۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۲۰۷۸۰۰
حجت الاسلام واعظی مطرح کرد؛

ضرورت پرداختن حوزه های علمیه به بحث فقه حکومتی

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به این که بررسی مسائل مختلف فقه حکومتی در حوزه ها امری ضروری است، گفت: حضرت امام(ره) نیز به این مسأله توجه ویژه ای داشتند.
حجت‌الاسلام احمد واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در جريان شناسي فرهنگي سياسي تاريخ معاصر در دانشگاه قم حجت‌الاسلام احمد واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در جريان شناسي فرهنگي سياسي تاريخ معاصر در دانشگاه قم

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌‌الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عصر امروز در اختتامیه دوره آموزشی جریان‌شناسی فرهنگی، سیاسی تاریخ معاصر که در دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به ضرورت توجه به مسائل مختلف در حاکمیت دینی اظهار داشت: فقه حکومتی از مسائلی است که امام(ره) توجه ویژه ای نسبت به آن داشتند.

 

وی فقه حکومتی را به حکم حکومتی معطوف دانست و گفت: حکم حکومتی از عناصر فقه حکومتی است؛ هرگاه شرایط ایجاب کند، فقیه می‌تواند حکم حکومتی صادر کند.

 

وی با اشاره به اینکه می‌توان مباحث اجتماعی و سیاسی را در دایره فقه حکومتی دانست بیان کرد: در فقه حکومتی نگاه حکومتی و سیاسی وجود دارد.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فقه حکومتی و غیرحکومتی را دو مقوله جدا از هم دانست و در تشریح تفاوت های آنها، گفت: فقه حکومتی مضامین فردی فقه را در بر می‌گیرد و نگاه حکومتی و جامع در آن وجود ندارد؛ فقه تابع شرایط اجتماعی و تاریخی است و یکی از دلایل انزوای شیعه را غلبه فقه فردی است.

 

حجت الاسلام واعظی با بیان این که شناخت نسبت به تمدن غربی امری ضروری است، ابراز داشت:‌ باید تمدن غربی را مورد بررسی و موشکافی قرار داد و نگاهی نقادانه به آن داشت./928/پ202/ع

ارسال نظرات