۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۰۸۳۰۲

تصمیم آمریکا بر حذف ۵۰۰ میلیون تن دی اکسید کربن از هوا

خبرگزاری رسا ـ دولت اوباما با گرفتن چنین راهبردهایی سعی در جلب آراء عمومی برای حزب دموکرات می کند هرچند معمولا تصمیم های بزرگ اما نشدنی این دولت، با کارشکنی صاحبان قدرت و نفوذ در سیاست و صنایع آمریکا همراه شده و شکست می خورد.
آلودگي زيست محيطي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: آمریکا قصد دارد میزان انتشار گاز دی اکسید کربن نیروگا‌ه‌های این کشور را تا سال 2030 تا 30 درصد کاهش دهد.


بر پایه گزارش دویچه وله؛ آمریکا قصد دارد با وضع مقرراتی تازه میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا را تا 30 کاهش دهد. برای تعیین سقف این کاهش، آمریکا میزان انتشار این گاز در سال 2005 را مبنا قرار داده است. سازمان محیط زیست ایالات متحده آمریکا امروز دوشنبه (2 ژوئن/ 12 خرداد) پیش‌نوس این مقررات را دریافت و بررسی خواهد کرد.


گفتنی است سوخت بیشتر نیروگاه‌های فعال آمریکا زغال سنگ است. یک سوم از میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در هوا توسط آمریکا، محصول این نیروگاه‌هاست. اجرای برنامه‌های دولت در راه حفاظت از اقلیم، صدها نیروگاه را دست خوش تغییر قرار خواهد داد.


همچنین آمریکا بخش بزرگی از برق مورد نیازش را از سوخت زغال سنگ تامین می‌کند. سهم گاز در این میان 30 درصد و سهم نیروگاه‌های اتمی در تولید انرژی آمریکا تنها 19 درصد است.


به گفته دویچه وله؛ این یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های دولت ایالات متحده برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است. ایالات مختلف در آمریکا در گزینش روش کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 مختارند.


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سال گذشته اعلام کرده بود که دولت او تنظیم مقرراتی در این باره را در دستور کار خود قرار داده است. دولت در این مورد نیازی به موافقت کنگره ندارد. با وجود این انتظار می‌رود که این اقدام مخالفت‌های حقوقی و سیاسی به دنبال داشته باشد.


برنامه‌های پیشین باراک اوباما در راه حفاظت از اقلیم همواره با انتقادهای شدیدی از سوی بخش صنعت و جمهوری‌خواهان روبرو شده است. مخالفان، تدابیر دولت را مانعی بر سر راه رشد اقتصادی و به خطر انداختن موقعیت‌های شغلی در آمریکا می‌دانند.


کمیته جهانی اقلیم سازمان ملل اواسط ماه آوریل جامعه جهانی را به اتخاذ تدابیر جدی و سریع در راه مبارزه با تغییرات اقلیمی فراخواند.


به گفته دویچه وله؛ اجرای برنامه‌های پیشنهادی دولت آمریکا به معنای تولید و انتشار 500 میلیون تن دی اکسید کربن کمتر در هوا خواهد بود. همچنین این پروژه "بلندپروازانه‌ترین پروژه دولت اوباما" در راه حفاظت از اقلیم خواهد بود.


دولت آمریکا هنوز موضع رسمی خود را در مورد انتشار این گزارش‌ها اعلام نکرده است اما آنچه که به سادگی به نظر می رسد کارشکنی صاحبان قدرت و صنعت برای از دست ندادن منافع مادی خود می باشد. بنابراین می توان اقدام دولت اوباما را بیشتر یک ژست انتخاباتی برای تثبیت جایگاه دموکرات ها در آینده سیاسی ایالات متحده برآورد کرد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات