۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۲۰۸۳۰۳

واکنش ها به تبادل پنج عضو ارشد طالبان با یک سرباز آمریکایی

خبرگزاری رسا ـ ملا عمر رهبر طالبان در یک بیانیه‌ای بی‌سابقه تبادل اسرای طالبان با سرباز آمریکایی را یک "موفقیت بزرگ" خواند. رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: واشنگتن اکنون بهای تهدیدهای القاعده را مشخص کرده است.
سرباز آمريکايي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: احزاب سیاسی در آمریکا بر سر تبادل اعضاء طالبان با یک سرباز آمریکایی در افغانستان با یکدیگر اختلاف شدیدی پیدا کرده اند. جمهوری‌خواهان گفته‌اند که این اقدام دولت باراک اوباما زندگی آمریکایی‌ها را با خطر مواجه کرده است.


به گزارش این شبکه؛ واکنش افغانستان اما به این تبادل؛ پیچیده و متناقض است. با اینکه هیچ اطلاعاتی در مورد شرایط آزاد سازی زندانیان در دست نیست اما دولت افغانستان با خشم واکنش نشان داده‌ است.


در یک نامه اعتراضی به دولت آمریکا، وزارت خارجه افغانستان گفته است: چون این مردان شهروندان افغانستان هستند، آنها نباید به یک کشور سومی تحویل داده شوند. همچنین افغانستان تحت قوانین بین‌المللی مکلف است از شهروندان خود حفاظت کند.


شورای صلح افغانستان اما ابراز امیدواری کرده که آزادی این افراد بتواند به روند صلح کمک کند.


اما منابع امنیتی و اطلاعاتی دیدگاه متفاوت دارند. آنها می‌گویند که این مردان بسیار آموزش دیده هستند و روابط گسترده با جنگجویان خطرناک دارند.


بوئی برگدال 28 ساله شنبه گذشته به نیروهای آمریکایی در افغانستان تحویل داده شد. آقای برگدال اکنون در بیمارستانی در آلمان بستری است اما پدرش گفته که او از وضعیت سلامت خوبی برخوردار است.


چند عضو حزب جمهوری‌خواه در آمریکا علیه این اقدام دولت اوباما صحبت کرده‌ و هشدار داده‌اند که این یک روال نادرست "مذاکره با تروریست ها" را بر جا می‌گذارد.


جان مکین به خبرگزاری ها گفته است که طالبان آزاد شده "احتمالا مسئول مرگ هزارها نفر"بوده‌اند و "شاید دوباره به جبهه جنگ" بازگردند.


مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: واشنگتن "حالا بهای تهدیدهای القاعده" را مشخص کرده است.


سوال‌های هم در زمینه قانونی بودن اقدام آمریکا مطرح شده و گفته شده که دولت اوباما اطلاعات و آگاهی کافی در مورد انتقال زندانیان طالبان در اختیار کنگره قرار نداده بود.


اما چک هگل، وزیر دفاع آمریکا که در حال حاضر در افغانستان است، انتقادها را رد کرده و گفته که ارتش آمریکا باید برای "نجات جان برگدال" فورا اقدام می‌کرد.


او گفت: "ما با تروریست ها مذاکره نکردیم. بوئی برگدال زندانی جنگی بود. این کاملا عادی است زندانی خود را آزاد کردیم."


دولت افغانستان که تا زمان انجام تبادل در مورد آن اطلاع نداشت، این اقدام آمریکا را "نقض قوانین بین‌المللی" خوانده و از آمریکا و قطر خواسته تا "این افراد را آزاد بگذارند."


پنج زندانی آزاد شده، ارشدترین مقامات طالبان بودند که از زمان بازداشت‌شان در سال 2001 در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بودند.


ملا عمر رهبر طالبان نیز در یک بیانیه‌ای بی‌سابقه تبادل اسرای طالبان با سرباز آمریکایی را یک "موفقیت بزرگ" خواند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات