآن ما با سایر مسلمانان جهان تفاوتی ندارد و سیمای واقعی شیعه را به جهانیان نمایان کند.

رویکرد ستودنی برنامه های قرآنی سازمان اوقاف وامور خیریه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف وامور خیریه گفت: رویکرد سازمان اوقاف وامور خیریه در زمینه برنامه های قرآنی و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن تحسین می کنم.

این سازمان با توجه به سرپرستی آن به نمایندگی ولی فقیه و شناختی که از ایشان دارم موفق هستندو انشا الله روز به روز شاهد شکوفایی برنامه هایشان خواهیم بود و به طور کلی هر سازمان و نهادی که کاری را با اخلاص انجام دهد، نتیجه بخش است.

خاطره قاری بزرگ مصر احمد نعینع از مقام معظم رهبری

دکتر احمد احمد نعینع، پزشک و قاری ممتاز بین المللی مصر و داور مسابقات قرآن خاطرات شنیدنی از ملاقات با رهبر انقلاب دارد.

دکتر احمد احمد نعینع، پزشک و قاری ممتاز بین المللی مصر و داور مسابقات قرآن میگوید: من تاکنون دیدارهای متعددی با آیت الله خامنه‌ای داشته‌ام که تعداد آنها یادم نیست و خاطرات زیادی نیز از این دیدارها در ذهن من ماندگار شده اند مثلاً یکی از دیدارها در حضور رهبر معظم انقلاب به تلاوت قرآن می پرداختم و در هنگامی که تلاوت من به اوج خود رسیده بود، ایشان در عبارتی فرمودند: «وصلت إلی ثریا» یعنی تو به ثریا رسیده ای و بعد هم فرمودند: تو از ثریا نیز گذشتی...

هدیه ای فراموش نشدنی

وی ادامه داد: در یکی از دیدارها من خدمت آیت‌الله خامنه‌ای رفتم و به ایشان گفتم که من سید و از نسل امام حسن مجتبی(ع) هستم ایشان وقتی این را شنیدند، برخاستند و عبا و شال سبزی را که داشتند به من هدیه کردند و این از ارزشمندترین هدایای زندگی من است.

شبیه به مصطفی اسماعیل!

دکتر احمد احمد نعینع افزود: در یکی دیگر از دیدارها که تقریبا خصوصی بود، پس از اقامه نماز به امامت ایشان، تلاوتی داشتم که آیت اللهخامنه ای از آن تلاوت خیلی خوششان آمده بود و به من فرمودند: اکنون خیلی‌ها از مصطفی اسماعیل تقلید می کنند اما به نظر من، تو از مصطفی اسماعیل تقلید نمی‌کنی بلکه شبیه به مصطفی اسماعیل می خوانی. صدای تو شبیه مصطفی اسماعیل است و بر نحوه تلاوت ایشان ظرایفی را نیز اضافه می کنی. من از آنجا پی بردم که ایشان اشراف کامل بر مسایل فنی تلاوت دارند.

وی افزود: البته باید بگویم که من نیز صوت آیت الله خامنه ای را در حین تلاوت سوره فاتحةالکتاب و اذکار مختلف نماز خیلی دوست دارم ایشان دارای صوتی جذاب و همراه با معنویت هستند که در من احساس ملکوتی آیه «الّذین فی صلاتهم خاشعون» را زنده می کند رعایت دقیق تجوید و معنویت موجود در صوت نماز آیت الله خامنه ای، ویژگی خاصی به قرائت ایشان بخشیده است.

رضا توکلی: سینمای دینی می تواند راهنمای مسلمانان باشد

 بازیگر سریال اصحاب کهف با بیان این‌که سینمای قرآنی می تواند آموزه های قرآنی و حقایق دینی را به جوانان انتقال، گفت: در عصر ترویج تفکرات و نظرات صحیح و ناصحیح از سوی مروجین مذاهب گوناگون، سینمای قرآنی و دینی می‌تواند راهنمای مسلمانان باشد.

رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی به همراه همسرش به سرزمین وحی سفر کرده بود، با اشاره به سوابق بازیگری اش در فیلم های قرآنی گفت: تا به امروز توفیق حضور در در سریال‌های مذهبی مردان آنجلس، مریم مقدس و ملک سلیمان را داشته ام و خیلی علاقمندم که در فیلم های قرآنی ایفای نقش کنم، چرا که بهترین خاطره بازیگری ام، بازی در فیلم قرآنی مردان آنجلس بوده است.

 توکلی با بیان این‌که رشد و پیشرفت سینمای قرآنی به فرهنگ کشورمان کمک زیادی می کند، خاطر نشان کرد:

 فرهنگ جامعه ما باید برگرفته از فرهنگ و نور قرآن باشد ما زمانی در جامعه می توانیم بر مشکلات اجتماعی و فرهنگی غلبه کنیم که فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج دهیم و هنر بهترین ابزار برای این کار است پیشرفت سینمای قرآنی و جذب مخاطبان و انتقال ارزش ها و فرهنگ قرآنی درجامعه باعث می شود که قصه ها و مفاهمیم قرآنی در ذهن تماشاگران باقی بماند و همین موضوع باعث تغییر رفتار جامعه  و عمل کردن آنها به رهنمودهای قرآنی می شود.

 وی ادامه داد: ایجاد انگیزه در فیلمساز برای ساخت فیلم های قرآنی باید مورد توجه مسئولان کشور واقع شود فیلم های قرآنی ماندگاری زیادی را در جامعه به همراه دارد و می تواند نسل های امروزی را با فرهنگ قرآنی بیشتر آشنا کند.

 بازیگر سریال زیرزمین با اشاره به تلاش های غرب برای ارائه تصویری کاذب از آموزه های دینی خاطرنشان کرد: حرکت در چارچوب مفاهیم عمیق قرآنی، کنار گذاشتن نفسانیات و وفادار ماندن به پیام ها و رهنمودهای قرآنی مهمترین راهکارهای نجات بخش و خنثی کننده تبلیغات سوء سینمای غرب و دشمنان است.

 توکلی سینمای قرآنی را راهی برای معرفی اسلام ناب محمدی ابراز داشت و گفت: در عصر فرهنگ و رسانه، عصر تبلیغ و اشاعه عقیده‌های مختلف از سوی حوزه‌های دینی گوناگون، عصر ترویج تفکرات و نظرات صحیح و ناصحیح از سوی مروجین مذاهب گوناگون، سینمای قرآنی و دینی می‌تواند به عنوان یک هنر و یک علم از جنبه‌های گوناگون به خصوص بر دین و معارف حقیقی آن تاثیرگذار باشد و رهگشای کار شیعیان و مسلمانان باشد.

 رضا توکلی قرآن را آینه ای برای سعادت انسانها دانست و افزود: ما می توانیم در همه چیز از قرآن استفاده کنیم و قطعا این کتاب، نقش زیادی در زندگی ما دارد قرآن حرف اول و آخر را می زند و نباید از حرکت به سمت آن غفلت کنیم سعادت هر فردی در قرآن گرده خورده است و اگر به آن عمل کند، یقینا جزء رستگاران است.

 بازیگر فیلم مریم مقدس(ع) خاطر نشان کرد: بزرگترین آرزویم، ایفای نقش در فیلم های قرآنی است. معتقدم در فیلم اصحاب کهف که ایفای نقش کرده ام،‌ فقط خدا و قرآن کریم بود که کمکم کردند تا از پس این نقشم بربیایم.

آغاز رقابت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با تلاوت 26 قاری جهان

 رقابت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از عصر امروز ساعت 16:30 با تلاوت 26 قاری شرکت کننده در رشته قرائت آغاز شد.

رقابت‌های سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز، ششم خردادماه با رقابت 26 نفر از شرکت‌کنندگان در رشته قرائت تحقیق آغاز شد.

این مسابقات با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز و در ادامه آن به ترتیب و براساس نوبت اجرا، حمیدو احمدو از کشور نیجر به عنوان اولین شرکت‌کننده تلاوت خود را انجام خواهد داد پس از آن نیز الفاتح مفضل الرحیمه حمود از سودان، مامادو عالم باه از گینه، عبدالله مومن از بلغارستان، خورخه اسکیل دیاز از آرژانتین، ابوصالح موسی از بنگلادش، نماینده کشور چین، سیسه مدون از سنگال، حاج محروف بن حاج چوچو از برونئی دارالسلام، محمد یوسف پاتل از انگلیس، اول یحیی محمد از غنا و الیاس صابروف از روسیه به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

در ادامه برنامه‌های امروز و تا قبل از اذان مغرب، به ترتیب گروه مدیحه‌سرایی از استان خراسان رضوی به اجرای برنامه خواهند پرداخت و پس از آن نیز مصطفی طاهری از کشور استرالیا، حامد علی قونی عیسی از چاد، معمر موریس از مونته نگرو، محمد منصف بن انصار از سریلانکا، عبدالواحد محمد الرئوف الامولهی از تونس، عثمان جا از مالی، عمار خراط از سوریه، محمود محمد یوسف ابراهیم از مصر، احمد حسین بلال از افغانستان، محمد رمضانی عیدی بینده از تانزانیا، محمد علی امهز از لبنان برای تلاوت به روی سن خواهند رفت.

در ادامه برنامه‌های روز نخست سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، جواد پناهی، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید می‌پردازد و پس از آن نیز حسن خانچی به اجرای برنامه ابتهال‌خوانی خواهد پرداخت.

همچنین اذان روز اول مسابقات به صورت زنده توسط هاشم روغنی، قاری بین‌المللی کشورمان اجرا خواهد شد و پس از آن بخش دوم مسابقات در روز نخست با اجرای سعید رضا حسینی از کشور هلند آغاز خواهد شد و در ادامه نیز الکین حسن‌اف از آذربایجان و فوزی هاما از تایلند آخرین قاریانی هستند که به تلاوت قرآن خواهد پرداخت.

14 حافظ برتر طرح ملی تربیت حافظان با حضور وزیر ارشاد تجلیل می شوند

دبیرستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه  گفت: در اولین روز سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از حافظان نخبه طرح تربیت حافظان قرآن با حضور وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام سید محمدکاظم موسوی متقی اظهار کرد: دو سال از شروع طرح تربیت حافظان قرآن می گذرد، و کسانی که در این طرح ثبت نام می‌کنند تقریبا در طول یک سال باید یک تا سه جزء قرآن را حفظ کنند.

وی افزود: البته در این بین افرادی نخبه ای را هم داشتیم  که توانستند بیشتر از سه جزء حفظ کنند، به عنوان مثال دخترخانم 11 ساله ای 14 جزء را در این دو سال حفظ کرده است که جزء حافظان نخبه ما قرار می گیرند.

دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه ادامه داد: 50 نفر را مورد شناسایی قرار دادیم و 14 نفر از حافظان برتر که دارای اولویت بالاتری بودند در برنامه امشب مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: نحوه اولویت بندی این افراد بر اساس سن افراد 12 تا 18 سال و کسانی هم که در طول این دوسال و با شرکت در این طرح توانستند قرآن را حفظ کنند تقدیر می‌شوند.

موسوی متقی در پایان طرح تربیت حافظان قران را موفق خواند و افزود: تا به امروز 545 هزار نفر در این طرح ثبت نام  کرده‌اند البته عده ای ریزش داشتند ولی در مجموع می توانیم افتخار کنیم که بالغ بر 300 هزار نفر در طرح تربیت به صورت فعال مشغول حفظ قرآن هستند.

پنجمین همایش تجلیل از بانوان قرآنی فردا برگزار می‌شود

همزمان با دومین روز از سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی در 12 عرصه برگزار می‌شود.

معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف وامور خیریه اظهار کرد: پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی از ساعت 9 تا 13 فردا چهارشنبه، هفتم ‌خردادماه همزمان با دومین روز از سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که همایش بانوان فعال قرآنی طی سال‌های گذشته بسیار موفق بود، عنوان کرد: طی چهار دوره گذشته که این همایش برگزار شد، چهره‌های قرآنی زیادی از میان بانوان فعال قرآنی به جامعه معرفی شدند که امیدواریم این روند از این پس نیز با موفقیت و به خوبی دنیال شود.

وی درباره اهداف برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی گفت: شناسایی و تقویت روحیه نوآوری در رشته‌های قرآنی و تجلیل از تفکرات و روش‌های برتر بانوان قرآنی در مناطق مختلف کشور و معرفی و تجلیل بانوان قرآنی از جمله اهدافی است که در برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی دنبال می‌شود.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طی تعاملاتی که با تمامی موسسات و مراکز قرآنی کشور داشته‌ایم در پنجمین همایش بانوان فعال قرآنی بیش از دو هزار نفر از نخبگان و فرهیختگان قرآنی که منشأ خیر و برکات زیادی در جامعه بوده‌اند حضور پیدا می‌کنند و همچنین در این مراسم از 14 بانوی فعال قرآنی تجلیل می‌شود.

وی عنوان کرد: 12 بانوی فعال قرآنی در 14 عرصه در این همایش تجلیل می‌شوند

فرزانه درباره 12 عرصه‌ای که بانوان قرآنی در این عرصه‌ها شناسایی شده و به جامعه معرفی می‌شوند، گفت: «ایثارگری و فداکاری»، «حفظ قرآن»، «داوری قرآن»، «پژوهش‌های قرآنی»، «آموزش‌های قرآنی»، «تبلیغ و ترویج قرآن»، «مدیریت قرآنی»، «فعالیت‌های هنری قرآنی»، «نرم‌افزار قرآنی»، «خانواده قرآنی»، «دارندگان رتبه‌های قرآنی» و «واقف قرآنی» از جمله عرصه‌هایی هستند که بانوان فعال قرآنی در آنها شناسایی شده و تجلیل می‌شوند.

فرزانه ادامه داد: پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی صبح فردا با سخنرانی آیت الله محمدی ری شهری، رئیس دانشگاه علوم حدیث و حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.

اجرای طرح ملی ختم قرآن کریم

به مناسبت سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم طرح ملی ختم قرآن کریم اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این طرح و اهدای ثواب قرائت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) عدد 31 را به سامانه 10000114114 ارسال کنند.

سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از پنجم تا دوازدهم خردادماه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

اسامی برگزیدگان طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم اعلام شد

همزمان با دومین شب از سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مراسم تجلیل از حافظان نخبه و برتر طرح تربیت حافظان قرآن در سال 92 برگزار و از 14 برگزیده برتر این طرح تجلیل شد.

در این مراسم مهسا صادقیان‌فر (خوزستان) 9 ساله حافظ 10 جزء، فائزه تکیه (قم)، 27 ساله، حفظ کل، نرگس بیگی‌پور (یزد) 36 ساله 17 جزء، نرگس فرجی (کردستان)، 9 ساله، 13 جزء، امیر حسین جاوید (مرکزی)، 12 ساله، 15 جزء، کوثر اصلانی (خراسان رضوی)، 11 ساله، 11 جزء، فاطمه حامدی (خراسان رضوی)، 11 ساله، 11 جزء، مریم فولادی (کردستان)، 10 ساله، 11 جزء، سعیده یزدانی (خراسان شمالی)، 19 ساله، 26 جزء، طیبه ربیعی (مرکزی)، 26 سال، 18 جزء، وجیهه رضایی کماسی (گلستان)، 30 ساله، 10 جزء، مرضیه زینلی (خراسان جنوبی)، 21 ساله، 14 جزء، حسن بنی اسد (خوزستان)، 15 ساله، 12 جزء، فائزه جهان آبادی (قم)، 27 ساله، 13 جزء تقدیر شدند.

سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور نمایندگان بیش از 70 کشور جهان فردا گشایش می یابد

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ، 5 خرداد ماه ساعت 17 و با حضور مسئولان کشوری، لشکری، علما، فرهیختگان، و نخبگان قرآنی و نمایندگان بیش از 70 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین «علی محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تبیین جایگاه این رویداد عظیم قرآنی در جهان اسلام اظهار داشت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی جمهوری اسلامی است که به برکت قرآن، امام، انقلاب اسلامی و خون شهدا و عنایات و توجهات خاص مقام معظم رهبری هر ساله برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها در بین کشورهای اسلامی موفق شده است، یکی از جامع‌ترین و موفق‌ترین مسابقات بین المللی قرآن کریم را در جهان اسلام برگزار کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویدادقرآنی جهان اسلام در دو رشته (حفظ و قرائت) همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم (ص) با حضور مسئولان لشگری و کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علماء، قرآن پژوهان، نخبگان و فرهیختگان قرآنی و شرکت کنندگان بیش از 70 کشور جهان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: این دوره از مسابقات از ششم تا 12 خرداد برگزار خواهد شد و ان شاءالله به یاری خداوند متعال در روز 13 خرداد بزرگترین رویداد جهان اسلام با دیدار متسابقین، حافظان، قاریان و دست اندرکاران مسابقات قرآنی با مقام معظم رهبری پایان خواهد یافت.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت: مسابقات بین‌المللی قرآن نیاز به تبلیغات گسترده دارد

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به این‌که لازم است با مشارکت همه نهادها نسبت به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده‌ای صورت گیرد، گفت: باید شاهد شور و هیجان مردم در مسابقات بین‌المللی قرآن باشیم.

لاله افتخاری، نماینده تهران و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این مطلب که مبنای فرهنگ و فعالیت ما قرآن است، خاطرنشان کرد: هر چه با قرآن آشنا شویم و به آن عمل کنیم سبک زندگی ما اصلاح شده و به سبک زندگی اسلامی نزدیک‌تر می‌شود.

 وی با اشاره به این‌که توسل به قرآن، نظم، تعهد کاری، اخلاق و سعه صدر را در سیاست خارجی بهبود می‌بخشد، گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده باید در کنار تمامی فعالیت‌های اقتصادی، پیوست‌های فرهنگی نیز بر پایه قرآن و عترت تهیه شود.

 نماینده تهران در ادامه با تاکید بر این‌که روحیه تلاشگری از طریق قرآن به دست می‌آید، بیان داشت: برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فضای معنوی ویژه‌ای را در کشور ایجاد می‌کند و در روحیه افراد جامعه و همچنین در هدایت نوجوانان و جوانان به سوی آموزه‌های قرآنی تاثیر زیادی می‌گذارد.

 وی با اشاره به این‌که باید تبلیغات زیادی در خصوص اطلاع‌رسانی در خصوص مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صورت گیرد، افزود: پخش مستقیم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از شبکه‌های مختلف  صدا و سیما و تبلیغات گسترده ذائقه‌های مردم را در راستای مباحث قرآنی و میل به آموزه‌های اسلامی تغییر می‌دهد.

 وی ادامه داد: باید به قدری از طریق تبلیغات مردم را به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم متوجه کنیم که همان طور که در مسابقات شاهد هورا کشیدن آنها هستیم، نسبت به برگزیدگان قرآنی نیز شاهد شور و هیجان مردم باشیم.

 رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با بیان این مطلب که گوش دادن به قرآن و تلاوت آن ثواب دارد، افزود: بنابراین لازم است رسانه‌ها نیز نسبت به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشند تا مردم نهایت استفاده را از فرصت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ببرند.

به گفته وی، باید در ایام برگزاری مسابقات از طریق قاریان و حافظان نکات فنی تلاوت و شرایط حفظ قرآن در اختیار مردم قرار بگیرد.

 وی به اهمیت برگزاری نشست‌های ویژه بانوان در کنار برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و بیان داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید مسابقات ویژه بانوان در بخش‌های پژوهش، داستان‌نویسی و داوری در بخش مسابقات بین‌المللی قرآن کریم داشته باشیم.

 وی ادامه داد: باید در صورت تایید سازمان اوقاف و امور خیریه مسابقات ویژه بانوان در طول برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در زمینه‌هایی که مشکل شرعی وجود ندارد، انجام شود.

 وی با اشاره به این‌که شورای توسعه فرهنگ قرآن باید با قدرت و منظم جلسات خود را برگزار کند، افزود: لازم است اعضای کمیسیون‌های مرتبط مجلس و وزیر علوم و تحقیقات و وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارشاد نیز در این جلسات حضور داشته باشند و کمیسیون‌های مرتبط در شورا نیز فعالیت‌های خود را افزایش دهد.

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فضای مفرحی برای جامعه ایجاد می‌کند

نماینده کرمان با اشاره به این‌که حضور قاریان و حافظان بین‌المللی قرآن کریم به دنیا نشان می دهد سمت و سوی حرکت جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و بین‌المللی بر مبنای آموزه های قرآن است، افزود: با برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فضای مفرح و دلچسبی در جامعه ایجاد می شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین موسی غضنفرآبادی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که اهمیت دادن به مباحث قرآنی خیر و برکت برای نظام و ملت ایران در پی دارد، خاطرنشان کرد: برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن تهمت‌ها و حرف‌های دروغ وهابیت و سعودی ها علیه ایران را از بین می برد.

 وی با اشاره به این‌که برپایی مسابقات بین‌المللی به جهان اسلام ثابت می کند که ایران با محوریت قرآن حرکت می‌کند، افزود: قاریان و حافظانی که در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت می کنند خود مبلغان خوبی برای اسلام در کشورشان هستند.

 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این‌که با برپایی مسابقات قرآن به طور قطع توجه و نگاه ملت‌ها و جهان اسلام به مردم ایران بهتر خواهد شد، افزود: این مسابقات و اهتمام جمهوری اسلامی ایران به برپایی آن نقش سوء معاندان علیه جمهوری اسلامی را خنثی می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد هر ساله مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گسترده‌تر و پرشکوه‌تر از سال های قبل برپا شود.

 نماینده کرمان با اشاره به این‌که مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روش و الگوهای مشخصی را در راستای حرکت به سمت سبک زندگی ایرانی و اسلامی ارائه می‌کند، بیان داشت: برگزاری هر ساله مسابقات بین‌المللی قرآن، بها دادن به قرآن را در نزد ملت ایران نشان می دهد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به این‌که نسبت به برپایی مسابقات قرآن کریم و همچنین سایر فعالیت های قرآنی از هرگونه هزینه ای دریغ نکنیم، بیان داشت: باید انعکاس خبری خوبی نسبت به برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جامعه صورت گیرد.

 عضو فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به این‌که با برپایی مسابقات قرآن فضای دلچسب و مطبوعی در جامعه ایجاد می شود، گفت: همین فضا مردم را وادار به حرکت به سمت و سوی مفاهیم و آموزه های قرآن کریم می‌کند.

 وی اضافه کرد: وقتی مردم حضور قاریان و حافظان جهان اسلام را در ایران می‌بینند خود به خود زمینه توجه آنها به ویژه نسل جوان و نوجوان به قرآن بیش از پیش فراهم می شود.

 وی ادامه داد: از دیگر برکات قرآن کریم این است که شرکت کنندگان هم تلاش می‌کنند تاچنین مسابقاتی را در کشور خودشان برپا کنند.

 وی با اشاره به این‌که دولت و مجلس در اختصاص اعتبارات خود به مباحث قرآنی تلاش کرده‌اند، افزود: هر چه نسبت به موضوعات و مباحث قرآنی هزینه کنیم باز هم کم است.

طباطبایی: موفقیت زنان در عرصه‌های قرآنی بر روح و جان جامعه تأثیرگذار است

طاهره سادات طباطبایی استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های بانوان گفت: این حمایت باعث می‌شود تا موفقیت زنان در عرصه فعالیت‌های قرآنی بر روح و جان جامعه هم تأثیرگذار باشد.

طاهره سادات طباطبایی اظهار کرد: از نظر آفرینش خداوند تبارک و تعالی زن و مرد را با تفاوت‌هایی آفریده است که زن تلاوت بیان و تأثیرگذاری قوی‌‌تر نسبت به مرد دارد، لذا پرورش این توانایی‌ها باعث می‌شود زنان در فرآیند پرفراز و نشیب زندگی و جامعه موفق‌تر باشند و این عاملی تأثیرگذار و مثبت بر روی فرزندان و خانواده خواهد بود.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزاری این نوع همایش‌ها را در ارتقاء فرهنگ عمومی بسیار تأثیرگذار دانست و اعلام کرد: انتخاب بانوان در این همایش، خودباوری و اعتماد از دست رفته و خدشه‌دار شده بانوان را به آن‌ها بر می‌گرداند و از طرفی هم باعث می‌شود زنان با مسئولیت خطیر خود در جامعه آشنا شوند.

طباطبایی در پایان افزود: معرفی بانوان قرآنی نمونه باعث ایجاد الگو در جامعه خواهد شد؛ چرا که این زنان نمونه علاوه بر تلاش و فعالیت در پرورش فرزندان و خانواده‌های خود در جامعه هم حضور فعال دارند و برگزاری چنین همایش‌هایی باعث معرفی این بانوان به جامعه خواهد بود.

امینی: تمام برکات زندگی‌ام از قرآن است

صدیقه امینی برگزیده چهارمین همایش تجلیل از بانوان نمونه قرآنی بر نقش قرآن به عنوان یک منبع غنی فرهنگی و معنوی در پرورش و تربیت کودکان تأکید کرد.

کریم صدیقه امینی مادر دو فرزند حافظ و نخبه قرآنی اظهار کرد: خداوند را به خاطر این فضل الهی شاکرم و در تمام دوران تربیت بچه‌ها برخدا و ائمه‌اطهار توکل داشته و تمام تلاش خود را کرده‌ام تا فرزندانم در راه قرآن و اهل بیت قدم بردارند.

وی عنوان کرد: در دوران بارداری به تلاوت قرآن گوش می‌دادم و از زمان کودکی فرزندانم را همراه خود به مجالس و کلاس‌های قرآنی می‌بردم و در حین این‌که خودم تلاوت می‌کردم، فرزندانم هم علاقه‌مند شدند و از سن 7 سالگی با شور و اشتیاق به روخوانی و قرائت قرآن گرایش پیدا کردند و در ابتدا هم از جزء 30 قرآن شروع به حفظ کردند که البته تشویق‌های پدرشان هم نقش به سزایی داشت.

وی ادامه داد: در تمام این سال‌ها از خداوند مدد خواستم و چون خودم داور و مدرس قرآنی بودم ولی زمانی که اشتیاق فرزندانم را در فراگیری قرآن مشاهده کردم از حجم فعالیت‌هایم اندکی کاستم تا علاوه بر انجام وظیفه مادی و تأمین نیازهای مادی و عاطفی فرزندانم به پرورش قرانی که نیاز روحی فرزندان است بیشتر توجه کنم.

امینی با تأکید بر نقش و جایگاه بانوان بیان کرد: بانوان باید با برنامه‌ریزی در کارهای منزل در زمینه‌های فرهنگی و قرآنی هم فعال باشند و البته تا امروز رشد چشمگیری را شاهد هستیم.

وی ادامه داد من به عنوان فردی که 28 سال سابقه تدریس قرآن دارم امروز خیلی خوشحالم که در حوزه علمیه بنت‌الهدی که طلاب خارجی را پرورش می‌‌دهد مشغول به تدریسم و چون این‌ها سفیران خارجی ما در دنیا هستند و تمام برکات مادی و معنوی موفقیت‌های زندگی‌ام را از قبل و برکات آن می‌دانم.

کوچک زاده: رفتار قرآنی ملت ایران عامل دشمنی ابرقدرت‌ها با ما است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی را خنثی می‌کند، گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ثابت می‌کند که قرآن نه تنها در ایران جایگاه والایی دارد، بلکه در مدیریت جامعه نیز قرآن و دستورات آسمانی آن نقشی مهم و اساسی ایفا می‌کند.

مهدی کوچک زاده، نماینده تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این مطلب که دشمنی‌های زیادی با ملت ایران صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: دشمنان اینگونه وانمود می‌کنند که ایرانیان قرآن تحریف شده دارند و یا این‌که به دستورات قرآنی هستند.

وی افزود: بنابراین برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش‌های مختلف حفظ و قرائت از جمله اقداماتی است که اینگونه تبلیغات نابخردانه را خنثی می‌کند.

نماینده تهران با اشاره به این‌که مسابقات بین‌المللی قرآن به دنیا نشان می‌دهد قرآن در ایران جایگاه والایی دارد، افزود: این مسابقات نه تنها در زمینه قرائت، روخوانی و حفظ قرآن کریم، قرآن محوری ملت ایران را ثابت می‌کند بلکه نشان می‌دهد که در زمینه مدیریت جامعه قرآن و دستورات کتاب آسمانی نقش اساسی ایفا می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با تاکید بر این‌که باید برای مسئولان دستگاه دیپلماسی و دیگر مسئولان موضوعات قرآنی الگو و سرمشق باشد، بیان داشت: همه مسئولان امور داخلی و سیاست خارجی باید این آیه شریفه قرآن کریم را که می‌فرماید دشمنان اسلام از شما راضی نمی‌شوند تا این‌که شما از دین‌تان برگردید، در مباحث مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای، اقتصاد مقاومتی و سایر مباحث داخلی و بین‌المللی مقابل چشمان خود قرار دهند.

 کوچک زاده افزود: مسئولان باید بدانند دشمنان انقلاب و ملت ایران دشمنی‌شان با قرآن است.

 وی با تاکید بر این‌که پایبندی ملت ایران به قرآن و دین اسلام دشمنی‌ها و تحریم‌های بین‌المللی را علیه ما در پی داشته است، افزود: تحریم‌ها و دشمنی‌ها علیه ما به خاطر بهانه‌ها و مزخرفاتی از جمله دستیابی ایران به بمب اتم، حقوق بشر و حمایت از تروریسم است.

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس ادامه داد: مشکل دشمنان با انقلاب اسلامی ایران رفتار قرآنی ملت ما است که بعد از انقلاب اسلامی الگوی کشورداری و حکومت‌داری در جمهوری اسلامی شده است.

ضرورت توجه به تفسیر قرآن در همایش‌های بانوان قرآنی

الهام غفاری برگزیده چهارمین همایش تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن کریم، نقش و جایگاه بانوان را در توسعه فعالیت‌های قرآنی حائز اهمیت دانست و گفت: بانوان به عنوان مادران در تربیت قرآنی فرزندان و جامعه قرآنی نقش مهمی دارند و بخش اعظم فعالیت‌های قرآنی بر دوش بانوان است.

الهام غفاری در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که بر حفظ قرآن تأکید دارند، بانوان در این حوزه بسیار فعال بوده و در حوزه‌های دیگر اعم از قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن نیز فعالیت داشته‌اند اما کمتر به مقوله تفسیر قرآن پرداخته شده است که برگزاری چنین همایش‌هایی و انتخاب برگزیدگان بانوان می‌تواند این حوزه را هم پویاتر کند.

وی که در دومین سال همایش تجلیل از بانوان هم به عنوان مجری حضور داشته است، تصریح کرد: در این همایش شاهد حضور پرشور قرآنی و شوق بانوان بودم و برگزاری چنین همایش‌هایی باعث تشویق برگزیدگان و نخبگان قرآنی می‌شود و بسیار تأثیرگذار هم خواهد بود.

غفاری ضمن قدردانی از فعالیت‌های دبیر این همایش بیان کرد: باید کسانی که به عنوان نخبه در این حوزه برگزیده می‌شوند به کار گرفته شوند، چون محرک خوبی برای بانوان دیگر خواهند شد.

غفاری در پایان نقش بانوان را در تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، پویا و فعال دانست که این تحرک و پویایی باعث می‌شود گام‌های جدی‌تری در این حوزه برداشته شود، امروز بانوان گوی سبقت را از برادران ربوده‌اند که به حق این گونه هم باید باشد، چون بانوان نقش تربیتی و عاطفی در جامعه دارند که باید در این عرصه هم پیشتاز باشند.

کارگاههای روانشناسی و مشاوره در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود

کلاس‌های سلامت و بهداشت روانی در حاشیه  سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.

مسئول کارگروه آموزش سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اعلام این خبر تصریح کرد: به منظور آگاه سازی افکار و روشنگری پیرامون مباحث اجتماعی به ویژه در ایام مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، کلاس‌های روانشناسی و مشاوره در روزهای ششم و هشتم خرداد ماه در تالار‌های جنبی سالن اجلاس سران برگزار می‌کند.

به گفته زمان نامیان این کارگاه‌ها روزهای ششم و هشتم خرداد ماه از ساعت 15 تا 20 با حضور دکتر غلامعلی افروز و شفیع آبادی از اساتید و چهره‌های ماندگار در روانشناسی و مشاوره در تالارهای جنبی سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

یک برگزیده: نیازمند توسعه اخلاق قرآنی هستیم

برگزیده سومین همایش بانوان فعال قرآنی گفت: برای اینکه فرهنگ قرآنی به یک جریان الگو ساز در جامعه تبدیل شود باید و از حالت تخصصی خود خارج شود و در سطح گسترده‌تری مطرح شود تا بر اکثریت جامعه اثرگذار باشد.

معصومه آکاهی اظهار کرد: نقش و جایگاه بانوان به خاطر نقش و مسئولیت تربیتی در جامعه بسیار پررنگ است و بانوان علاوه بر ایفای نقش مادری می‌توانند به عنوان یک معلم اثرگذار باشند.

برگزیده سال 91 همایش بانوان قرآنی عنوان کرد: تأثیربرگزاری این همایش‌ها دلگرم کننده است ولی تا زمانی که در یک محیط خاص و مخاطب خاص مطرح می‌شود نمی‌توان انتظار ایجاد الگو در جامعه را داشته باشیم.

وی ادامه داد: به نظر من برای این‌که این همایش‌ها جامعه و جوانان را مخاطب‌ قرار دهد در یک فضا و جامعه گسترده‌تری برگزار شود.

وی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی را خوب ارزیابی کرد و افزود: فعالیت‌های گسترده‌ای در این عرصه در حال انجام است اما مهمتر از آن چیزی که باید نمود بیشتری پیدا کند گسترش رفتار و اخلاق در جامعه قرآنی است.

آکاهی به این نکته اشاره کرد: که امروزه این فعالیت‌ها به سمت حرفه‌‌ای‌گری پیش می‌رود و از جذابیت‌های سنتی که در زمان قدیم وجود داشته فاصله گرفته است.

وی در پایان گفت: نیاز امروز جامعه این است که بار معنوی این فعالیت‌ها گسترش یابد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد امروزه توقع این است که حافظ قرآن بر کمیت و کیفیت خانواده و اطرافیان خود اثرگذار باشد تا بتوانند به عنوان یک جریان الگوساز در جامعه مطرح شود.

سرمایه گذاری برای قرآنی شدن بانوان، ترویج این آموزه ها در جامعه است

مسئول کارگروه ارزیابی و انتخاب پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی گفت: سرمایه‌گذاری برای قرآنی شدن جامعه بانوان، موجب ترویج این آموزه ها به دیگر قشرهای جامعه است.

حامده نکوفال، مسئول کارگروه ارزیابی و انتخاب پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این همایش شناسایی و تجلیل از بانوان قرآنی در عرصه‌های مختلف قرآنی، در زمینه‌های تخصصی قرائت، حفظ و همچنین در زمینه‌هایی چون آثار هنری و ورزش است که دارای روح و شخصیت قرآنی هستند.

وی عنوان کرد: تجلیل از بانوان قرآنی، موجب ایجاد انگیزه و تقویت آن در افزایش فعالیت‌های قرآنی خواهد شد، زیرا برگزاری چنین همایش‌هایی باعث پر شدن خلأ هایی می‌شود که امروز در جامعه شاهد آن هستیم..

نکوفال با بیان این‌که تجلیل و تشویق تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه در میان بانوان خواهد داشت، گفت: تجلیل از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی اعم از کارگردانان، تهیه کنندگان و کسانی که در حوزه های نرم افزاری قرآن فعال هستند، باعث ایجاد تقویت انگیزه خواهد شد.

مسئول کارگروه ارزیابی و انتخاب پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی با یادآوری اینکه یکی از نیازهای قرآنی بانوان در جامعه امروز ایجاد زمینه‌ها و بسترهایی است که استعدادهای بانوان در این زمینه شکوفا شود، افزود: باید برنامه‌ریزی اختصاصی با توجه به اقتضائات بانوان در این زمینه صورت گیرد و با توجه به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری، تشکیل تشکل‌های فراسازمانی و فرادولتی در حوزه بانوان به خصوص در زمینه قرآنی، انسجام بخش فعالیت بانوان خواهد بود.

نکوفال در پایان گفت: با توجه به این‌که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و از جهتی تربیت کننده نیم دیگر جامعه نیز هستند، هر چه سرمایه‌گذاری بیشتری در قرآنی کردن مادران جامعه صورت گیرد، موجب تسری این آموزه ها به دیگر افراد جامعه نیز خواهد شد.

سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با سخنرانی رئیس قوه قضاییه عصر امروز  گشایش می یابد

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور مسئولان کشوری، لشکری، علما، فرهیختگان، و نخبگان قرآنی و نمایندگان بیش از 70 کشور جهان وبا سخنرانی رئیس قوه قضاییه  در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین «علی محمدی» نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تبیین جایگاه این رویداد عظیم قرآنی در جهان اسلام اظهار داشت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی جمهوری اسلامی است که به برکت قرآن، امام، انقلاب اسلامی و خون شهدا و عنایات و توجهات خاص مقام معظم رهبری هر ساله برگزار شده و جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها در بین کشورهای اسلامی موفق شده است، یکی از جامع‌ترین وموفق‌ترین مسابقات بین المللی قرآن کریم را در جهان اسلام برگزار کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویدادقرآنی جهان اسلام در دو رشته (حفظ و قرائت) همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) با حضور مسئولان لشگری و کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علماء، قرآن پژوهان، نخبگان و فرهیختگان قرآنی و شرکت کنندگان بیش از 70 کشور جهان وبا سخنرانی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه  در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: این دوره از مسابقات از ششم تا 12 خرداد برگزار خواهد شد و ان شاءالله به یاری خداوند متعال در روز 13 خرداد بزرگترین رویداد جهان اسلام با دیدار متسابقین، حافظان، قاریان و دست اندرکاران مسابقات قرآنی با مقام معظم رهبری پایان خواهد یافت.

موسوی: سه خیمه معرفت در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برپا می شود

مسئول کمیته فرهنگی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از برپایی سه خیمه معرفت ویژه خواهران، برادران و کودکان در حاشیه سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن اجلاس سران خبرداد.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی متقی، مسئول کمیته فرهنگی این دوره از مسابقات با بیان این‌که ستاد برگزاری این مسابقات برای اجرای بهتر این مسابقات، با ایجاد کمیته‌هایی هر بخش از امور را مدیریت و اجرا می‌کند، اظهارداشت: از سال 89، کمیته فرهنگی نیز در کنار دیگر کمیته‌های اجرایی ستاد برگزاری مسابقات با هدف افزایش اثرگذاری فرهنگی این مسابقات و اجرای برنامه‌های فرهنگی ایجاد شد.

وی با بیان این‌که برنامه‌های فرهنگی همواره در مسابقات بین‌المللی قرآن جایگاه ویژه ای داشته است اما با تشکیل کمیته فرهنگی از سال 89، این امور منسجم‌تر شده است، گفت: طی چند سال اخیر کمیته فرهنگی تنها محصور به تهیه و توزیع محصولات فرهنگی شده بود اما در سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی رویکرد جدیدی را در این کمیته در پیش گرفته ایم.

موسوی با بیان این‌که هدف کمیته فرهنگی بهره مندی عموم مردم از برکات برگزاری مسابقات قرآنی کشور است، افزود: امسال برای نخستین بار در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، خیمه‌های معرفت که از طرح‌های مورد استقبال سازمان اوقاف از سوی مردم در امامزادگان است، را برپا خواهیم کرد.

مسئول کمیته فرهنگی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به این‌که خیمه‌های معرفت بصورت جداگانه برای خواهران و برادران طرح ریزی شده است، افزود: در این خیمه ها برنامه هایی همچون؛ تربیت کودک براساس سبک زندگی اسلامی، پاسخگویی به سوالات شرعی، تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف بویژه وقف مشارکتی و طرح اوراق وقف، تبیلغ دین با بهره گیری از ابزار‌های چند رسانه ای و ... طراحی شده است.

وی ادامه داد: همچنین یک غرفه ویژه کودکان با برنامه‌های متنوع طراحی شده است.

موسوی با اشاره به این‌که برای مدیریت این سه خیمه معرفت روحانیون از قم اعزام شده اند، گفت: کمیته فرهنگی همچنین محصولات فرهنگی و تبلیغی را نیز ویژه بازدیدهای متسابقان خارجی از مراکزی چون ؛ جماران، باغ موزه دفاع مقدس، برج میلاد و ... آماده کرده است.

مسئول کمیته فرهنگی سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اعلام این‌که امسال محصولات فرهنگی تهیه شده برای مردم حاضر در سالن مسابقات با رویکردی مخاطب محور تهیه و تولید شده است، تصریح کرد: امسال برای هرقشر و متناسب با هرسنی محصولات فرهنگی ویژه مسابقات بین‌المللی قرآن تولید شده است و بطور مثال؛ برای کودکان 5 تا 7 که فاقد سواد هستند، کتاب نقاشی مسابقات، برای 7 تا 12 سال، کتاب داستان مسابقات، برای 13 تا 17 سال مجله باران با رویکرد قرآن و برای 18 سال به بالا نیز سی دی‌های قرآنی شامل بهترین تلاوت ها بصورت mp3 با نگاه مناسبتی تهیه شده است.

وی با بیان این‌که کتابچه‌هایی باتوجه به مناسبت‌های ایام مسابقات همچون مبعث، حلول ماه شعبان، رحلت امام خمینی(ره) و ... تهیه شده است، افزود: برای متسابقان خارجی نیز امسال فلش مموری با لوگو سازمان اوقاف حاوی گزارش کل ادوار مسابقات، سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بصورت PDF در چند زبان تهیه شده است.

موسوی اضافه کرد: سه مجموعه تابلوی نمایشگاهی با موضوع سبک زندگی در قالب‌های؛ شناسایی و شناساندن حرکت تکفیری، سبک زندگی اسلامی ایرانی و حجاب و عفاف تهیه شده است.

مسئول کمیته فرهنگی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این‌که هدف کمیته فرهنگی بر این است تا مسابقات قرآن تنها محصور به سالن نباشد، افزود: قصد داریم با اجرای این برنامه ها عموم مردم حاضر در سالن اجلاس سران از برکات مسابقات بهره مند شوند.

 

 

 

 

رئیس هیئت داوران سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: زبان قرآن، زبان عرب‌ها نیست قاریان و حافظان ما باید زبان قرآن را مثل زبان مادری یاد بگیرند، به این واسطه جمله‌ها را نیز به خوبی می‌فهمند و درک می‌کنند آشنایی با ادبیات قرآن باعث درک بهتر زبان قرآن و خود قرآن می‌شود.

عبدالرسول عبایی درباره جایگاه مسابقات بین‌المللی قرآن در برنامه‌های فرهنگی کشور و جهان اسلام گفت: دعوت از حافظان و قاریان برتر اولین کاری است که در مسابقات مختلف قرآنی صورت می‌گیرد این‌که شرکت‌کنندگان اعم از قاری و حافظ هر یک با فرهنگ متفاوت در قالب یک خانواده قرآنی و با یک هدف مشترک گرد هم می‌آیند نه تنها سبب همدلی و یکرنگی هرچه بیشتر آنها با یکدیگر می‌شود، بلکه باعث تبادل تجربیات قرآنی‌شان می‌شود که بسیار مفید و موثر خواهد بود.

وی افزود: همین کیفیت در مسابقات بین‌المللی به مراتب بیشتر است در آن شرایط متسابقین نه تنها از خانواده‌ها و فرهنگ‌های مختلف که از ملیت‌ها و مذاهب دیگر در مسابقات شرکت می‌کنند، در شرایطی که تبلیغات بسیار منفی راجع به اسلام و کشور ایران شنیده‌اند، تنها به واسطه قرآن، به نام قرآن و برای قرآن پا به این کشور می‌گذارند و یک جمع قرآنی با حضور ملیت‌های مختلف تشکیل می‌دهند در چنین شرایطی تنها رفتار و برخورد ما می‌تواند آنها را مجاب کند که آنچه شنیده‌اند دروغ بوده یا خیر از همین رو مسابقات بین‌المللی قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که به دلیل حضور متسابقین از کشورهای مختلف، تأثیر بالایی می‌تواند داشته باشد بنابراین باید مسئولان مربوطه تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا چنین مسابقه‌ای با این برد وسیع به بهترین شکل برگزار شود.

رئیس هیئت داوران سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این‌که از سال 64 در جریان مسابقات بین‌المللی قرآن هستم ادامه داد: دعوت از داوران خارجی حداقل از سه ماه قبل از برگزاری مسابقات به صورت حساب شده و منظم ترتیب داده می‌شود و سر فرصت از افراد زبده که از اساتید برجسته بین‌المللی جهان اسلام به شمار می‌آیند و  در جامعه خودشان پایگاه علمی دارند برای داوری به طور رسمی دعوت به عمل می‌آید، اما در سطح مسابقات داخلی برای انتخاب هیئت داوران ایران حداقل 2 ماه قبل از آغاز مسابقات اعضای هیئت داوری داخلی را انتخاب ‌می‌کنند تا آنها قبل از برگزاری مسابقات مشورت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند.

عبایی نقش مسابقات را در ارتقای سطح فنی و تکنیکی قاریان، حافظان و جامعه قرآنی کشور بسیار موثر و مهم عنوان کرد و گفت: اینکه هر سال به تعداد قاریان افزوده می‌شود، بر همین موضوع دلالت دارد. به طور کلی مسابقات در هر زمینه ای ایجاد رقابت می‌کند، به ویژه وقتی در حوزه قرآن باشد رقابت سالم و سازنده ایجاد می‌شود، تنها نکته مهم این است که در حوزه آموزش باید بسیار قوی عمل شود به این ترتیب که قاریان و حافظانی تربیت شوند که از نظر کیفی در سطح بالایی قرار داشته باشند و برای شرکت در مسابقات از آمادگی بیشتری برخوردار باشند سپس سازمان اوقاف این قرآنی‌های موفق را شناسایی کند و از آنها برای شرکت در مسابقات دعوت به عمل آورد در صورتی که تدابیری اندیشیده شود که نفرات اول مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف در یک مسابقه نهایی با یکدیگر رقابت کنند، قطعا نتایج بسیار بهتری دربرخواهد داشت.

وی افزود: متأسفانه در جامعه ما قاریان و حافظان پس از برگزاری مسابقات و کسب مقام برتر با مسابقات خداحافظی می‌کنند و از صحنه رقابت فاصله می‌گیرند باید اقداماتی صورت گیرد تا نفرات برتر از کشورهای مختلف نیز با یکدیگر مسابقاتی داشته باشند تا سطح آنها در همان حد برتر حفظ شود و در عین حال همواره در جریان مسابقات باشند.

رئیس هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه زبان ما به زبان قرآن نزدیک است، گفت: یکی از ارکان و قواعد موجود در رشته‌های قرآنی وقف و ابتدا است فهم این قاعده فقط از طریق علائم برای قاری مقدور است اگر قاری و حافظ روی این قسمت‌ها دقت کند و آنها را به طور علمی یاد بگیرد نه تنها سبب فهم بالاتر او می‌شود که نسبت به قرآن انس بیشتری نیز پیدا می‌کنند این زبان قرآن است، زبان عرب‌ها نیست قاریان و حافظان ما باید زبان قرآن را مثل زبان مادری یاد بگیرند، آن وقت است که قرآن اثربخش می‌شود. به این واسطه جمله‌ها را به خوبی می‌فهمند و حتی ارتباط شان با خدا نیز بهتر می‌شود. اگر من زبان قرآن را ندانم قاعدتا نمی توانم از آن متن لذت ببرم آشنایی با ادبیات قرآن باعث درک بهتر زبان قرآن و خود قرآن می‌شود.

50 شبکه رادیویی و تلویزیونی مسابقات بین المللی قرآن را پوشش خبری می دهند

مسئول کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور گفت: سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با مشارکت بیش از 50 شبکه رادیویی و تلویزیونی جهان اسلام و شبکه‌های رسانه ملی پوشش داده می شود.

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ، حسن گروسی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و مسئول کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد عالی هماهنگی مسابقات کشور اظهار داشت: بزرگترین رویداد فرهنگی جهان اسلام در حالی امروز در سالن اجلاس سران اسلامی کار خود را آغاز می‌کند که مراسم افتتاحیه از شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین رادیو قرآن عصر امروز بصورت زنده پخش می شود.

وی با بیان این‌که این رویداد فرهنگی با پوشش کامل رسانه‌ای انجام خواهد شد، تأکید کرد: علاوه بر تعدادی از شبکه های رسانه ملی که در طول برگزاری مسابقات، بخشی از برنامه ها را پوشش خواهند داد، بر اساس هماهنگی بعمل آمده با رادیو و تلویزیونی کشورهای اسلامی، سیگنال ماهواره ای پخش این دوره از مسابقات در اختیار این شبکه ها قرار داده شده است و طبق این هماهنگی بیش از 40 شبکه رادیویی و تلویزیونی اتحادیه جهان اسلام پوشش این مسابقه را بر عهده خواهند داشت و همچنین بیش از 10 شبکه داخلی هم این مسئولیت را به عهده گرفته اند.

دبیر شورای معارف سیما تصریح کرد: شبکه های تلویزیونی اشراق، الانوار، بلادی، الغدیر، الفرات، المسار، المسار1، الفرقان، العهد، کربلا، المنار، الایمان و الصراط، فلسطین الیوم و رادیوهای الغدیر، الکوت، المعارف، القرآن کریم، صوت العراق، نور، الرساله، البصائر و نور جهت پخش افتتاحیه و اختتامیه آمادگی خود را اعلام نموده اند.

فرج الله سلحشور: سینمای قرآنی برای پیشرفت نیازمند حمایت است

فرج‌الله سلحشور حمایت از سینمای قرآنی را یکی از پیش شرط‌ها برای پیشرفت این سینما دانست و قصه‌های قرآنی را عبرت‌آموز، خدا محور، مستند و واقعی توصیف کرد.

کارگردان سریال یوسف پیامبر(ع) در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به ساخت فیلم های قرآنی گفت: ساخت سریال یوسف پیامبر(ع) آغاز راهی بود در عرصه سینمای قرآنی که به تولید بیشتر آثار قرآنی منجر شود و امیدوارم با اتمام ساخت فیلم حضرت موسی(ع) سهم دیگری را در سینمای قرآنی ایفاء کنم.

وی ادامه داد: مسئولان سینمایی می‌توانند مهم‌ترین نقش را در احیای دوباره سینمای دینی ایفا کنند، بدین شکل که از آثاری که در این ژانر تولید می‌شود حمایت‌های همه‌جانبه کنند تا فیلمسازان انگیزه لازم را در ساخت فیلم های قرآنی داشته باشند.

سلحشور با اشاره به عبرت آموز بودن قصه های قرآنی گفت: قصه‌های قرآن عبرت‌آموز، خدامحور و مستند و واقعی هستند که باید به فیلمنامه‌نویسی قرآنی با این تعریف نگاه شود. اصولی که خداوند آن را در قرآن بیان کرده باید در نوع نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم‌ها رعایت شود؛ زیرا خداوند قصص قرآنی را برگرفته از واقعیت و غیر از دروغ و هم عبرت‌آموز عنوان می‏کند.

وی با اشاره به سوابق کاری خود در عرصه سینمای مذهبی و قرآنی ادامه داد: من بیش از 30 سال است که در عرصه هنر مذهبی فعالیت دارم و غیر از کارهای مذهبی و ارزشی کار دیگری نکردم و به عنوان یک مسلمان ایرانی و علاقه مند به انقلاب اسلامی، تلاش دارم در عرصه سینمای قرآنی از هیچ تلاشی دریغ نکنم. آثاری مثل  مریم  مقدس، آژانس شیشه‌ای، توبه نصوح، اصحاب کهف، پرواز در شب و... آثار قابل قبولی در سینمای انقلابی و قرآنی ماست و نشان دهنده این است که سینماگر می‌تواند بازدهی خوبی داشته  باشد.

فرج الله سلحشور بیان کرد: فیلم قرآنی یا کامل‌ترین فیلم مذهبی به عقیده من اثری است که نگاه‌ها به ارزش‌ها و مذهب در آن لحاظ شود، البته باید توجه داشت نگاه به ارزش‌ها و مذهب باید از دریچه قرآن و اهل بیت باشد، زیرا اگر فردی با توجه به آگاهی های شخصی به یک موضوع دینی نگاه کند به آن اثر نمی‌توان فیلم قرآنی گفت، بنابراین آنجایی که موضوع مذهب و قرآن پیش می‌آید فیلمساز نمی تواند نظر شخصی خود را در اثر دخیل کند و تنها زمانی می‌تواند نظر شخصی خود را اعمال کند که آن عقیده مطابق مذهب باشد.

کارگردان سریال حضرت موسی(ع) ادامه داد: ما درگذشته هرگاه می‌خواستیم در مورد مذهب سخن بگوییم به بزرگان دین متوسل می‌شدیم و هیچگاه نظر شخصی را در مورد مسائل مذهبی دخیل نمی کردیم فیلمساز نیز زمانی که می‌خواهد در مورد مسائل مذهبی سخن بگوید باید تنها به سخن گفتن اکتفا نکند، بلکه تفسیر نیز در اثرش انجام دهد، البته این تفسیر همانطور که در قبل بدان اشاره شد باید منطبق با اصل مذهب باشد.

سلحشور در پایان خاطرنشان کرد: تصور اشتباهی که از سینمای قرآنی وجود دارد این است که سینمای قرآنی صرفا به روایت زندگی انبیا و معصومان(ع) ختم می‌شود، در صورتی که مفاهیم قرآنی و دینی این قابلیت را دارد که در تمامی گونه‌ها نمود پیدا کند.

فریبا کوثری: سینمای قرآنی باید زبان جهانی داشته باشد

فریبا کوثری بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این‌که سینمای قرآنی باید در راستای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم قرآنی در سطح جهان قدم بردارد، گفت: فیلم‌های قرآنی باید استاندارد جهانی داشته باشد تا با یک زبان جهانی مفهوم قرآنی را منتقل کند.

بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به کیفیت ساخت فیلم‌های قرآنی اظهار داشت:  فیلم قرآنی باید با استانداردهای جهانی ساخته شود چرا که قرآن برای تمام انسان‌ها فرستاده شده است و فیلم‌های قرآنی هم باید برای تمامی مخاطبان جهان ساخته شود تا بتوان با یک زبان جهانی مفهومی قرآنی را به دیگر مخاطبان منتقل کرد.

بازیگر سریال مختارنامه در ادامه با بیان این‌که قرآن، اهدافی را از قصه‌های دنبال می‌کند، گفت: این اهداف بیان واقعیت هایی است که هر کدام دارای فلسفه‌ای خاص است و فیلم سینمایی قرآنی نیز تکه‌ای از واقعیت یا زندگی است بسیاری از قصه‌های قرآن گوشه‌ای از یک حقیقت را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: پیشرفت سینمای قرآنی نیازمند توجه مسئولان است و باید بیشتر از این‌ها از تولیدات سینمایی قرآنی حمایت شود، چون کار با محوریت قصه‌های قرآنی نیازمند بودجه کلان برای تولید است که برآورده کردن آن از عهده بخش خصوصی بر نمی‌آید.

کوثری در ادامه ابراز داشت: فیلم‌هایی که به معنای قرآنی هم توجه کرده‌اند، جزء کارهای قرآنی محسوب می‌شوند، اما نباید از یاد برد که فیلم‌ها یا سریال‌هایی که قصص قرآن را محور قرار داده‌اند به شکل زیباتری بیانگر مفاهیم قرآنی هستند، چون به لحاظ زیبایی‌شناسی، قصص قرآنی در خود زیبایی فراوانی نهفته دارند.

بازیگر فیلم سینمایی دل شکسته  در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید توجه بیشتری به سینمای دینی و قرآنی صورت گیرد تجربه بیانگر این حقیقت بوده که  هر زمان سینما به شکلی جدی به موضوعات ارزشی پرداخته از سوی تماشاگران با استقبال خوبی مواجه شده است، اما متاسفانه باز هم عده‌ای از منتقدان می‌‌گویند که این دسته تولیدات مخاطبان لازم را ندارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون خاطر‌نشان کرد: تصور اشتباهی که از سینمای قرآنی وجود دارد این است که سینمای قرآنی صرفا به روایت زندگی انبیا و معصومان(ع) ختم می‌شود، در صورتی که مفاهیم قرآنی و دینی این قابلیت را دارد که در تمامی گونه‌ها نمود پیدا کند.

وی با ابراز امیدواری به این‌که استفاده از کارشناسان و فیلمسازان متخصص در حوزه قرآنی می‌تواند در پیشرفت این سینما تاثیرگذار باشد، گفت: استفاده از فیلمسازان متخصص در حوزه‌های قرآنی و گرفتن نظرات اساتید حوزه و دانشگاه برای ساخت فیلم‌های قرآنی در نحوه انتقال مفاهیم قرآن به جامعه تاثیرات زیادی دارد بعضی از فیلمسازان ما تخصصی نسبت به مسائل اسلامی، قرآنی و متون دینی ندارند، بنابراین بسیاری از تولیدات خلق شده از کیفیت مناسب بی‌بهره‌اند.

سلیحی: تنها راه مصون ماندن از مشکلات اخلاقی انس با قرآن است

مشاور امور بانوان صداو سیما با تجلیل برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی گفت: تجلیل هر ساله از بانوان باعث ایجاد انگیزه و رقابت در این عرصه شده و فرآیند مثبتی را در جامعه ایجاد می‌کند.

پروین سلیحی، اظهار کرد: فعالیت بانوان در عرصه قرآنی زمینه ساز فعالیت همه اعضای خانواده در این عرصه خواهد شد کسانی که از کودکی شروع به فراگیری قرآن کردند به طور حتم مورد حمایت و تشویق مادران خود قرار گرفته‌اند لذا فعالیت در حوزه حفظ و قرائت قرآن از دوران کودکی بسیار مهم است.

مشاور امور بانوان ‌صداو سیما عنوان کرد برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی بسیار تأثیر‌گذار است، زیرا انگیزش رقابت بین بانوان را افزایش می دهد و باعث الگو سازی در سطح جامعه می‌شود همچنین فعالیت مادران قرآنی باعث علاقه‌مندی و فعالیت فرزندان و کل خانواده خواهد شد، فلذا هر چه قدر حمایت در این حوزه اعم از مادی، معنوی، انگیزشی و تشویقی بیشتر باشد آثار آن چند برابر خواهد بود.

سلیحی با بیان این‌که بانوان در حوزه قرائت و حفظ پیشتاز هستند و این عرصه برای ورود به درک و فهم قرآن در گام نخست قرار می گیرد و باید به این عرصه توجه داشت تا به اصل قضیه که فهم قرآن است دست یافت.

وی گفت: اگر این اتفاق نیفتد و فهم قرآن گسترش پیدا نکند هدف اصلی تحقق نخواهد یافت به همین علت راهی نیست جز این‌که شرایط درک و فهم را برای جامعه بانوان فراهم کرد.

سلیحی چشم انداز فعالیت قرآنی بانوان را خوب ارزیابی کرد اما خاطر نشان کرد باید از لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد زیرا ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم و تنها راه سعادت ما انسان و مصون ماندن از مشکلات اخلاقی انس با قرآن است.

وی افزود: گرچه مراکز آموزش قرآنی در حد قابل قبول هستند ولی باید این فعالیت‌ها گسترش پیدا کند و کسانی که به این حوزه علاقمند هستند شناسایی شوند و تا جایی که امکان دارد مورد حمایت قرار گیرند.

پیش از 1300 نفر از مسوولان، علما و نخبگان قرآنی به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دعوت شد

مسئول کمیته مدعوین سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: در این دوره از مسابقات با دعوت گسترده از مسوولان، علما و جامعه قرآنی شاهد رونق کمی و کیفی حضور مدعوین و میهمانان خواهیم بود.

حمید عسکری سوادجانی با اشاره به برگزاری سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: در راستای برگزاری هر چه با شکوه‌تر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و ترویج فرهنگ قرآنی حضور حداکثری مسئولین کشوری و لشگری، جامعه قرآنی و آحاد مردم قرآن دوست و قرآن پژوه، کمیته مدعوین با بکارگیری تمام توان خود در این دوره از مسابقات حضور یافته و با برنامه‌ریزی‌های مناسب زمینه حضور هر چه بیشتر جامعه هدف را فراهم نموده است.

وی با توجه به تقسیم فعالیت بین کارگروه‌های مختلف افزود: در این کمیته شش کارگروه مسئولین، کارگروه هماهنگی، ایثارگران، نخبگان فرهنگی و قرآنی و گروه مستقل خواهران حضور دارند که برای مدیریت هر کار گروه، فردی با تجربه و علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی منصوب شده است.

مدیر کل موسسات خیریه و امور اجتماعی افزود: اقدامات عملی این کمیته قبل از برگزاری مسابقات و از اردیبهشت ماه آغاز و در این راستا بیش از 1300 کارت دعوت برای مسئولین کشوری و لشگری، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ائمه جمعه و جماعات، نخبگان قرآن و ... ارسال شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی کمیته مدعوین گفت: اقدامات پیش از برگزاری این کمیته در 9 گام اساسی بوده است که مهمترین آنها، جلسات مستمر با کارگروه ها، تعامل سازنده با سایر کمیته‌ها، هماهنگی با استان‌های همجوار، ارسال و پیگیری دعوتنامه‌های رسمی، پیش بینی جانمایی مدعویین و برگزاری جلسات مستمر با موسسات و جوامعه قرآنی بوده است.

عسگری با بیان این‌که این کمیته در حین برگزاری مسابقات و پس از مسابقات نیز فعال خواهد بود گفت: در زمان برگزاری مسابقات این کمیته با سامان دهی مدعوین جهت شرکت در همایش‌ها و جلسات آموزشی و توجیهی نقش موثری خواهد داشت.

همایش بانوان قرآنی انگیزه فعالیت های قرآنی زنان را افزایش می دهد

مسئول کمیته اجرایی برگزاری پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی گفت: برگزاری همایش بانوان قرآنی انگیزه این قشر را برای فعالیت های قرآنی افزایش می دهد.

افسانه لک مسئول کمیته اجرایی پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی با بیان این‌که اگر بخواهیم مشکلات جامعه امروز را تعدیل کنیم باید در مرحله اول بانوان با یکدیگر متحد شوند و از تعالیم قرآنی برای رفع مشکلات خود استفاده کنند و با یادآوری این‌که نقش بانوان در برگزاری این نوع همایش ها بسیار ارزشمند است، اظهارداشت: برگزاری این نوع همایش ها باعث به دست آوردن تجربه های فراوان برای بانوان می شود که ما هم با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شویم و سعی می کنیم، این نقاط ضعف را برطرف کنیم تا عملکرد بهتری را در این عرصه داشته باشیم.

قاری برگزیده ایران: با آمادگی کامل حضور پیدا می‌کنم / دیگر در مسابقات شرکت نخواهم کرد

نماینده ایران در رشته قرائت سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: در مسابقات شیراز قبل از مرحله آخر به شاه چراغ رفتم و از آقا خواستم که کمکم کند و با عنایت اهل بیت(ع) توانستم رتبه اول را با اختلاف نمره خوبی کسب کنم، در مسابقات بین المللی هم به ائمه اطهار(ع) متوسل شده ام.

جعفر فردی درباره حال و هوای روزهای مانده به مسابقات، اظهار داشت: من در 12 دوره مسابقات سراسری کشور شرکت داشته ام که از این 12 دوره 11 دوره به مرحله فینال راه پیدا کرده‌ام، اولین دوره مسابقات کشوری که در آن شرکت داشتم سال 81 در شیراز بود و آخرین دوره هم که در آن شرکت داشتم و رتبه اول را کسب کردم آن هم در شیراز و در سال 92 بود.

 وی بیان داشت: علاوه بر این مسابقات از سال 82 به بعد در مسابقات بین الملی هندوستان، سوریه، تونس، روسیه، لیبی و مالزی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتم که توانستم در هندوستان و روسیه مقام اول را کسب کنم البته در تونس هم اول شدم اما به دلیل این که قاری باید 10 جزء قرآن را حفظ بود و من به دلیل اطلاع نداشتن از این موضوع تنها 5 جزء را حفظ بودم، از مسابقات حذف شدم در مسابقات لیبی نیز توانستم مقام چهارم را کسب کنم.

این قاری بین المللی کشورمان گفت: من امسال نیز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقه قرآن حضور دارم و مسلما از لحاظ تلاوت و از لحاظ شرایط حالی استرس وجود دارد اما از آن جهت که تجربه حضور در مسابقات بین المللی را داشته ام، کمک زیادی خواهد کرد اما از طرفی بار این مسابقه بسیار سنگین خواهد بود زیرا باید بسیار محکم و با آمادگی کامل حضور پیدا کنم.

 فردی بیان داشت: من با توسل به ائمه در این مسابقات قدم خواهم گذاشت و موفقیت آخرم را از ائمه می‌خواهم و پس از این نیز دیگر در مسابقات شرکت نخواهم کرد حتی اگر در این مسابقه نتیجه دلخواهم را کسب نکنم بعد از مسابقات مسلما آرامتر خواهم شد و فعالیت‌های قرآنی ام را بیشتر خواهم کرد.

وی ادامه داد: در مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران تنها در دو دوره عبدالباسط طومارو، قاری برجسته کشور فیلیپین توانست گوی سبقت را از قاریان ایرانی برباید و مقام اولی را از دستان استاد محمد عباسی و رحیم خاکی بگیرد ولی به طور قالب تمام دوره های دیگر قاریان ایرانی بسیار بهتر از قاریان دیگر کشورهای جهان ظاهر شده اند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت مسابقات بین المللی قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: این مسابقات چه مسابقات بین المللی ایران و چه دیگر کشورها همبستگی بین قرآنیان را بیشتر خواهد کرد اما مسابقات ایران یک تفاوت اساسی با مسابقات کشورهای دیگر دارد و آن هم این است که واقعا سیاسی برخورد نمی‌کنند و در آن حق به حق دار می رسد هرچند برای کشورهای دیگر مانند مالزی و اندونزی و لیبی و تونس باعث نارضایتی است زیرا آن ها فکر می کنند حتی اگر ایران هم حقش باشد که رتبه برتر را کسب کند اما نباید هرسال اول شود، در حالی که مسابقه مانند محافل نیست و باید بهترین برگزیده شود هر چند این کسب رتبه هر سال برای یک کشور باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس : باید از  ظرفیت کارآفرینی موقوفات بهره برداری  شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که از ظرفیت کارآفرینی موقوفات باید استفاده شود، گفت: در بخش کشاورزی، صنایع، خدمات حمل و نقل و گردشگری با استفاده از ظرفیت موقوفات می توان زمینه کارآفرینی ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصباحی مقدم در پنجمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع فرهنگی آدینه با بیان این‌که ایران هم اکنون از نظر رده بندی اقتصادی، در جایگاه 17 جهان قرار دارد، اظهار داشت: این رتبه بندی توسط دو نهاد بین المللی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن تعیین و اطلاع رسانی می شود.

نماینده تهران در مجلس  با اشاره به این‌که آمریکا، چین، ژاپن و آلمان در این رتبه بندی به ترتیب اول تا چهارم هستند، افزود: ایران در این رتبه بندی، هفدهم است که نشان دهنده جایگاهی مهم، از لحاظ ابعاد اقتصادی کشور در مقایسه با سایر کشورهاست.

مصباحی مقدم با اعلام این‌که اقتصاد ایران از لحاظ منابع خارجی و بدهی های خارجی هم اکنون در شرایط خوبی است، افزود: ایران هم اکنون هیچ بدهی معوقی ندارد و در مجموع 8 میلیارد دلار بدهی جهانی دارد و 110 میلیارد دلار نیز ذخائر خارجی و ارزی دارد و این رقم بالغ بر 3 برابر نیاز سالانه کشور به منابع ارزی است که البته به دلیل شرایط تحریم این رقم در دسترس نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سطح نخبگی در کشور ایران نسبت به میانگین جهانی دارای وضع مناسبی است، تصریح کرد: ضریب هوشی جوانان و نخبگان ایرانی بالاتر از متوسط جهانی است و این در حالی است که ضریب هوشی چینی ها پایین تر از این حد است اما چین از لحاظ اقتصادی برتر از ایران است و اکنون در جایگاه دوم اقتصاد جهان است و بنا دارد در سال 2020 به اقتصاد اول جهان، مبدل شود.

مصباحی مقدم با بیان این‌که اقتصاد ایران هم اکنون دچار رکود است، افزود: مسائل اقتصادی به گونه‌ای است که اگر امروز اصلاحی صورت گیرد، نتایج آن شش ماه دیگر نمایان خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که از ظرفیت‌های کار آفرینی در موقوفات باید استفاده شود، گفت: کار آفرینی علاوه بر ایجاد شغل برای خود، برای دیگران نیز اشتغال ایجاد خواهد کرد و بواسطه موقوفات باید در زمینه های کشاورزی، صنایع، خدمات حمل و نقل، گردشگری و... در زمینه کارآفرینی استفاده کرد و ایجاد شغل کرد.

فاز دوم فروش اوراق وقف از ماه رمضان آغاز می‌شود

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف از انتشار فاز دوم اوراق وقف طی ماه مبارک رمضان سال جاری، خبر داد و گفت: با اضافه بیمارستان تخصصی سرطان در شیراز افراد هنگام مراجعه به بانک و خرید اوراق می‌توانند یکی از این دو بیمارستان و یا هر دو را برای کمک انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در تشریح وضعیت ساخت بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری از محل فروش اوراق وقف اظهار کرد: این اوراق به مدت یک ماه طی اسفندماه سال گذشته با مجوز بانک مرکزی به فروش رسید و پس از آن متوقف شد، البته کمک‌های مردمی به حساب بانکی بیمارستان ادامه داشت.

وی از انتشار اوراق وقف طی ماه مبارک رمضان سال جاری، خبر داد و گفت: برای ساخت این بیمارستان 234 تخت خوابی 100 میلیارد اعتبار لازم بود که اگر بخواهیم این پروژه را به 500 تختخواب ارتقا دهیم نیاز به 100 میلیارد اعتبار دیگر نیز داریم.

حجت‌الاسلام حاتمی به آغاز ساخت بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری طی خردادماه جاری، اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های مربوط به تجهیز کارگاه صورت گرفته است و شهرداری تهران نیز در زمینه مجوز و عوارض همکاری خوبی با این پروژه داشته است.

وی به افزوده شدن بیمارستان تخصصی سرطان در شیراز از محل فروش اوراق وقف اشاره و عنوان کرد: افراد هنگام مراجعه به بانک و خرید اوراق می‌توانند یکی از این دو بیمارستان و یا هر دو را برای کمک انتخاب کنند.

رئیس سازمان اوقاف: هر طلبه و مبلغ سالانه یک وقف جدید به ثبت برساند

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه پیشنهادی به مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: هر روحانی و مبلغ سالانه با کارهای تبلیغی و ترویجی، مردم را تشویق به ثبت یک  وقف جدید کند .

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در پنجمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه که با حضور آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه ادامه یافت با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در گذشته پیرامون موضوع وقف از مردم اظهار داشت: در آن زمان بیش از 70 درصد مردم سنت حسنه وقف را نمی شناختند، اما امروز با تبلیغات و اطلاع رسانی های صورت گرفته در رسانه ها و صداوسیما، این سنت در میان مردم شناخته شده است، بطوری که در هفته وقف امسال، 500 وقف جدید از سوی مردم به ثبت رسید.

وی ادامه داد: ضعف ها و نقص های خود در سازمان اوقاف را بهتر از هر فرد دیگری می شناسیم و با مدیریت جهادی، در پی رفع این نواقص هستیم.

حجت الاسلام محمدی در پایان به مدیرحوزه های علمیه کشور پیشنهاد داد که هر طلبه و مبلغ حوزه  سالانه با تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف در میان مردم، یک وقف جدید را به ثبت برساند و در حوزه های علمیه، این امر یک امتیاز  برای طلبه ها محسوب شود.

آیت الله بوشهری: حوزه های علمیه آماده همکاری برای ترویج فرهنگ وقف اند

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت شناسایی موقوفات حوزه های علمیه وتلاش برای ایجاد  وقف های جدید از آمادگی حوزه ها برای ترویج وتبلیغ فرهنگ وقف خبر داد.

آیت الله حسینی بوشهری در پنجمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع فرهنگی آدینه اظهار داشت: حقیقتا در دوران مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدی در اوقاف شاهد دوران طلایی توجه به حوزه های علیمه هستیم و ثمرات همکاری دو جانبه این مجموعه ها ملموس و قابل مشاهده است.

وی یکی از راه های نهادینه کردن فرهنگ وقف را تبلیغ دانست و تصریح کرد: مسئولان و مدیران اوقاف در فرصت های مختلف اعم ازسخنرانی ها، همایش ها، مجالس و ... برکات وقف و آثار این سنت حسنه را تشریح کنند و گام بعدی حضور و فعالیت حوزه های علمیه در این زمینه است که بدین منظور پیشنهاد نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بسیار مناسب است و این امر را به مبلغان اعزامی برای ماه مبارک رمضان ابلاغ خواهم کرد.

آیت الله بوشهری ادامه داد: آموزش و پرورش دارای تاثیر وسیعی در کشور است و تاثیر بسیاری در خانواده ها دارد که باید از این ظرفیت در خصوص تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف استفاده کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشوربا بیان این‌که اگر حوزه های علمیه در اولویت قرار گیرد ، قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) نیز در اولویت قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: مبلغ قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع)، روحانیون تربیت شده در حوزه های علمیه هستند که اگر مورد توجه قرار گیرند، این تبلیغ بهتر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه آمادگی دارند تا در جلسات و همایش های واقفان موقوفات حوزه های علمیه را مورد تقدیر و تجلیلی قرار دهند، افزود: روحانیون فعال در اوقاف در زمینه ثبت موقوفات جدید برای حوزه های علمیه و شناسایی موقوفات گذشته حوزه ها تلاش کنند زیرا نمایندگان حوزه های علمیه در اوقاف هستند.

محمدی: هدف گذاری در مسابقات بین المللی قرآن باید برآورده شدن مطالبات مقام معظم رهبری باشد

رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم گفت: مطالبات و خواسته های مقام معظم رهبری در مسابقات بین المللی قرآن باید به عنوان راهبرد اصلی مدنظر ستاد عالی مسابقات قرآن قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در جلسه این ستاد که در آستانه برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با بیان این موضوع که جنس مطالبات مقام معظم رهبری در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن که میهمانان خارجی در آن حضور دارند با مطالبات ایشان در روز اول ماه مبارک رمضان در حضور جامعه قرآنی کشور متفاوت است گفت: ایشان در مسابقات بین المللی قرآن بیشتر بر روی مقولاتی مانند وحدت جهان اسلام، دوری از تکفیر و تعصبات فکری، تمدن اسلامی و... تاکید دارند.

وی متذکر شد: درحالی که در جمع جامعه قرآنی داخلی کشورمان بر مقولاتی مانند سبک زندگی اسلامی، ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و تبدیل جامعه به یک جامعه قرآنی تاکید شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امر خیریه افزود: باید برای مسابقات قرآن اعم از داخلی و بین المللی بر مبنای مطالبات مقام معظم رهبری، یک سند چشم انداز 10 ساله تهیه کنیم تا بر مبنای آن همه فعالیت های قرآنی در کشورمان هدفمند و با برنامه باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که برگزاری باشکوه مسابقات بین المللی قرآن در ایران، یک فرصت ارزشمند برای معرفی چهره واقعی ایران اسلامی به دنیا در میان موج تخریب ها علیه آن است گفت: هر یک از میهمانان خارجی که از کشورهای مختلف دنیا در مسابقات بین المللی قرآن کشورمان حضور می یابند پس از مشاهده امنیت و پیشرفت کشورمان در عرصه های مختلف، می تواند نقش سفیر فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران را ایفا کند و به همین منظور باید ترتیبی اتخاذ شود که ارتباط با میهمانان خارجی پس از بازگشت به کشورشان نیز برقرار باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مقوله فرهنگ در نامگذاری سال 93 گفت: جامعه قرآنی باید نقش برجسته ای در سالی که به نام فرهنگ نامگذاری شده داشته باشد.

دکتر نیکدستی: داوری در مسا بقات بین المللی قرآن بر مبنای عدالت و صداقت است

قاری بین المللی قرآن کشورمان گفت: عدالت و صداقت دو عنصر اولیه در مسابقات بین المللی قرآن در ایران به شمار می آید.

دکتر مسعود نیکد ستی، رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت گفت: در مسابقات بین المللی قرآن در کشورهای مختلف، قاریان ایرانی با وجود این‌که از تلاوت خوبی برخوردارند اما رتبه های خوبی کسب نمی کنند دلیل آن نه به دلیل تلاوت نادرست آنها بلکه به این دلیل است که در آن کشورها موضوعات دیگری نیز دخیل هستند و غالبا بومیان همان کشورها انتخاب می شوند.

نیکدستی درباره تأثیر برگزاری  مسابقات بین المللی قرآن در ارتقاء سطح فنی حفظ و قرائت قاریان گفت: مسابقه و رقابت همواره یک عامل پیشرفت و ترقی به شمار می آید حتی در زمینه درس و تحصیل نیز وقتی فرد احساس می کند یک رقیب دارد تلاش خود را بیشتر می کند.

 وی افزود: خصوصیت مسابقات قرآنی این است که رقابت ناسالمی که در رشته های دیگر وجود دارد در آن به هیچ وجه پیدا نمی شود از همین رو متسابقین وقتی برای شرکت در مسابقات بین المللی انتخاب می شوند آن احساس رقابت سالم در آنها برانگیخته می شود و بالطبع سطح فنی خود را افزایش خواهند داد.

وی با اشاره به این‌که مسابقات بین المللی قرآن کریم، بزرگترین همایش قرآنی کشور و جهان اسلام به شمار می آید؛ درباره تأثیر مسابقات بین المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی کشور گفت: این مسابقات محلی برای بروز و نمایش سرمایه گذاری های چندین ساله قرآنی و استعدادهای جوان قرآنی کشور است.

وی ادامه داد: مسابقات بین المللی قرآن برای هر قاری و حافظ قرآن به نوعی افق دید تلقی می شود تا در طول فعالیت خود بتواند به آن ورود پیدا کند. بنابراین به عنوان یک انگیزه برای شرکت کنندگان به شمار می آید، این در حالی است که اطلاع رسانی صحیح و گسترده آن می تواند سبب جذب افراد بسیاری شود. از همین رو پرداختن به این موضوعات اهمیت این مسابقات را دوچندان می کند.

دندان پزشک نمونه کشور در سال 89  در قیاس مسابقات بین المللی قرآن در کشور ایران با سایر کشورها از جمله مالزی، امارات و ... گفت: تجربه چند ساله ام این است که در سطح قرائت به لحاظ کیفیت، کمیت و اهمیت، در ابتدا کشور ایران و بعد کشور مالزی قرار دارد، حتی به ضرس قاطع می توانم بگویم در این خصوص ایران به مراتب بهتر از مالزی عمل کرده است در سطح داوری نیز ایران در چارچوبی شفاف و قابل وصول برای همه است یعنی اگر تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و ... بررسی می شود به صورت کاملا کاربردی و قابل فهم مورد بررسی قرار می گیرد.

 نیکدستی تصریح کرد: در واقع می توان گفت عدالت و صداقت دو عنصر اولیه در مسابقات بین المللی قرآن در ایران به شمار می آید، در حالی که در کشوری مثل مالزی کاملا شاهد نبود عدالت هستیم.

وی افزود: طی چند سالی که مسابقات بین المللی قرآن را در کشورهای مختلف رصد می کنم متوجه می شوم که قاریان ایرانی با وجود این‌که از تلاوت خوبی برخوردارند اما رتبه های خوبی کسب نمی کنند.

این قاری بین المللی ادامه داد: دلیل آن نه به دلیل تلاوت نادرست آنها بلکه به این دلیل است که در آن کشورها موضوعات دیگری نیز دخیل هستند در سطح اجرایی نیز مسابقات در کشور ما بسیار خوب و منظم برگزار می شود البته شنیده ام که مالزی هم در مراحل اجرایی مسابقات خوب عمل می کند از نظر پوشش رسانه ای، مسابقات بین المللی ایران در رسانه ملی به صورت زنده نمایش داده می شود و علاوه بر آنکه از نقاط امتیاز به شمار می آید و نشان از شفافیت مسابقات دارد که علاقه مندان را در جریان روند مسابقات قرار می دهد و از همین رو باید به مسئولان سازمان اوقاف دست مریزاد گفت.

رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت در پایان خاطرنشان کرد: قاریان و حافظان قرآن باید از آفتی جلوگیری کنند و این‌که آشنایی با قرآن و حفظ یا قرائت آن نباید روزمره گی ایجاد کند و باعث شود از مرحله تدبر و عمل کردن به قرآن فاصله بگیریم بلکه این مسیر یعنی حفظ و قرائت قرآن باید عاملی شود تا در آیات قرآن بیشتر تأمل کنیم قاری یا حافظ قرآن نباید تنها به قرائت و حفظ قرآن اکتفا کند بلکه باید به زمینه تدبر در قرآن نیز توجه داشته باشند.

حجت الاسلام محمدی: رشد درآمد موقوفات امکان خدمت بیشتر به مردم را فراهم می کند

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که تحول اقتصادی در موقوفات، موجب افزایش درآمدها می شود، گفت: رشد درآمد موقوفات  کشور، امکان خدمت بیشتر به مردم را فراهم می کند.

 حجت الاسلام و المسلمین محمدی در پنجمین مجمع سراسری مسئولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه در مجتمع فرهنگی آدینه با تبیین رویکردهای سازمان اوقاف در سال 93، با بیان این‌که عواید حاصل از موقوفات باید براساس نرخ عادله محاسبه شود، اظهارداشت : با این امر می توان به مردم خدمت رسانی بیشتری کرد و اگر کوتاهی در این مهم صورت گیرد، شرعا مسئولیم.

وی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده در زمینه تحول اقتصادی موقوفات افزود: سرمایه گذاری، به روز کردن مال الاجاره ها، تغییر کاربری موقوفات غیر بازده، ایجاد موقوفات جدید و افزایش سرمایه، مطرح کردن وقف و احیای این سنت حسنه و تغییر نگاه مردم به وقف از جمله این اقدامات پیش بینی شده است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که اگر روند  مدیریت قبلی  را در اوقاف دنبال کنیم به هیچ موفقیتی نخواهیم رسید، افزود: مدیریت باید براساس پیشرفت های بشری و نیازهای روز باشد و نیروهای مومن، شجاع، متعهد و بانشاط را برای پیگیری امور وحراست از موقوفات تربیت کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که اقدامات اقتصادی در صورت داشتن پیوست فرهنگی به موفقیت خواهد رسید، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ فرهنگ مهم تر از اقتصاد است و اگر به مسائل فرهنگی به درستی پرداخته شود، امور اقتصادی نیز مرتفع خواهد شد.

وی با بیان این‌که مدیریت جهادی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری امری اساسی و مهم است، گفت: در برخی مواقع یک اراده پنهان مانع پرداخت حق و حقوق موقوفات با نرخ عادله می شود که مبارزه و رفع آنها، همان جهاد در اوقاف است.

حجت اسلام محمدی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مشخصه های برنامه های جهادی ، آن است که عالمانه و دانش بنیان هدفی را انتخاب و جمعی و مشارکتی برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

ویژه برنامه‌های کمیته متسابقین سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام شد

مسئول کمیته امورهماهنگی متسابقین با تشریح ویژه برنامه‌های فرهنگی سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ادای احترام و نثار تاج گل به مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

کریم باقری در تشریح ویژه برنامه‌های زیارتی متسابقین و بازدید از اماکن مذهبی و دینی اظهار داشت: همزمان با مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز سه شنبه ششم خرداد، متسابقین سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور در مرقدمطهر امام خمینی (ره) و نثار تاج گل، به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام خواهند کرد.

وی در خصوص بازدید از اماکن زیارتی و فرهنگی توسط متسابقین خاطر نشان کرد: در این باره تلاش شده است برنامه‌های تأثیرگذاری در ابعاد فرهنگی، معنوی و مذهبی برای متسابقین اجرا شود.

باقری حضور متسابقین در نماز جمعه تهران را از ویژه برنامه های معنوی سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برشمرد و افزود: در پنجمین روز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که مصادف با روز جمعه است، متسابقین با حضور در مراسم نماز جمعه تهران، این فریضه الهی را به جای خواهند آورد.

مسئول کمیته امور هماهنگی متسابقین سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نشست صمیمی متسابقین در روز 13 خرداد با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف را از دیگر برنامه‌های این کمیته عنوان کرد.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهداف شکل گیری کمیته امور هماهنگی متسابقین متذکر شد: این کمیته به منظور تقویت سطح رضایتمندی و تکریم متسابقین راه اندازی شده و هدف از آن ساماندهی و ایجاد هماهنگی بین متسابقین و کمیته‌های ستاد برگزاری مسابقات است.

داوران ایرانی و خارجی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم معرفی شدند

اسامی داوران ایرانی و خارجی شرکت کننده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام شد.

کریم در این دوره از مسابقات قرآنی 15 تن از داوران برجسته از ایران و کشورهای اسلامی به همراه سه تن از اعضای هیأت رئیسه فنی مسابقات، امر مهم قضاوت را برعهده خواهند داشت.

بر اساس این گزارش 10 داور خارجی از کشورهای لبنان، عراق، مصر، سوریه، پاکستان، اندونزی،  اردن، ترکیه و الجزایر در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت خواهند کرد.

این گزارش حاکی است: استادان شیخ طلال المسمار از کشور لبنان، شیخ رافع محمد جود العامری از عراق، دکتر نعینع، استاد بسیونی و استاد طنطاوی از مصر، شیخ منیر محمدعقله از سوریه، الازهری از پاکستان، فضلان بن زین الدین از اندونزی، سمیح احمد خالد العثامنه از اردن، محمدعلی صاری از ترکیه و بوسعده عمر از الجزایر به عنوان 11 داور از 9 کشور اسلامی به عنوان داوران غیر ایرانی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور خواهند یافت.

برپایه این گزارش، استادان عبدالرسول عبایی (رئیس هیأت داوران)، هاشم روغنی، محمدعباسی و شهریار پرهیزکار به عنوان هادی حفاظ، ابوالفضل علامی، علی اکبر حشمتی، حجج اسلام درایتی و شهیدی‌پور به عنوان داوران و ناظران ایرانی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انتخاب شدند.

همچنین استادان مهدی دغاغله و معتز آقایی به عنوان استادان راهنمای متسابقین سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انتخاب و معرفی شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی: مسابقات قرآن، ارتباطات و تعاملات جهان اسلام را افزایش می دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تبیین نقش مسابقات در ارتقای سطح ارتباطات و تعاملات جهان اسلام گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن مسیری است که از طریق آن می‌توان علوم انسانی را با خلق تئوری ها و نظریه های اسلامی و برگرفته از قرآن کریم اسلامی کرد.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با بیان این مطلب که مسابقات بین‌المللی زیر بنای خوبی را برای اجماع بین‌المللی در دنیای اسلام فراهم می کند، خاطر نشان کرد: با توجه به نامگذاری امسال تحت عنوان سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری باید به اشتراکات فرهنگی در میان کشورهای همسایه و جهان اسلام بیش از گذشته توجه کنیم.

وی قرآن را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اشتراک و محور وحدت ملت‌های مسلمان دانست و افزود: این امر می‌تواند نقش مهمی در دیپلماسی فرهنگی مسلمانان ایفا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: باید از فرصت و پتانسیل مسابقات بین‌المللی قرآن استفاده کنیم تا ارتباطات و تعاملات ملت های مسلمان به هم نزدیک تر شود.

وی تصریح کرد: باید با هم اندیشی قرآن پژوهان راهکارهای برای نزدیک شدن ملت‌ها و دولت‌های اسلامی فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نفوذ استعمار در خاورمیانه و تلاش آنان برای اختلاف افکنی در میان مسلمانان بیان داشت: ملت‌های مسلمان از طریق بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل قرآن کریم که یکی از مهمترین این ظرفیت‌هاست اقدامات توطئه افکنانه دشمنان را خنثی کند.

وی از دیگر آثار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را شفاف شدن چهره واقعی دولت و ملت ایران دانست و افزود: از سوی دشمنان نظام و به ویژه وهابیت این گونه تبلیغ می‌شود که ایرانیان قرآنی جدا از قرآن مسلمانان دارند اما با برپایی مسابقات قرآن کریم این امر خنثی می‌شود.

عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به این‌که البته ما نباید تنها به حفظ و قرائت قرآن کریم توجه کنیم افزود: در کنار قرائت باید از محتوای قرآن برای تبیین و پیاده کردن زندگی اسلامی و قرآنی  بهره بگیریم.

وی تأکید کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم مسیری است که از طریق آن می‌توانیم برای اسلامی شدن علوم انسانی و خلق تئوریها و نظریه‌های اسلامی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی استفاده نماییم.

جزئیات برگزاری 80 کارگاه آموزشی در سی و یکمین مسابقات بین المللی قرآن کریم اعلام شد

ویژه برنامه‌های آموزشی همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در قالب کارگاه‌ها، غرفه‌های آموزشی و جلسات تخصصی آموزشی قرآن برگزار می‌شود.

«کامران زمان نامیان» مسئول کارگروه آموزشی مسابقات بین المللی قرآن با اشاره به زمان بندی برنامه‌های آموزشی خاطر نشان کرد: ویژه برنامه‌های آموزشی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در سه محور کلاس‌ها، غرفه‌های آموزشی و جلسات قرآنی نمونه استان تهران در سالن‌های جنبی اجلاس سران از ششم تا 12 خرداد ماه برگزار خواهد شد.

وی در خصوص نحوه و چگونگی برگزاری کلاس‌های آموزشی اظهار داشت: همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در مجموع 80 کارگاه آموزشی در قالب دوره‌های آموزشی و کلاس‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

همچنین از جمله عناوین آموزشی این کارگاه‌ها می‌توان به آموزش عمومی و تخصصی نغمات قرآنی، روش‌های صدا سازی، کارگاه آموزشی وقف و ابتدا، تدبر در قرآن، اخلاق در قرآن، مفاهیم قرآن و روش تدریس قرآن که توسط استادان ممتاز این رشته‌ها تدریس خواهد شد اشاره کرد.

به گفته زمان نامیان، دو کارگاه تربیت مربی و مهارت‌های زندگی قرآنی با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن کریم و وزارت دفاع در تالارهای جنبی سالن اجلاس سران، همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد.

مسئول کارگروه آموزشی، برگزاری جلسات ارتقاء قاریان ممتاز نوجوان و جوان و قاریان ممتاز بین‌المللی با همکاری شورای عالی قرآن را در ایام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن متذکر شد.

مسئول کارگروه آموزشی کمیته فنی در خصوص برگزاری غرفه‌های آموزشی متذکر شد: این غرفه‌ها با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف و با حضور اتحادیه موسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه تشکل‌های قرآنی وزارت ارشاد و فرهنگسرای قرآن، همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران دایر خواهد شد.

وی در خصوص محور سوم ویژه برنامه‌های آموزشی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تأکید کرد: جلسات قرآنی نمونه استان تهران، توسط استادان علی اکبر ملکشاهی، محمد مهدی بحرالعلوم، بهروز یاریگل، سعید طوسی، مجید زکی‌لو و کامران زمان نامیان در رشته های حفظ و قرائت در طول سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

مسئول کارگروه آموزش در پایان از برگزاری دو دوره آموزشی برای افزایش سطح سلامت و بهداشت روانی پرسنل و خانواده‌های محترم سازمان اوقاف توسط استادان دکتر افروز و شفیع آبادی خبر داد.

محافل انس با قرآن کریم در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود

محافل انس با قرآن همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور استادان ملی بین‌المللی قرائت و ابتهال در استان‌های تهران و البرز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مسعود میریان مسئول کمیته فنی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اعلام این مطلب گفت: در این محافل انس با قرآن استادانی همچون طاها نعمانی، میثم التمار از کشورهای مصر و عراق حضور خواهند داشت.

به گفته میریان، همچنین قاریان ممتاز ایرانی نیز در این محافل انس با قرآن تلاوت خواهند داشت.

مسئول کمیته فنی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم متذکر شد: همچنین محافل انس با قرآن همزمان با آغاز مسابقات بین‌المللی قرآن از ششم تا 12 خرداد در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

میریان در پایان خاطر نشان کرد: در این محافل انس با قرآن، گروه‌های مدیحه سرایی نیز، برنامه‌های متنوع قرآنی را اجرا خواهند کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم: مسابقات بین المللی قرآن تابلوی نظام جمهوری اسلامی است.

 رئیس سازمان دارالقرآن کریم با بیان این‌که مسابقات بین المللی تابلوی نظام جمهوری اسلامی است گفت: تمام دستگاه هایی که در حوزه بین الملل  فعالیت دارند باید تلاش خود را برای شناسایی متسابقین برتر و کیفی سازی هرچه بیشتر مسابقات بین المللی قرآن کریم  به کار بگیرند.

مهدی قره شیخلو درباره ابعاد مختلف مسابقات بین المللی قرآن گفت: مسابقات بین المللی قرآن طی سال های اخیر در برخی بخش ها از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و مشخص است که مسئولان مربوطه در این زمینه تلاش خود را به کار گرفته و زحمت کشیده اند و جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان اوقاف، وزارت امور خارجه و تمام دستگاه هایی که در حوزه خارجه فعالیت دارند باید تلاش خود را برای شناسایی متسابقین برتر و کیفی سازی هرچه بیشتر مسابقات بین المللی قرآن به کار بگیرند.

قره شیخلو درباره ویژگی ها، امتیازات و نقاط برجسته مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: تغییراتی در خصوص مسابقات حفظ به انجام رسیده است که نه تنها سبب جذابیت بیشتر این بخش از مسابقات شده است که زمان کمتری نیز از آن خود می کند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت کامل بخش های مختلف مسابقات را پوشش می دهد و همچنین اطلاع رسانی و فضاسازی نیز یک نکته مثبت دیگر به شمار می آید رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: در رابطه با استقبال از شرکت کنندگان و انجام برنامه های جنبی نیز جای تقدیر دارد همه این اقدامات نکات مثبت و موثری بوده که جای تشکر دارد.

قره شیخ لو با اشاره به این‌که سایر دستگاه ها، نهادها، موسسات قرآنی بنا به ظرفیت هایی که دارند می توانند در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن موثر باشند، تأکید کرد: مسابقات بین المللی قرآن فقط مربوط به سازمان اوقاف نیست بلکه مربوط به کل نظام است این مسابقات تابلوی نظام جمهوری اسلامی است و باید آبرومند برگزار  شود نظم، کیفیت، نوع برگزاری مراسم و برنامه های جنبی آن باید درجه اول باشد لذا دست اندرکاران باید زمینه مشارکت سایر دستگاه ها را ایجاد کنند.

وی درباره نقش سازمان اوقاف در ترویج فرهنگ قرآن در جامعه تصریح کرد: سازمان اوقاف به عنوان دستگاهی که متولی برگزاری مسابقات قرآن است به هر میزان که بتواند مسابقات را به لحاظ اجرایی، فنی و موضوعات دیگر به کیفیت بالاتری برساند، قطعا موثرتر خواهد بود البته سازمان اوقاف چند سالی است که در بخش آموزش هم فعالیت هایی داشته است اما اهم برنامه‌های سازمان اوقاف بر مسابقات متمرکز شده است و در این زمینه نیاز به تلاش بیشتر کاملا محسوس است چراکه بخش آموزش مقدمه شناسایی نیروها، قاریان و حافظان باانگیزه برای مسابقات بین المللی است.

قره شیخلو تصریح کرد: این در حالی است که مسابقات استانی نیز مقدمه ای برای مسابقات کشوری و بین المللی به شمار می آید و باید به آنها توجه ویژه ای شود، در واقع مسابقات استانی پایه ای برای مسابقات سطوح بالاتر به شمار می آید و این پایه هرچقدر قوی تر باشد مسابقات کشوری و بین المللی نیز در  سطح بالاتری بر گزار خواهد شد در حقیقت فضاسازی مناسب برای مسابقات استانی سبب می شود فضای کشور به سمت مسابقات بین المللی پیش رود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم درباره نقش قرآن و مسابقات قرآنی در تحقق شعار سال جاری با عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی مدیریت جهادی» بویژه در مواجه با رویکرد فرهنگی این شعار گفت: در خصوص شعار امسال در برخورد با بخش فرهنگی نیز مهمترین خدمتی که می توان انجام داد این است که بیشتر به موضوعات قرآنی پرداخته شود مسابقات بین المللی قرآن در جامعه شیعه ما سابقه دیرینه دارد و اگر همه بخش های دینی در این بخش تجهیز شوند در برگزاری هر چه موفق تر این مسابقات موثرتر خواهند بود و این مهم تنها با همت سازمان اوقاف فراهم می شود.

سالن اجلاس سران آماده برگزاری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن است

سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با تمامی امکانات و تجهیزات آماده برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام است.

غلامعلی معصومی مدیر سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با اعلام این مطلب اظهار داشت: با بسیج تمامی عوامل اجرایی، فنی و خدماتی تدارک لازم برای برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام در محل سالن اجلاس سران مهیا شده است.

وی با اشاره به بازسازی بخش هایی از وسایل و تجهیزات مورد استفاده در سالن اجلاس سران در آستانه برگزاری سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خاطر نشان کرد: تمامی امکانات موجود در سالن اصلی و هشت تالار پیرامونی برای برگزاری هر چه بهتر و آبرومندانه تر مسابقات بین المللی قرآن کریم به کار گرفته شده است.

مدیر سالن اجلاس سران با یادآوری به کارگیری امکانات و بسیج عوامل و دست اندرکاران متذکر شد: همچنین برای برگزاری خیمه های معرفت، محوطه ضلع شرقی سالن اجلاس سران به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

معصومی در پایان آمادگی کامل عوامل و دست اندرکاران سالن اجلاس سران را برای برگزاری هر چه باشکوهتر سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در هفته جاری اعلام کرد.

داوران ایرانی و خارجی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم معرفی شدند

اسامی داوران ایرانی و خارجی شرکت کننده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعلام شد.

در این دوره از مسابقات قرآنی 16 تن از داوران برجسته از ایران و کشورهای اسلامی به همراه سه تن از اعضای هیأت رئیسه فنی مسابقات، امر مهم قضاوت را برعهده خواهند داشت.

بر اساس این گزارش 11 داور خارجی از کشورهای لبنان، عراق، مصر، سوریه، پاکستان، اندونزی، اردن، ترکیه و الجزایر در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت خواهند کرد.

این گزارش حاکی است: استادان شیخ طلال المسمار از کشور لبنان، شیخ رافع محمد جواد العامری از عراق، دکتر احمد نعینع، استاد محمد احمد ابراهیم بسیونی و استاد محمدعبدالوهاب الطنطاوی خضر از مصر، شیخ منیر محمد العقله از سوریه، شاه الازهری از پاکستان، فضلان زین‌الدین از اندونزی، سمیح احمد خالد العثامنه از اردن، مهمت‌علی ساری از ترکیه و بوسعده عمر از الجزایر به عنوان 11 داور از 9 کشور اسلامی به عنوان داوران غیر ایرانی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور خواهند یافت.

برپایه این گزارش، آقایان عبدالرسول عبایی (رئیس هیأت داوران)، هاشم روغنی، محمدعباسی و شهریار پرهیزکار به عنوان هادی حفاظ، ابوالفضل علامی، علی اکبر حشمتی، حجج اسلام درایتی و شهیدی‌پور به عنوان داوران و ناظران ایرانی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انتخاب شدند.

همچنین آقایان مهدی دغاغله و معتز آقایی به عنوان راهنمای متسابقین سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انتخاب و معرفی شدند.

فرود اولین پرواز قاریان آلمان و نروژ وارد ایران شدند

فرید اروزگانی قاری اعزامی از نروژ و احمدالیاس مهرزاد قاری اعزامی از کشور آلمان صبح امروز به عنوان نخستین شرکت کنندگان خارجی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم وارد جمهوری اسلامی ایران شدند.

به گزراش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به نقل از کار گروه تشریفات این دو قاری اعزامی از نروژ و آلمان به عنوان نخستین شرکت کنندگان صبح امروز برای حضور در رقابت‌های سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با استقبال گروه تشریفات مسابقات وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شدند و پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال در محل سکونت خود استقرار یافتند.

سرابی: صاحب نظران قرآنی جهان اسلام به دقت و عدالت در مسابقات ایران اذعان دارند

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: ارائه فرصت پاسخ به متسابقین، دقت و عدالت در داوری و همچنین برگزاری مسابقات در حضور سایر شرکت‌کنندگان، داوران و عموم مردم از امتیازات مهم مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

سیدعلی سرابی درباره ابعاد مختلف کیفیت و کمیت مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: یکی از اهداف مهم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ایجاد زمینه هم گرایی و وحدت میان امت‌های اسلامی است مسابقات بین‌المللی قرآن تلاش‌های بسیاری برای تحقق این هدف انجام داده است از جمله هیئت داوری این مسابقات را می‌توان مثال آورد که از ملیت‌های مختلف تشکیل شده است.

وی افزود: در زمینه دعوت از متسابقین نیز رایزن‌های فرهنگی ما تمام فعالیت و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مشارکت جهانی در این مسابقات تضمین شود و شرکت‌کنندگان از ملیت‌ها و کشورهای مختلف حضور داشته باشند.

 وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی برای انتخاب افراد برتر هم تلاش بر این است که کوچک‌ترین حقی ضایع نشود تا به هدف مذکور خدشه وارد نشود همچنین برنامه‌های جنبی از قبیل سخنرانی مدیران ارشد نیز حول محور وحدت امت اسلامی است.

سرابی تصریح کرد: اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن هم در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که به این امر کمک می‌کند در واقع تمام این برنامه‌ریزی ها به منظور دستیابی به وحدت امت اسلامی است.

قائم مقام شورای عالی قرآن درباره ویژگی‌ها، امتیازات و نقاط برجسته مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: فرصت قابل توجهی که برای پاسخ دادن در اختیار متسابقین قرار می‌گیرد، نوع داوری و همچنین برگزاری مسابقات در حضور سایر شرکت‌کنندگان، داوران و عموم مردم از امتیازات مهم مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی است.

سرابی یادآور شد: در بسیاری از کشورها مسابقات پشت درهای بسته برگزار می‌شود، ولی در کشور ما مسابقات در بزرگ‌ترین سالن و با پوشش کامل از سوی شبکه‌های مختلف صداوسیما برگزار می‌شود و هیئت داوران که از 15تا 20 نفر تشکیل شده‌اند نیز به صورت زنده داوری می‌کنند، این در حالی است که ناظرانی از کشورهای مختلف حضور دارند و نظارت می‌کنند. سرابی یادآور شد: با توجه به این موضوعات می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران از بهترین داوری مسابقات برخوردار است آیین نامه مسابقات نیز از دقیق ترین و پیشرفته ترین آیین نامه هاست؛ موضوعی که داوران و صاحب نظران قرآنی کشورهای مختلف به آن اذعان کرده‌اند بنابراین می‌توان گفت علاوه بر تحقق هدف مذکور، اجرای چنین قواعدی از امتیازات ویژه مسابقات بین‌المللی در کشور ایران است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی در پاسخ به این سوال که سایر دستگاه‌ها، نهادها و موسسات قرآنی در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن چگونه می‌توانند مشارکت کنند، گفت: نگاه ما به مسابقات بین‌المللی قرآن نباید نگاه دستگاهی باشد سازمان اوقاف در سال‌های اخیر بسیار تلاش کرده است تا این امر یک رویداد ملی تلقی شود برای تحقق همه‌جانبه این موضوع باید اهتمامی ایجاد شود تا نگاه ما به عنوان یک ابزار بسیار کارآمد برای ایجاد و بسترسازی وحدت میان امت اسلامی باشد قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: اگر تمام دستگاه‌های ما چنین نگاهی به این رویداد داشته باشند بسیار موثر است و مشارکت گسترده‌تری را شاهد خواهیم برد، لذا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه باید نگاه جدی‌تری به مسابقات داشته باشند و این رویداد بین‌المللی را بخشی از کار خود قرار دهند در این صورت کارکردهای فرهنگی و سیاسی مسابقات بسیار جدی و موثر خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که سازمان اوقاف و امور خیریه از سازمان هایی است که سابقه حضور و فعالیتش در برگزاری مسابقات به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی می‌رسد، درباره نقش سازمان اوقاف در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: از این حیث سازمان اوقاف فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی موثری در سطوح مختلف به انجام رسانده است در سال‌های اخیر نگاه مسئولان سازمان اوقاف به برگزاری مسابقات، محافل و برگزاری تورهای حفظ و قرائت قرآن بسیار سازنده بوده و شاهد این موضوع هستیم که فعالیت در این سازمان افزایش معنادار و چشمگیری داشته است از لحاظ ساختاری نیز تبدیل دفتر آموزش و مسابقات قرآن در سازمان به مرکز فعالیت‌های قرآنی بسیار مثبت و حایز اهمیت و تحول چشمگیری است. وی تصریح کرد: به هر حال ساختار فعالیت‌های قرآنی تقویت شده و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نیز رشد قابل توجهی داشته است در صورتی که این نگاه مثبت و پشتیبانی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، ادامه پیدا کند به ویژه در بخش ستاد عالی مسابقات ملی و بین‌المللی حفظ و قرائت که فرادستگاهی است سازمان اوقاف همواره نقش محوری و کلیدی را برعهده خواهد داشت.

قائم مقام شورای عالی قرآن نقش مسابقات قرآن در تدبر، تفکر و گسترش آموزه‌های قرآنی را مهم و مثبت ارزیابی کرد و گفت: کارکرد مسابقات قرآن ایجاد بستر و زمینه انس و ارتباط بیشتر با قرآن کریم و زمینه سازی برای تدبر در آیات قرآنی است در حقیقت کسانی که از طریق حفظ و قرائت با قرآن مأنوس می‌شوند زمینه مناسب‌تری پیدا می‌کنند تا معارف قرآنی را بهتر بشناسند برگزاری مسابقات قرآنی هم سبب ایجاد کرسی‌های دائمی قرائت و زمینه استماع قرآن توسط عموم مردم شده و به دنبال آن آشنایی هر چه بیشتر مردم با معارف قرآنی و انس با قرآن را فراهم می‌کند.

سرابی در پایان درباره نقش قرآن و مسابقات قرآنی در تحقق شعار امسال با موضوع «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی» به ویژه در ارتباط با بخش رویکرد فرهنگی آن گفت: پایه مبانی فرهنگی ما برگرفته از قرآن کریم است هرچه ارزش‌های قرآنی ترویج شود در واقع ترویج فرهنگ اصیل اسلامی تقویت شده و به دنبال آن برای ترویج بهتر فرهنگ انقلاب و اسلام بسترسازی بیشتری صورت خواهد گرفت و هرچه مردم بیشتر با ارزش‌های قرآن آشنا شوند به این معنی است که فضا برای تحقق شعار امسال و تحقق ارزش‌های قرآنی و اسلامی فراهم شده است./966/پ203/ع

ارسال نظرات