۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۲۰۸۲۴۰
استاد حوزه علمیه:

تنوع رشته‌های تخصصی یکی از نیازهای عصر معرفتی حاضر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضا نژاد با اشاره به اهمیت رشته‌های تخصصی در حوزه، تنوع رشته‌های تخصصی و ایجاد گرایش‌های مرتبط با رشته‌های تخصصی را یکی از نیازهای عصر معرفتی حاضر ذکر کرد.
مدرسه دارالشفاء قم

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، حجت‌الاسلام رضا نژاد استاد حوزه علمیه امروز در اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد،‌ گفت: ما در آموزش مسائل تخصصی در علوم مختلف باید نیازهای ملی و فرا ملی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به انواع سؤالات و شبهاتی که در مسائل دینی و اعتقادی وجود دارد، ابراز کرد:‌ باید در زمینه ملی و فرا ملی با توجه به رشته‌های تخصصی اقدامات مناسبی صورت گیرد و در جهت پاسخگویی به این نیازها برآییم.

استاد حوزه علمیه با بیا‌ن این‌که رشته‌های تخصصی از 15 رشته به 25 رشته در مراکز علمی حوزه رسیده است،‌ اظهار کرد: اما تنوع رشته‌ها همچنان نیاز به کار بیشتر دارد.

حجت‌الاسلام رضا نژاد با اشاره به این‌که رشته مهدویت بیش از یک دهه گذشته درحوزه علیه راه اندازی شد، ‌ابراز کرد:‌ برخی می‌گفتند مگر مهدویت چقدر مسأله دارد که به عنوان یک رشته مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: با بیش از یک دهه آموزش و کار اساتید امروز به این نتیجه رسیدیم که نه تنها رشته مهدویت در سطح سه و با گرایش‌های متنوع تداوم پیدا کند بلکه این رشته در سطح چهار نیز باید با چندین گرایش ادامه یاید.

وی با بیان این‌که با گرایش‌ها رساله‌های علمی مورد نیاز تدوین خواهد شد، افزود: در رابطه با رشته تخصصی کلام اسلامی امروزه بیش از 15 گرایش مرتبط با کلام اسلامی درعرصه داخلی و بین‌المللی نیاز داریم که پاسخ‌گوی نیازهای مختلف باشیم اما این رشته امروز با دو گرایش کار خود را ادامه می‌دهد.

استاد حوزه علمیه در ادامه تنوع رشته‌های تخصصی و ایجاد گرایش‌های مرتبط با رشته‌های تخصصی را یکی از نیازهای عصر معرفتی حاضر ذکر کرد.

حجت‌الاسلام رضا نژاد با بیان این‌که رشته‌های تخصصی باید به رقبای داخلی و خارجی توجه کنند،‌ اظهار کرد: امروز دائرة المعارف‌هایی راجع به اسلام و دیدگاه‌های مسلمانان جمع آوری می‌شود و کسانی این اقدامات را انجام می‌دهند که با اسلام به خوبی آشنا نیستند و حوزه علمیه باید پاسخ‌گوی انواع مدخل‌های مرتبط با موضوعات اسلامی باشد که در دنیا به نام اسلام تدوین می‌شوند.

وی ادامه داد: در این سه دهه تولید علم در عرصه علوم دینی، حوزوی و اسلامی به صورت فراوان صورت گرفته و این علوم باید به زبان‌های مختلف ترجمه و به تشنگان آن در عرصه بین‌الملل ارائه شود.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که تدوین متون درسی برای حوزه و رشته‌های تخصصی امری لازم است،‌ گفت: البته این کار اندکی است و باید در سطح گسترده تری دنبال شود./927/پ202/ع

ارسال نظرات