۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۲۰۷۹۰۱
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

دروس حوزه علمیه باید قرآن محور باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر قرآن محور شدن دروس حوزه، خواستار تغییر برنامه‌ریزی در حوزه‌های علمیه شد و گفت: اگر دروس و برنامه های علمی حوزه را با محوریت قرآن دنبال کنیم به حتم شاهد خارج شدن قرآن از مهجوریت خواهیم بود.
قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی گسترش فرهنگ تفسیر قرآن در عرصه تبلیغ که با حضور مبلغان استان در ساری برگزارر شد بر ضرورت ترویج صحیح قرآن در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر با قرآن باشیم به همه چیز دست خواهیم یافت.

 

وی با بیان این که ادبیات طلاب باید قرآنی باشد، افزود: نحوه تحصیل در حوزه علمیه از اول جامع المقدمات تا کفایه را باید غربال گری کرده و یافتنی ها را از بافتنی ها جدا کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید براین که از تعطیلات حوزه باید در جهت علم آموزی و ترویج مباحث قرآنی در حوزه بهره گرفته شود، گفت: این مهندسی و برنامه ریزی در حوزه باید تغییر پیدا کند.

 

وی با بیان این که قداست و ارزش های موجود را باید احصاء کرده و مباحث بی ارزش و بی فایده در برنامه ریزی ها حذف شود، خاظرنشان کرد: باید از تعطیلات حوزه در جهت تفسیر قرآن و نهج البلاغه که متأسفانه مهجور مانده است، بهره گرفته شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با گلایه از بی مهری به قرآن و نهج البلاغه در حوزه های علمیه، گفت: متأسفانه برخی ها استاد کفایه بودن را افتخاری برای خود می دانند، این در حالی است که نباید عزت خود را از کفایه بخواهیم بلکه باید از قرآن و نهج ابلاغه طلب کنیم.

 

وی تدبر در قرآن را امری واجب دانست و خاطرنشان کرد: تدبر در قرآن به فهم صحیح از مفاهیم کلام الهی کمک خواهد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که مبلغان دینی باید از پرداختن به مسائل غیر مرتبط بر روی منابر به شدت پرهیز کنند، افزود: تبلیغ دین باید اثرگذار و با بهره گیری از ابزار مناسب صورت گیرد.

 

وی با بیان این که متأسفانه برخی ها قرآن و مبانی اصیل و ارزشمند موجود در این کتاب الهی را کنار می گذارند و به بیان برخی مطالب دیگر که گاهاً بی پایه اساس است می پردازند، بیان داشت: در کلام الهی آیات متعددی در خصوص اخلاق، تهذیب، تبلیغ، تحلیل های سیاسی و مطالب مفید دیگر موجود است و باید از این مطالب ارزنده در تبلیغ دین بهره گرفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید براین که تفسیر قرآن باید ساده و قابل فهم باشد، گفت: مبلغان می توانند بر روی منابر و جلسات تفسیر، در کوتاه ترین زمان تفسیری از آیات الهی داشته باشند و از پرگویی به شدت پرهیز کنند.

 

وی با بیان این که بیان مبلغان بر روی منابر باید به گونه ای باشد که بر روی افکار جوانان اثرگذار شود، خاطرنشان کرد: بیان مطالب غیر ضروری در منابر، اثرگذاری تبلیغی را کاهش خواهد داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که همان طور که در قرآن کریم آمده است هر کاری که موجب هراس دشمنان شود عمل صالح محسوب می شود، گفت: به همین دلیل هر ابتکار، اختراع و پیشرفتی در کشور که آمریکا را عصبانی کند عمل صالح محسوب می شود.

 

وی با تأکید براین که دروس حوزه باید قرآن محور باشد، ادامه داد: اگر دروس و برنامه های علمی حوزه را با محوریت قرآن دنبال کنیم به حتم شاهد خارج شدن قرآن از مهجوریت خواهیم بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که دین را نمی شود از غیر فقیه گرفت، گفت: عرفانی را قبول داریم که در ظرف فقیه باشد.

 

وی با بیان این که عارف زمانی برای ما الگو است که برای ما فقیه باشد، ادامه داد: شعرهای مثنوی را قبول داریم، اما زمانی که در ظرف فقیه باشد.

 

مفسر قرآن کریم با بیان این که مبلغان دینی محور سخنرانی های خود در فضای تبلیغی را قرآن محور کنند، افزود: حوزه های علمیه نیز باید با تحولی در دروس خود برنامه های درسی خود را قرآن محور کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید براین که تفسیر قرآن و نهج البلاغه در حوزه های علمیه باید جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن را نیز باید بروز کنیم تا برای جامعه جهانی قابل درک و فهم باشد./950/پ202/ی

ارسال نظرات