۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۰۷۸۲۷
آیت الله خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران:

حمایت از دولت به معنای دست برداشتن از نقد نیست/ خط امام و ولایت فقیه تفکیک ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که موضع ما در قبال دولت همان موضع رهبری و تقویت است، گفت: البته حمایت از دولت به این معنا نیست که امر به معروف و نهی از منکر ترک شود.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، با اشاره به این‌که رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام نهادند، گفت: رهبری فرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهمتر است،.

وی معنای فرهنگ را در کلام رهبری مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: رهبری در دیدار نمایندگان مجلس فرمودند: منظور از فرهنگ، فرهنگی انقلابی، دینی، ایجاد حرمت فرهنگی بر مبنای اسلام و ارزش‌های اسلامی و تقویت فرهنگ و اخلاق و آداب در جامعه است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مجلس گناه کار ضد فرهنگی است،‌ اظهار کرد: این‌که جوانان دور هم جمع شوند و دختران بزک کرده و با حجاب بد که غافل از خدا شوند کاری ضد فرهنگی است؛ لباس ما لباس امر به معروف و نهی از منکر است و باید تذکر بدهیم.

حمایت از دولت به معنای دست برداشتن از امر به معروف و نهی از منکر نیست

عضو  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که موضع ما در قبال دولت موضع رهبری و تقویت است، افزود: البته حمایت از دولت به این معنا نیست که امر به معروف و نهی از منکر ترک شود.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که نقد به معنای محالفت نیست،‌ ابراز داشت: مسؤولان ما نیز بیان کرده‌اند که سینه‌ای گشاده برای نقد دارند.

وی با بیان این‌که حساسیت ما تنها در مسائل فرهنگی نیست، افزود: وقتی فساد 3 هزار میلیاردی اتفاق افتاد نخستین با از همین تریبون بیان شد که با مفاسد اقتصادی برخورد شود و الآن نیز از قوه قضائیه تشکر می‌کنیم و امیدواریم این امر ادامه داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخن مسؤولی مبنی بر این‌که به زور شلاق نمی‌شود مردم را راهی بهشت کرد، گفت: البته ما این را قبول داریم که مکتب ما مکتب منطق و استدلال است و منطق شلاق نیست، اما اگر این گونه معنا شود که مردم را آزاد بگذاریم هر کاری در عرصه‌های مختلف خواستند انجام دهند، این معنا مورد تأیید هیچ مسؤولی در نظام اسلامی نیست.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: اگر معنای این جمله این باشد که ما موظف نباشیم جاده بهشت را صاف کنیم، درست نیست؛ رسالت جامعه دینی این است که فضا را برای بهشتی شدن مردم فراهم کند.

صاف کردن جاده بهشت برای مردم وظیفه حکومت اسلامی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: حکومت وظیفه دارد فضا را برای بهشتی شدن مردم هموار کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر این‌که حجاب مسأله روز جامعه و دغدغه متدینان است، اظهار کرد: مسأله حجاب از احکام قطعی اسلام است؛ بیش از 10 آیه قرآن و روایات فراوانی گویای حجاب است و همه فقها هم در معنای حجاب متفق هستند که زن باید خود را بپوشاند و تنها وجه و کفین مجاز است آن هم غیر آرایش کرده.

نهادینه شدن حجاب نیازمند کار فرهنگی و اجرایی است

آیت‌الله خاتمی حجاب را از ضروریات و مسلمات دین اسلام خواند  گفت: مسأله حجاب از یک حکم فرعی گذشته است و آبروی اسلام و تشیع است؛ امروز کشورهای خارجی هر وقت می‌خواهند با مسلمانان لج کنند حجاب را ممنوع می‌کنند و هر وقت می خواهند بگویند با شما رفیق هستیم رفع جرم می‌کنند.

وی پیشینه حجاب را قرآن و حدیث و حضرت زهرا(س) و زینب(س) عنوان کرد و افزود: پیشینه بدحجابی رضا خان قلدر است و گمان نمی‌کنم که زنان ما پیشینه اولی را به دومی ترجیح دهند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که در مساله حجاب و عفاف کار فرهنگی و اجرایی هر دو از اهمیت برخوردار است، گفت: در این زمینه خدا نمی‌پسندد کار فرهنگی انجام اما کار اجرایی بسته باشد و این دو باید همزمان با هم پیش بروند.

اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب درباره حجاب امری ضروری است

وی با بیان این که قانونی جامع در سال 86 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حجاب نوشته شده که بیس از 300 ماده دارد و برای 25 نهاد وظیقه مشخص کرده است، اظهار کرد: هیچ راهی جز اجرای این مصوبه نیست اما هیچ گاه این مصوبه اجرایی نشده است؛ مسؤولان دولتی، قضایی و مجلس باید ببینند مجری این قانون کیست؟ این قانون جامع و همه جانبه است و با این قانون معضل بد حجابی به فضل خدا کم یا به کلی از بین می‌رود.

مکتب امام مکتب نفرت از استکبار  است

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به بیست‌ و پنجمین سالگرد ارتحال امام راحل، گفت: سراسر کشور برای تجلیل از امام آماده می‌شوند و این تجلیل‌ها پیام بیعت با مکتب امام و بیعت با جانشین صالح ایشان است.

امام جمعه موقت تهران ویژگی های مکتب امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: مکتب امام مکتب عشق به خدا بود و امام فرمودند:‌ تمام مقصد ما مکتب ما است.

وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) به مردم سالاری دینی توجه ویژه‌ای داشتند، افزود: امام راحل در اوج توجه به خدا، مردم را نیز باور داشت و از قدرت مردم استفاده می‌کرد؛ انقلاب ما از انقلاب‌هایی بود که غیر مسلحانه پیروز شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امام راحل برای رأی مردم احترام قائل بود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) رأی مردم را تشریفاتی نمی‌دانست و آنرا تأثیر گذار و سرنوشت ساز عنوان می‌کرد؛ امام راحل میزان را رأی ملت می‌دانستند و امروز نیز رهبر معظم انقلاب این‌گونه هستند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: مکتب امام مکتب نفرت از استکبار  است، مکتب امام از قرآن بهره گرفته است.

تا زمانی که آمریکا شیطنت می‌کند شعار مرگ بر آمریکا ادامه دارد

وی ادامه داد: نفرتی که شما مردم از آمریکا دارید و تجلی یافته در شعار مرگ بر آمریکا است وامدار امام راحل است؛ امام آمریکا را شیطان بزرگ دانستند و فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امام خمینی(ره) هیمنه آمریکا را شکست،‌ ابراز کرد: این آرمان امام باید زنده بماند و تا آمریکا شیطنت می‌‌کند شعار مرک بر آمریکا شعار انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله خاتمی مکتب امام را مکتب ولایت فقیه دانست و گفت: امام خمینی(ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند و به فضل الهی نیز آسیب نخواهد دید چون مردم تعهد خود را به ولایت نشان دادند؛ کسانی در خط امام هستند که در خط ولایت فقیه باشند و این دو  تفکیک ناپذیر هستند.

رهبری ترجمان خط امام و مفسر بیانات ایشان هستند

وی از دیگر ویژگی های مکتب امام را مراقبت از نظام و انقلاب دانست و گفت: اگر مردم مراقب انقلاب نباشند همچون مردم مصر می‌شوند؛ امام فرمودند نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد و امیدواریم با هوشیاری مردم هیچ‌گاه این اتفاق نیفتد.

امام جمعه موقت تهران بیعت با جانشین امام را بیعت با امام ذکر کرد و ابراز داشت: امروز رهبری خطش خط امام است و با همان تدبیر 25 سال بعد از ارتحال امام راه را به خوبی ادامه داده‌اند؛ رهبری ترجمان خط امام و مفسر بیانات ایشان هستند.

سپاه همواره در عرصه‌های خدمت رسانی به نظام خوش درخشیده است

وی همچنین در ادامه با اشاره روز پاسدار، سپاه پاسداران را نهادی دانست که با انقلاب زاده شده و ابراز کرد: سپاه همواره با انقلاب بوده و در عرصه‌های مورد نیاز نظام خوش درخشیده است.

امام جمعه موقت تهران همچنین با تبریک به مناسبت روز ولادت حضرت عباس(ع)، گفت: امیدواریم مسؤولان در حد توان به جانبازان خدمت کنند تا اندکی از حق این شهیدان زنده ادا شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جشن‌های نیمه شعبان، اظهار کرد: جشن‌های مردمی نیمه شعبان از مصادیق تعظیم شعائر الهی است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری 15 خرداد را مولد انقلاب اسلامی دانست و گفت: بذر انقلاب در سال 42 نشانده شد؛ 15 خرداد شناسنامه انقلاب اسلامی است و نباید از یادها برود.

آیت‌الله خاتمی مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: این مسابقات بهترین شاهد بر این است که ایران و تشیع به قرآن اهتمام می ورزد و قرآنی که شیعه می‌گوید همان قرآنی است که برادران اهل سنت می‌خوانند؛ این مسابقات بهترین دلیل بر دروغ بودن انتساب تحریف قرآن به شیعه است و از مسؤولان می‌خواهیم در این برنامه شرکت کنند./927/پ201/ج

 

ارسال نظرات